Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Downsizing, a upływ czasu. Czyli, który silnik wybrać żeby nie stracić pieniędzy

Mariusz Zbyszyński
W dzisiejszym świecie motoryzacji turbodoładowane silniki benzynowe, o stosunkowo niewielkiej pojemności, są niejako cechą charakterystyczną samochodów klasy popularnej. Wynika to z faktu, że dzięki turbosprężarce uzyskuje się wyższą moc, przy jednocześnie niższym zużyciu paliwa. W niniejszym materiale skupimy swoją uwagę na wybranych małolitrażowych jednostkach napędowych, którymi warto się zainteresować szukając używanego auta dla siebie, a także na tych, których lepiej unikać.Fot. PSA
W dzisiejszym świecie motoryzacji turbodoładowane silniki benzynowe, o stosunkowo niewielkiej pojemności, są niejako cechą charakterystyczną samochodów klasy popularnej. Wynika to z faktu, że dzięki turbosprężarce uzyskuje się wyższą moc, przy jednocześnie niższym zużyciu paliwa. W niniejszym materiale skupimy swoją uwagę na wybranych małolitrażowych jednostkach napędowych, którymi warto się zainteresować szukając używanego auta dla siebie, a także na tych, których lepiej unikać.Fot. PSA
W dzisiejszym świecie motoryzacji turbodoładowane silniki benzynowe, o stosunkowo niewielkiej pojemności, są niejako cechą charakterystyczną samochodów klasy popularnej. Wynika to z faktu, że dzięki turbosprężarce uzyskuje się wyższą moc, przy jednocześnie niższym zużyciu paliwa. W niniejszym materiale skupimy swoją uwagę na wybranych małolitrażowych jednostkach napędowych, którymi warto się zainteresować szukając używanego auta dla siebie, a także na tych, których lepiej unikać.

Silniki godne polecenia:

1.2 PureTech (PSA)

W dzisiejszym świecie motoryzacji turbodoładowane silniki benzynowe, o stosunkowo niewielkiej pojemności, są niejako cechą charakterystyczną samochodów
W dzisiejszym świecie motoryzacji turbodoładowane silniki benzynowe, o stosunkowo niewielkiej pojemności, są niejako cechą charakterystyczną samochodów klasy popularnej. Wynika to z faktu, że dzięki turbosprężarce uzyskuje się wyższą moc, przy jednocześnie niższym zużyciu paliwa. W niniejszym materiale skupimy swoją uwagę na wybranych małolitrażowych jednostkach napędowych, którymi warto się zainteresować szukając używanego auta dla siebie, a także na tych, których lepiej unikać.

Fot. PSA

Silnik ten to najlepszy przykład na to, że downsizing może iść w parze z bezusterkowością. Użytkownicy oraz mechanicy chwalą tę konstrukcję za ponadprzeciętną trwałość oraz niskie zużycie paliwa. Kultura pracy też jest niezła i to mimo trzycylindrowej budowy. Motor można znaleźć w wariancie 130-konnym, a także 110-konnym oraz 75- i 82-konnym.

Słabsze odmiany charakteryzują się wtryskiem do kolektora i brakiem turbosprężarki, co dla niektórych użytkowników będzie nie lada zaletą. Wersje wolnossące pojawiły się na rynku w 2012 roku, a turbodoładowane w 2014 roku. Jednostka napędowa ma niższą masę i zredukowane tarcie wewnętrze oraz dwustopniowy układ chłodzenia. Nieliczne usterki dotyczą m.in. paska osprzętu oraz cieknącego wału korbowego. Silnik można znaleźć m.in. w Peugeocie 308 II lub Citroenie C4 Cactus.

1.0 MPI/TSI EA211 (Volkswagen)

W dzisiejszym świecie motoryzacji turbodoładowane silniki benzynowe, o stosunkowo niewielkiej pojemności, są niejako cechą charakterystyczną samochodów
W dzisiejszym świecie motoryzacji turbodoładowane silniki benzynowe, o stosunkowo niewielkiej pojemności, są niejako cechą charakterystyczną samochodów klasy popularnej. Wynika to z faktu, że dzięki turbosprężarce uzyskuje się wyższą moc, przy jednocześnie niższym zużyciu paliwa. W niniejszym materiale skupimy swoją uwagę na wybranych małolitrażowych jednostkach napędowych, którymi warto się zainteresować szukając używanego auta dla siebie, a także na tych, których lepiej unikać.

Fot. Volkswagen

To projekt z rodziny silników oznaczonych kodem EA211. Jednostka ma 3 cylindry i występuje również w odmianie wolnossącej (MPI). W napędzie rozrządu producent wykorzystał pasek, czyli rozwiązanie tańsze i trwalsze (o dziwo) względem starszych konstrukcji o napędzie łańcuchowym (EA111). Motor bez turbosprężarki znajdziemy np. w VW Polo, Seacie Ibiza lub Skodzie Fabii. Na rynku pojawił się w 2011 i rozwija moc od 60 do 75 KM. Jego dynamika jest na poziomie akceptowalnym.

Użytkownicy twierdzą, że to idealny silnik do przemieszczania się po mieście. W trasie może brakować mocy, szczególnie podczas wykonywania manewrów wyprzedzania. Mechanicy zwracają uwagę na pojawiający się problemy z pompą cieczy chłodzącej, gdyż potrafi ulec przedwczesnemu zużyciu, choć nie jest to problem nagminny. Silnik ma opinię trwałego. Doładowane 1.0 (TSI) produkowane jest od 2014 roku i ma powszechne zastosowanie w modelach klasy kompaktowej Grupy Volkswagena np. w Audi A3, VW Golfie i Skodzie Octavii lub Rapid (od 2017 roku). Ten turbodoładowany benzyniak to sprawne i ekonomiczne źródło napędu, które z czystym sumieniem można polecić.

1.4 TSI EA211 (Volkswagen)

W dzisiejszym świecie motoryzacji turbodoładowane silniki benzynowe, o stosunkowo niewielkiej pojemności, są niejako cechą charakterystyczną samochodów
W dzisiejszym świecie motoryzacji turbodoładowane silniki benzynowe, o stosunkowo niewielkiej pojemności, są niejako cechą charakterystyczną samochodów klasy popularnej. Wynika to z faktu, że dzięki turbosprężarce uzyskuje się wyższą moc, przy jednocześnie niższym zużyciu paliwa. W niniejszym materiale skupimy swoją uwagę na wybranych małolitrażowych jednostkach napędowych, którymi warto się zainteresować szukając używanego auta dla siebie, a także na tych, których lepiej unikać.

Fot. Volkswagen

Zmodernizowane silniki oznaczone kodem EA211 reprezentowane są również przez motor o pojemności 1.4l. Silnik ma wtrysk bezpośredni i turbosprężarkę, a ponadto w określonych wariantach także system odłączania cylindrów w celu obniżenia średniego spalania. Zmodyfikowany został również układ chłodzenia. Niektóre jednostki 1.4 TSI miały fabryczną instalację CNG.

Według opinii mechaników motor nie jest tani w obsłudze, aczkolwiek koszty ewentualnych napraw mieszczą się w granicach rozsądku. Użytkownicy póki co nie wskazują powtarzających się poważnych usterek. Jednostka napędowa montowana była w Seacie Leonie III lub VW Golfie VII.

Honda 1.2/1.3 L (Honda)
Przeglądając oferty aut używanych, nierzadko można spotkać wybrane modele Hondy z silnikiem 1.2 lub 1.3 pod maską. To bardzo udane konstrukcje, które przyszłemu właścicielowi posłużą długie lata. W tym projekcie Honda postanowiła zastosować nieco nietypowe rozwiązanie, a mianowicie przez długi okres czasu motory z serii L miały po dwa zawory na cylinder i po dwie świece na cylinder. Według opinii specjalistów należy regularnie (dokładnie) kontrolować luz zaworowy i dbać o wymianę płynów eksploatacyjnych. Jednostkę znajdziemy w Hondzie Jazz i CR-Z.

1.0 EcoBoost (Ford)

W dzisiejszym świecie motoryzacji turbodoładowane silniki benzynowe, o stosunkowo niewielkiej pojemności, są niejako cechą charakterystyczną samochodów
W dzisiejszym świecie motoryzacji turbodoładowane silniki benzynowe, o stosunkowo niewielkiej pojemności, są niejako cechą charakterystyczną samochodów klasy popularnej. Wynika to z faktu, że dzięki turbosprężarce uzyskuje się wyższą moc, przy jednocześnie niższym zużyciu paliwa. W niniejszym materiale skupimy swoją uwagę na wybranych małolitrażowych jednostkach napędowych, którymi warto się zainteresować szukając używanego auta dla siebie, a także na tych, których lepiej unikać.

Fot. Ford

Pojawił się w 2012 roku i przez wielu został uznany jako ważny krok w erze małolitrażowych silników benzynowych. Motor charakteryzuje się niewielką masą własną (poniżej 100 kg) i kompaktowymi wymiarami, a to wszystko przy stosunkowo dużej mocy. Praktycznie zaraz po debiucie zdobył tytuł International Engine of the Year 2012 i znalazł się pod maską Focusa, Mondeo, Fiesty, C-Maxa oraz Transita Couriera.

Początkowo Ford do sprzedaży wprowadził odmianę 100-konną, a nieco później 125-konną. Z biegiem czasu pojawił się również wariant 140-konny. Kierowcy chwalą konstrukcję za elastyczność, dobre osiągi i symboliczne wręcz zużycie paliwa. Mechanicy zwracają uwagę na problemy z układem chłodzenia, które mogą się ujawnić szczególnie w egzemplarzach wyprodukowanych w pierwszym roku. Dochodziło w nich do wycieków, które mogły doprowadzić do wypalenia uszczelki pod głowicą, a nawet do deformacji samej głowicy. W 2013 roku inżynierowie wprowadzili poprawki, które uporły się z problemem. Dziś można znaleźć auta, które przejechały ponad 300 tys. km i służą no co dzień nadal, co pokazuje, że 1.0 EcoBoost to projekt godny polecenia.

Tych silników lepiej się wystrzegać:

0.6 i 0.7 R3 (Smart)
Według mechaników nierzadko jednostka wymagała remontu (nawet generalnego) po przejechaniu niecałych 100 tys. km. Spotkać ją można w Smarach (generacja W450). Początkowo w ofercie była pojemność 600 cm3 i moc 45 KM. Niedługo od premiery, Smart zauważył, że taka moc nie zadowoli klientów. W związku z tym, wprowadzono nowe odmiany o mocy 51 i 61 KM, a w 2002 roku zadebiutował wariant 0.7-litrowy.

Użytkownicy twierdzą, że odbudowa wypracowanego i uszkodzonego motoru w nieautoryzowanym serwisie to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. W ASO zapłacimy oczywiście znacznie więcej. Ponadto w silniku często zawodzi sprzęgło, turbosprężarka oraz łańcuch rozrządu.

1.0 EcoTec (Opel)

W dzisiejszym świecie motoryzacji turbodoładowane silniki benzynowe, o stosunkowo niewielkiej pojemności, są niejako cechą charakterystyczną samochodów
W dzisiejszym świecie motoryzacji turbodoładowane silniki benzynowe, o stosunkowo niewielkiej pojemności, są niejako cechą charakterystyczną samochodów klasy popularnej. Wynika to z faktu, że dzięki turbosprężarce uzyskuje się wyższą moc, przy jednocześnie niższym zużyciu paliwa. W niniejszym materiale skupimy swoją uwagę na wybranych małolitrażowych jednostkach napędowych, którymi warto się zainteresować szukając używanego auta dla siebie, a także na tych, których lepiej unikać.

Fot. Opel

Silnik ten w autach Opla znalazł zastosowanie w połowie lat dziewięćdziesiątych. Po latach intensywnych prac i serii testów w 1996 roku zaprezentowano rodzinę motorów oznaczoną Family 0. Niezwykłą popularnością cieszyła się jednostka o pojemności 1.0l, która miała trzy cylindry, 12 zaworów i łańcuch rozrządu. Moc wahała się w przedziale od 54 do 65 KM. Pierwsza generacja oznaczona była nazwą EcoTec, druga TwinPort, a trzecia EcoFlex.

Benzyniak montowany był w m.in. Corsie (B,C i D) oraz Agilii (A i B). Silnik nie jest zbyt oszczędny i ma niską kulturę pracy. Po przebiegu mniej więcej 50 tys. km często zaczyna hałasować łańcuch rozrządu. Ponadto motor ma tendencję do nadmiernego zużywania oleju. Wycieki, szczególnie w okolicy pokrywy zaworów, to praktycznie standard. Na domiar złego szwankują również czujniki ciśnienia oleju. Po przejechaniu ok. 100 tys. km może dojść do zanikania ciśnienia w silniku. Częstemu zabrudzeniu ulega także zawór EGR. Sondy lambda i cewki zapłonowe potrafią płatać figle.

1.4 TSI Twincharger (Volkswagen)

W dzisiejszym świecie motoryzacji turbodoładowane silniki benzynowe, o stosunkowo niewielkiej pojemności, są niejako cechą charakterystyczną samochodów
W dzisiejszym świecie motoryzacji turbodoładowane silniki benzynowe, o stosunkowo niewielkiej pojemności, są niejako cechą charakterystyczną samochodów klasy popularnej. Wynika to z faktu, że dzięki turbosprężarce uzyskuje się wyższą moc, przy jednocześnie niższym zużyciu paliwa. W niniejszym materiale skupimy swoją uwagę na wybranych małolitrażowych jednostkach napędowych, którymi warto się zainteresować szukając używanego auta dla siebie, a także na tych, których lepiej unikać.

Fot. Volkswagen

Motor znajdziemy pod maską np. Volkswagena Scirocco III lub Seata Ibizy IV Cupra. Typową usterką tego silnika jest rozciągający się łańcuch rozrządu. Wadliwy bywa także napinacz oraz wariator, który odpowiada za sterowanie fazami rozrządu. Zdarzają się przypadki pękania tłoków i pierścieni. Jeśli uszkodzeniu ulegnie blok, to naprawa tania nie będzie. Ponadto użytkownicy zwracają uwagę na możliwość uszkodzenia sprzęgiełka magnetycznego pompy wodnej, wadliwe działanie układu wtryskowego oraz wysokie spalanie. W warunkach miejskich może ono wynosić nawet 15 l/100 km, a w trasie trzeba się przygotować na wynik w okolicach 8 – 9 l/100 km. Mechanicy twierdzą, że mniej problemowe wydają się być modele po 2010 roku.

1.6 THP (BMW/PSA)

W dzisiejszym świecie motoryzacji turbodoładowane silniki benzynowe, o stosunkowo niewielkiej pojemności, są niejako cechą charakterystyczną samochodów
W dzisiejszym świecie motoryzacji turbodoładowane silniki benzynowe, o stosunkowo niewielkiej pojemności, są niejako cechą charakterystyczną samochodów klasy popularnej. Wynika to z faktu, że dzięki turbosprężarce uzyskuje się wyższą moc, przy jednocześnie niższym zużyciu paliwa. W niniejszym materiale skupimy swoją uwagę na wybranych małolitrażowych jednostkach napędowych, którymi warto się zainteresować szukając używanego auta dla siebie, a także na tych, których lepiej unikać.

Fot. PSA

Miała to być nowoczesna, spełniająca rygorystyczne wymogi emisji spalin i gwarantująca niskie koszty eksploatacji konstrukcja. W rzeczywistości okazało się, że jest nieco inaczej. Motor ujrzał światło dzienne w 2006 roku. Wyposażono go w szesnastozaworową głowicę i bezpośredni wtrysk paliwa. Początkowo trafiał pod maskę MINI Coopera S, a niedługo później do aut z Francji, takich jak m.in. DS3, DS4, DS5 oraz 308, a nawet RCZ. W ofercie znaleźć można było wersje od 140 KM do nawet 270 KM. Już po kilku miesiącach eksploatacji i przejechaniu dosłownie 15 – 20 tys. km mógł pojawić się problem rozciągniętego łańcucha rozrządu.

Konstruktorzy deklarowali, że winnym takiego stanu rzeczy jest napinacz. Usterkę usuwano w ramach gwarancji, lecz co ciekawe, sam element nie został zmodernizowany aż do roku 2010. Niestety przypadki rozciągniętego napędu rozrządu znane są do dzisiaj. Ponadto użytkownicy silnika 1.6 THP zgłaszają problem ponadnormatywnego zużycia oleju. Dodatkowo potrafi szwankować oprogramowanie jednostki napędowej, turbosprężarka w której najczęściej dochodzi do pęknięcia obudowy, a także kolektor wydechowy oraz dolotowy.

1.2 TSI EA111 (Volkswagen)

W dzisiejszym świecie motoryzacji turbodoładowane silniki benzynowe, o stosunkowo niewielkiej pojemności, są niejako cechą charakterystyczną samochodów
W dzisiejszym świecie motoryzacji turbodoładowane silniki benzynowe, o stosunkowo niewielkiej pojemności, są niejako cechą charakterystyczną samochodów klasy popularnej. Wynika to z faktu, że dzięki turbosprężarce uzyskuje się wyższą moc, przy jednocześnie niższym zużyciu paliwa. W niniejszym materiale skupimy swoją uwagę na wybranych małolitrażowych jednostkach napędowych, którymi warto się zainteresować szukając używanego auta dla siebie, a także na tych, których lepiej unikać.

Fot. Volkswagen

Zadebiutował 11 lat temu. Posiada cztery cylindry, bezpośredni wtrysk paliwa i oczywiście turbosprężarkę. Początkowo silnik zmagał się ze sporymi problemami z rozrządem, którego konstrukcję oparto na łańcuchu. Już po stosunkowo niewielkim przebiegu potrafi zacząć hałasować, rozciągać się, a to również za sprawą wadliwego napinacza. Rok 2012 przyniósł nowszą konstrukcję, która otrzymała 16 zaworów (wcześniej było 8) oraz pasek rozrządu i dwa wałki (EA111 miało jeden wałek). Dodatkowo w pierwszych jednostkach (przed 2012 rokiem) mogą pojawić się usterki uszczelki pod głowicą, elektroniki sterującej, układu oczyszczania spalin i zwiększone zużycie oleju. Mechanicy zwracają również uwagę na turbinę w której system sterujący bywa zawodny. Motory 1.2 TSI pierwszej generacji znajdziemy pod maską takich aut jak VW Golf VI, Skoda Octavia II lub Audi A3 8P.

Podsumowanie

Powyżej przedstawiliśmy jednostki benzynowe, których cechy doskonale definiują współczesny rynek motoryzacyjny. Producenci aut starają się dostarczać odbiorcy jak najlepsze rozwiązania, ale jak widać, czasami może pójść coś nie tak. Mimo wszystko można znaleźć auto używane z małolitrażowym (downsizingowym) silnikiem pod maską, który będzie bezawaryjny oraz doskonale sprawdzi się na co dzień.

Zobacz także: Testujemy elektrycznego Opla Corsę

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty