Dość hałasu i spalin w Nisku. Ruch tranzytowy zniknie z miasta?

Karol Biela
Dość hałasu i spalin w Nisku. Ruch tranzytowy zniknie z miasta?
Dość hałasu i spalin w Nisku. Ruch tranzytowy zniknie z miasta?
Burmistrz Niska interweniuje u posła z komisji infrastruktury w sprawie budowy obwodnicy. Efektem apelu była interpelacja poselska do ministra transportu. Jednak z odpowiedzi ministerstwa można dowiedzieć się tyle, że obwodnica Niska może i będzie wybudowana, ale... nie wiadomo kiedy.
Dość hałasu i spalin w Nisku. Ruch tranzytowy zniknie z miasta?
Dość hałasu i spalin w Nisku. Ruch tranzytowy zniknie z miasta?

Przepychanki w tej sprawie trwają od lat, a mieszkańcy, którzy nie mogą się doczekać obiecywanej od lat obwodnicy tracą cierpliwość. Bo nadziei wciąż chyba jeszcze nie stracili.

TYMCZASOWE ROZWIĄZANIE

Kiedy kilkanaście lat temu ruch tranzytowy z drogi krajowej numer 77 został skierowany przez osiedle 1000-lecia w Nisku oraz ulice Dworcową i Kolejową nikt chyba nie przypuszczał, że „tymczasowe" rozwiązanie będzie zmorą mieszkańców na lata. Ludzie w najczarniejszych snach nie przewidywali, że przez najbliższe lata przyjdzie im żyć w smrodzie spalin. Ogromne natężenie ruchu powoduje, że życie w tej części miasta nieustannie utrudnia potężny hałas. Niszczeje też nawierzchnia dróg, nie wspominając już o kłopotach z przejściem na drugą stronę jezdni.

Mieszkańcy Niska wciąż dopytują lokalnych władz, kiedy w końcu zostanie wybudowana od lat obiecywana przez rząd obwodnica, a tym samym uciążliwy ruch tranzytowy zniknie z tej części miasta. Są zaniepokojeni tym, że budowa jest stale przesuwana w czasie.

Niżański burmistrz Julian Ozimek wystosował ostatnio w tej sprawie apel do posła Zbigniewa Rynasiewicza, który jest przewodniczącym sejmowej komisji infrastruktury. Poseł z kolei zwrócił się do swego partyjnego kolegi, ministra transportu Sławomira Nowaka z interpelacją. Zbigniew Rynasiewicz zapytał, czy ministerstwo dostrzega konieczność budowy obwodnicy Niska oraz kiedy planowane jest rozpoczęcie inwestycji.

ROŚNIE NIEZADOWOLENIE

- Narasta niezadowolenie społeczne, które jest wynikiem ciągłych przesunięć w czasie realizacji budowy obwodnicy Niska - pisał poseł Zbigniew Rynasiewicz do ministra Sławomira Nowaka. - Ponadto niezadowolenie mieszkańców osiedli przy drogach, gdzie odbywa się ruch tranzytowy może doprowadzić w najbliższym czasie do blokady drogi krajowej numer 77 oraz ulic 1000-lecia i Kolejowej.
Odpowiedź, jaka przyszła z ministerstwa nie napawa optymizmem, ale też wiele nie wyjaśnia. Trudno w niej doszukać się konkretów.

- Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w miarę udostępniania środków finansowych podejmuje działania zmierzające do wybudowania sieci dróg krajowych o najwyższym standardzie w możliwie najkrótszym czasie - odpowiadał Tadeusz Jarmuziewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. - Jednak z uwagi na ograniczenia finansowe nie wszystkie inwestycje mogą być realizowane w bieżącej perspektywie finansowej.

Ministerstwo przypomniało, że budowa obwodnicy Niska została ujęta w Programie Budowy Dróg Lokalnych na lata 2011-2015. Niżańska inwestycja znalazła się na liście zadań, których realizacja miała rozpocząć się po 2013 roku.

W którym dokładnie roku budowa mogłaby się rozpocząć, tego chyba nie wie dzisiaj nikt. Na razie prace mają trwać jedynie na papierze. Najpierw trzeba opracować koncepcję programową budowy obwodnicy. Ministerstwo przewiduje, że opracowanie koncepcji nastąpi do końca pierwszego kwartału 2014 roku.
Zadanie ma być realizowane w systemie „projektuj i buduj", zatem po decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej i przygotowaniu materiałów przetargowych, zostanie ogłoszony wspólny przetarg na zaprojektowanie i realizację inwestycji. Oczywiście pod warunkiem, że będzie zapewnione finansowanie. A tu pewności wcale nie ma.

- W kwestii możliwości realizacyjnych przedmiotowej inwestycji należy wskazać, iż obecnie w resorcie transportu trwają prace nad ustaleniem listy projektów drogowych, jakie będą realizowane w kolejnej perspektywie finansowej UE - odpowiadał sekretarz stanu. - Jednakże dokładne plany inwestycyjne na lata 2014-2020 zostaną przedstawione, gdy znane będą poziomy dofinansowania, jakie Polska otrzyma w ramach funduszy unijnych.

HAŁAS SZKODLIWY DLA ZDROWIA

Władze gminy Nisko nie mogą być zadowolone z uzyskanych informacji.
- Odpowiedź ministerstwa na interpelację niepokoi - mówi burmistrz Niska Julian Ozimek. - Nie mam takich dokumentów, ale prawdopodobnie zagłosowano przeciw obwodnicy Niska i Stalowej Woli. Nie chcę tu wymieniać nazwisk. Mimo wszystko mam dalej nadzieję, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie dotrzyma słowa i zgodnie z ustaleniami będzie przygotowywać inwestycję na zasadzie „zaprojektuj i wybuduj" i że terminy, które wcześniej były ustalone zostaną dotrzymane.

W przyszłym tygodniu burmistrz Niska będzie uczestniczył w spotkaniu w rzeszowskim oddziale GDDKiA. Być może po tej wizycie poznamy więcej szczegółów w sprawie obwodnicy.
- W pierwszej kolejności interesuje mnie odcinek do ulicy Modrzewiowej - twierdzi burmistrz Ozimek. - Zależy mi na całości, ale w pierwszej kolejności będę chodził za tym odcinkiem, bo on rozładowałby sytuację w mieście.

A sytuacja nie jest najlepsza. Jaki jest „komfort" życia przy drodze biegnącej przez duże osiedle mieszkaniowe, a która w rzeczywistości pełni funkcje drogi krajowej, wiedzą tylko ci, którzy osobiście tego doświadczyli. Pomiary natężenia ruchu wykazują, że tą drogą w ciągu godziny przejeżdża około 300 pojazdów, w tym około 100 samochodów ciężarowych.

To generuje potężny hałas, który nie tylko uprzykrza życie mieszkańców, ale może mieć także negatywny wpływ na ich zdrowie. Badania natężenia hałasu wykazały, że liczba decybeli występująca w tej części miasta przekracza dopuszczalne standardy akustyczne.

PROTESTY I APELE

Mieszkańcy nie chcą pogodzić się z takim stanem rzeczy. Próbowali już brać sprawy w swoje ręce. W 2011 zapowiadali, że zorganizują protest. Chcieli urządzić blokady dróg. Jedna z nich miała odbyć się w pobliżu dworca kolejowego, druga miała mieć miejsce na osiedlu 1000-lecia. Do protestów jednak wtedy nie doszło. Skończyło się na apelach wystosowanych przed Radę Miejską w Nisku, które trafiły do resortu transportu. Apele jednak nie przyniosły oczekiwanego efektu, obwodnicy jak nie było, tak nie ma.

Jak długo mieszkańcy będą jeszcze w stanie znosić wszelkie niedogodności związane z brakiem długo oczekiwanej drogi? Na to pytanie odpowiedź jest równie trudna, jak w sprawie podania chociażby przybliżonego terminu rozpoczęcia budowy obwodnicy Niska.

Konrad Sinica

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty