Drogowy pierścień wokół Warszawy. Kiedy zostanie domknięty?

GDDKiA
fot. Łukasz Jóźwiak
fot. Łukasz Jóźwiak
Stolica Polski leży na przecięciu głównych szlaków tranzytowych. Znaczne natężenie ruchu i brak alternatywnych tras przyczyniają się do powstawania dużych korków. Sytuacja ulega jednak zmianie.

GDDKiA oddaje do użytku kolejne odcinki ekspresowej obwodnicy Warszawy. Z planowanych ok. 83 km zrealizowano ok. 43 km nowych dróg ekspresowych. Na kolejnym odcinku (węzeł Puławska – węzeł Lubelska) o długości 18,5 km rozpoczęły się pierwsze prace budowlane, natomiast na etapie przetargu jest węzeł Lubelska oraz odcinek pomiędzy węzłami Lubelska i Zakręt. Docelowo na ringu warszawskim zostanie zlokalizowanych 30 węzłów.

Północny odcinek obwodnicy Warszawy (droga ekspresowa S8) pomiędzy węzłami Konotopa i Marki pełni rolę trasy wylotowej w kierunku północno-wschodnim (kierunek Białystok) oraz zachodnim (kierunek Łódź, Wrocław). Na początku 2011 r. zakończono budowę odcinka węzeł Konotopa – węzeł Prymasa Tysiąclecia (al. Obrońców Grodna). W latach 2009 - 2012 przebudowano do standardu drogi ekspresowej odcinek węzeł Modlińska – węzeł Marki. We wrześniu 2015 r. oddano do ruchu przebudowany fragment węzeł Prymasa Tysiąclecia – węzeł Modlińska (Trasa AK) wraz z mostem gen. Stefana Grota-Roweckiego.

fot. GDDKiA
fot. GDDKiA

Południowy odcinek obwodnicy obsługuje przede wszystkim ruch związany z Warszawą. Południowa Obwodnica Warszawy (droga ekspresowa S2) docelowo połączy autostradę A2 od zachodu na węźle Konotopa i wschodu na węźle Lubelska. Obecnie POW ma już prawie 17 km. Trasa usprawnia ruch pomiędzy dzielnicami co pozwala na szybszą podróż w kierunku Ursynowa i Mokotowa, dzięki czemu kierowcy zyskują nawet pół godziny. Odcinek węzeł Konotopa – węzeł Puławska wraz z drogą ekspresową S79 (węzeł Marynarska – węzeł Warszawa Lotnisko) został oddany do ruchu we wrześniu 2013 r. Obecnie w realizacji pozostaje fragment od węzła Puławska do węzła Lubelska w ciągu którego powstanie m. in. ponad dwukilometrowy tunel pod Ursynowem oraz most na Wiśle. Termin zakończenia prac to sierpień 2020 r.

 
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie domykała stołeczny ring od wschodu. Z drogą ekspresową S8 połączy się na węźle Marki, a z S2 i A2 – na węźle Lubelska. WOW będzie przebiegać przez teren powiatów: wołomińskiego, mińskiego, otwockiego oraz Warszawy. Obecnie realizowany jest fragment od węzła Marki do węzła Drewnica, w przetargu jest węzeł Zakręt – węzeł Lubelska oraz węzeł Lubelska. W przypadku odcinka węzeł Drewnica – węzeł Zakręt obecnie GDDKiA oczekuje na wydanie decyzji środowiskowej. Jego oddanie do ruchu planowane jest w 2023 r.
 
Uzupełnieniem ekspresowej obwodnicy Warszawy są istniejące, bądź będące w przygotowaniu następujące trasy wylotowe:
S8 węzeł Salomea**– węzeł Opacz – węzeł Paszków wraz z łącznikiem do drogi krajowej nr 7 w Sękocinie – odcinek oddany do ruchu we wrześniu 2015 r.
S8 węzeł Marki – węzeł Radzymin Południe – odcinek w realizacji. Zakończenie robót przewidziane jest w III kwartale 2017 r.
S7 węzeł Warszawa Lotnisko – Grójec – odcinek jest w trakcie postępowania przetargowego (II etap). Oddanie do ruchu planowane jest w kwietniu 2021 r.
-
S7 Warszawa – Czosnów – odcinek w przygotowaniu. Obecnie oczekujemy na wydanie decyzji środowiskowej dla przyszłej trasy, której zakończenie budowy planowane jest w 2024 r.
A2 węzeł Lubelska – początek autostradowej obwodnicy Mińska Mazowieckiego** – fragment w II etapie postępowania przetargowego. Zakończenie budowy planowane jest w czerwcu 2020 r.

O tym się mówi: Przez spaliny umiera więcej osób niż przez wypadki

Źródło: TVN Turbo/x-news

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty