Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Drogi 2+1. Tani sposób na bezpieczne wyprzedzanie

Data publikacji: Autor: Marek Weckwerth, „Gazeta Pomorska"

Droga w przekroju dwa plus jeden Budowa autostrad czy dróg ekspresowych jest droga i trudna. Znaczną poprawę bezpieczeństwa na można uzyskać, modernizując szosy do standardu 2+1, czyli dwóch pasach w danym kierunku i jednym pasie w kierunku przeciwnym.

Pasy o przeciwnych kierunkach ruchu oddzielone są barierami ochronnymi. Celem jest poprawa warunków jazdy (dodatkowy, naprzemiennie występujący pas ułatwia wyprzedzanie) oraz poprawa bezpieczeństwa (centralna bariera lub stalowe liny praktycznie eliminują ryzyko zderzeń czołowych). Drogi 2+1 zostały wymyślone w Szwecji i głównie tam (od 2000 r.) są budowane, choć także w Niemczech, Holandii czy Irlandii. Szwedzi mają ich już ok. 1600 km - tyle, co budowanych od 1955 r. autostrad i wciąż ich przybywa.

- Drogi w przekroju dwa plus jeden są przynajmniej dziesięć razy tańsze od autostrad, a jednocześnie nadal zapewniają dobre i bezpieczne warunki jazdy - wyjaśniał inż. Lars Ekman, specjalista z głównego zarządu dróg w Szwecji. Jego zdaniem, inżynierowie budujący drogi i każdy element ich infrastruktury, muszą odpowiadać za bezpieczeństwo. Jeśli jakiś element nie jest bezpieczny, należy go przebudować lub odpowiednio zabezpieczyć. Porównuje to do sytuacji budowniczego domu: stawiając balkon na trzecim piętrze bez barierki, na pewno nie ustawi znaku ostrzegawczego, tylko zamknie drzwi na klucz. Oczywiście, lepiej jest ustawić barierkę.

Tak samo jest na drogach - jeśli droga jest niebezpieczna, dochodzi do zderzeń czołowych, to należy ustawić bariery rozdzielające przeciwne pasy ruchu, a nie ustawiać znaki ostrzegawcze lub informujące, że taka bariera będzie dopiero za trzy lata. Jedną z zasadniczych zalet dróg dwa plus jest właśnie rozdzielenie przeciwnych pasów ruchu. Tym samym całkowicie eliminuje się zderzenia czołowe, które są zmorą polskich dróg i główną przyczyną tragicznych wypadków. Po wdrożeniu przez Szwedów programu nowych dróg liczba zabitych systematycznie spada. Skandynawowie wdrażają też tzw. Vision Zero - idealistyczny, rozłożony na wiele lat program zmniejszenia najpoważniejszych wypadków niemal do zera. Do roku 2020 liczba śmiertelnych wypadków ma spaść o połowę.

Pierwsze dwa odcinki dróg o przekroju 2+1, obwodnice Gołdapi i Mrągowa, wybudowano w 2011 r. Później nastąpiły kolejne inwestycje. Na drogi o przekroju dwa plus jeden można przerobić wiele polskich "krajówek" z szerokimi poboczami. Z dwóch istniejących pasów zrobić trzy i oczywiście oddzielić je barierą bezpieczeństwa. Po przebudowie ruch odbywa się naprzemiennie odcinkami jedno- i dwupasmowymi. Bariera przypomina więc ogromnego węża. Gdy droga nie ma utwardzonych poboczy, trzeba będzie wykupić ziemię od rolników.

- Dla kierowcy przekrój dwa plus jeden niesie zmniejszenie stresu powodowanego brakiem możliwości wyprzedzania na tradycyjnych szosach. Im dłużej kierowca będzie się poruszał w jednej kolumnie ciężkich pojazdów, tym bardziej narasta w nim chęć wykonania manewru wyprzedzania, a to niebezpieczne. Prawdopodobieństwo śmiertelnego wypadku jest duże. Dzięki odcinkom jezdni dwupasmowych, będzie możliwość wyprzedzania. Tym samym warunki, bezpieczeństwo i czas przejazdu poprawią się - wyjaśniali eksperci GDDKiA.

- Jeśli na jednopasmowym odcinku wydarzy się wypadek, służby ratownicze w prosty sposób demontują kilka słupków bariery i przenoszą ruch na pozostałe dwa pasy. Droga nie jest więc zablokowana, nie ma nawet ruchu wahadłowego, a ciągły, tyle że z ograniczoną prędkością. Tę podają znaki aktywne - informuje Lars Ekman. Dodatkowym elementem 2+1 może być wąska droga serwisowa, która zbiera ruch lokalny (samochodowy, rowerowy, pieszy) i doprowadzi do najbliższego skrzyżowania.

Zobacz też: Wyprzedzanie - jak to zrobić bezpiecznie? Kiedy można z prawej? Poradnik

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości