Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Drogie drogi

Data publikacji: Autor: Krzysztof Gołata

Fot. Przemek Świderski: W drogownictwie drgnęło – drogi są remontowane, a autostrady budowane.
Mamy ponad 360 tys. dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Z tego dwie trzecie stanowią drogi utwardzone. Dużo to, czy mało? Wszystko zależy do kogo się porównujemy, ile mamy samochodów i jak przeliczamy kilometry na liczbę samochodów.  Fot. Przemek ¦widerski: W drogownictwie drgnê³o – drogi s± remontowane, a autostrady budowane.

 

Jeżeli chcemy poprawić sobie humor, wystarczy obliczyć tzw. gęstość dróg, czyli liczbę kilometrów przypadającą na 100 km kw. powierzchni. Okaże się, że mamy lepszy współczynnik niż Stany Zjednoczone, Kanada czy Szwecja i niewiele gorszy niż Austria. Ale Belgowie są czterokrotnie lepsi od nas, a Holendrzy ponad dwukrotnie.

 

Nasze samopoczucie będzie gorsze, gdy obliczymy, ile samochodów przypada na kilometr drogi. Po naszych drogach porusza się prawie 14 mln samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Innymi słowy, na jeden kilometr drogi przypada u nas prawie 40 pojazdów. Po niemieckich drogach jeździ ponad 46 mln samochodów, a na jeden kilometr drogi przypada ich ponad 70. Nasze dobre samopoczucie burzy jednak fakt, że kilometr niemieckiej drogi to często trzy, a nawet czteropasmowa autostrada, a nie wąska, często bez pobocza, ale za to z koleinami, droga krajowa.

 

W ten sposób dochodzimy do jakości dróg, tempa ich budowy, modernizacji i remontów. A tu już jest tragedia, gdyż tempo budowy nowych dróg przypomina tempo rozszalałego żółwia. Zacznijmy wręcz humorystycznie. W zaprezentowanym na początku bieżącego roku raporcie na temat „Realizacji programu budowy dróg krajowych i autostrad” nożna znaleźć  takie zdanie: „na początku 2002 roku Polska dysponowała siecią dróg krajowych o łącznej długości 18 036 km, z czego 398 km stanowiły autostrady (w większości przestarzałe)”. I kto by przypuszczał: nie mamy nowych autostrad, ale mamy przestarzałe!!! Żeby było jeszcze śmieszniej, to autorzy raportu twierdzą, że 140 km istniejących autostrad, czyli prawie jedna trzecia, wymaga gruntownej przebudowy.

 

Ale to jeszcze nie koniec horroru. W międzynarodowych korytarzach transportowych znajdowało się ponad 4800 km dróg krajowych, z których jedynie 7 % spełnia unijne normy w zakresie dopuszczalnego nacisku 11,5 tony na oś. Innymi słowy, mamy niecałe 340 km europejskich dróg. Żeby być precyzyjnym: mieliśmy na początku 2002 rok. Teraz mamy z pewnością o kilka kilometrów więcej. Zdecydowanie więcej stworzyliśmy w tym czasie programów budowy dróg i autostrad.

 

Jednak w drogownictwie coś drgnęło. Nie jest to drgnięcie na miarę potrzeb, ale na miarę możliwości. W latach 2002 – 2003 oddano do użytku prawie 123 km autostrad, prawie 62 km dróg ekspresowych i 21 obwodnic miast. Pod koniec 2003 roku w budowie było 178 km autostrad, prawie 94 km dróg ekspresowych oraz 9 obwodnic miast. Czyżby drogowcy przesiedli się na szybsze zwierzę niż żółw?

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości