DS 3 Crossback. Nadwozie i wnętrze
Markę DS zna każdy, kto choć odrobinę interesuje się motoryzacją. Przez pewien czas przydomek „DS” otrzymywały niektóre modele z gamy Citroena, ale w 2014 roku Francuzi poinformowali, że DS będzie odrębną marką, niezależną (w pewnym sensie) od Citroena. Pierwszym modelem, który powstał niemal od podstaw zgodnie z nową filozofią był DS 7 Crossback. Niedługo potem dołączył do niego DS 3 Crossback, czyli niewielki crossover segmentu B, gabarytami zbliżony m.in. do Peugeota 2008, ale stylem i pozycjonowaniem, zupełnie się od niego różniący.
DS 3 Crossback prezentuje się interesująco. Wiem, że niektórym się w ogóle nie podoba, innych wręcz zachwyca, ale taka jest cena awangardowego wyglądu. To auto nie musi się każdemu podobać, ale z pewnością wielu się za nim odwróci. Stylistyka jest nietuzinkowa i trudno tego małego DS-a pomylić z jakimkolwiek innym przedstawicielem tego segmentu. Podobnie jak w przypadku innych modeli z gamy, tak samo tutaj diabeł tkwi w szczegółach. To właśnie te drobne smaczki, designerskie zabiegi i stylistyczne zabiegi sprawiają, że DS 3 Crossback – moim zdaniem – wygląda rewelacyjnie i bez oporów można go pozycjonować w segmencie premium.
W sumie bez znaczenia gdzie spojrzymy, znajdziemy coś ciekawego. Z przodu mamy duży grill z chromowanym wykończeniem i finezyjnym zdobieniem. Wokół niego rozpościera się chromowana ramka, która podkreśla nietypowo narysowane światła z ciekawą grafiką wewnętrzną. Niżej mamy „łezki” wykonane w technologii LED, które również pozwalają odróżnić ten model spośród innych, nawet po zmroku. Linia boczna obfituje w różne przetłoczenia, choć cechą szczególną jest z pewnością płetwa, która podbija linię okien w okolicach słupka B. Zresztą słupki lakierowane są na czarno i wywołują wrażenie lewitującego dachu. Imponująco prezentują się także chowane klamki. Oczywiście chromowane. Tylne lampy są bardzo smukłe, rozciągnięte i podkreślone wyraźną, chromowaną linią.
Wnętrze to feria kształtów, załamań i przetłoczeń, choć na pierwszy plan wysuwa się jedna figura geometryczna – romb. Jest on niemal wszędzie m.in. na przeszyciach, na konsoli centralnej, na kratkach nawiewów itp. Do tego ładne, choć nie do końca wygodne przełączniki m.in. do sterowania szybami czy centralnym zamkiem. Jak już wspomniałem, stylistyka w modelach DS-a jest ważniejsza, niż funkcjonalność czy ergonomia. Taki urok. Nie można za to odmówić jakości materiałów, spasowania i solidności. Pojemność bagażnika to przyzwoite 350/1050 litrów, ale po złożeniu oparć kanapy mamy spory próg.
DS 3 Crossback. Silnik, spalanie i wrażenia z jazdy
Pod maską testowanego modelu pracował silnik 1.2 PureTech o mocy 130 KM i momencie obrotowym 230 Nm. To znany silnik w koncernie Stellantis, stosowany w Oplach, Peugeotach czy Citroenach, wykazuje się niezłą dynamiką i przyzwoitą ekonomią. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h to zdaniem producenta 9,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 196 km/h. Średnie spalanie wg. normy WLTP to 6 l/100km, ale taki wynik da się uzyskać tylko w trasie przy prędkościach 90-100 km/h. Przy 120-140 km/h trzeba dołożyć co najmniej 1 l/100km, w mieście z kolei trzeba liczyć się ze spalaniem nawet 9 l/100km.
DS 3 Crossback jest bardzo komfortowym autem, ale nie sprawia wrażenia miękkiego pontonu. Na zakrętach jest zwarty, dość jędrny, choć nie ma duszy sportowca. Silnik jest wystarczająco dynamiczny, przy skromnych gabarytach i przy masie nieco ponad 1200 kilogramów moc 130 KM w zupełności wystarczy. Momentami 8-biegowy automat nieco się gubi i pokazuje fochy w postaci niezbyt płynnej zmiany biegów, szczególnie w warunkach miejskich. Trochę szkoda, bo wiem, że ta przekładnia potrafi działać rewelacyjnie z jednostką wysokoprężną.
DS 3 Crossback. Ceny i wyposażenie
DS nie jest tanią marką. W końcu konkuruje m.in. z niemiecką śmietanką w postaci Audi, BMW czy Mercedesa. Stylu i nietuzinkowego charakteru nie można jej odmówić. Testowany model tj. DS 3 Crossback z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 130 KM z automatyczną 8-biegową przekładnią i topowym wyposażeniem Grand Chic to koszt 146 500 złotych. Bazowy model z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 100 KM, z manualną skrzynią 6-biegową i bazowym wyposażeniem Chic to koszt 98 900 złotych. W ofercie jest jeszcze odmiana elektryczna o mocy 136 KM w cenie od 159 900 złotych.
DS 3 Crossback. Podsumowanie
DS 3 ma wielu konkurentów. Audi Q2, MINI Countryman, jest również większe BMW X1 czy tańsze Nissan Juke czy Toyota C-HR. Ale czy którekolwiek z tych aut ma tyle stylu? Czy za którymś z tych aut obejrzy się większość kierowców i przechodniów? Czy którekolwiek zaprojektowano z taką śmiałością i polotem? Wygląd to z pewnością największa zaleta tego auta, ale na komfort, jakość materiałów i przyjemność z jazdy również nie można narzekać.
DS 3 Crossback – zalety:
- rewelacyjny, nietuzinkowy wygląd;
- świetna jakość materiałów i projekt wnętrza;
- niezły komfort podróży;
- spora oferta jednostek napędowych i wersji wyposażenia.
DS 3 Crossback – wady:
- przeciętna ergonomia i funkcjonalność;
- praca skrzyni biegów;
- wysoka cena.
Porównanie DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 KM (AT8) do wybranych konkurentów:
| DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 KM (AT8) | Audi Q2 1.5 35 TSI 150 KM (AT7) | MINI Countryman 1.5 136 KM (AT7) |
Cena (zł, brutto) | od 116 100 | od 133 200 | od 129 200 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover /5 | crossover /5 |
Długość/szerokość (mm) | 4118/1791 | 4208/1794 | 4297/1883 |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | b.d. | 1546/1542 | 1585/1587 |
Rozstaw osi (mm) | 2558 | 2601 | 2670 |
Pojemność bagażnika (l) | 350/1050 | 405/1050 | 450/1390 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1205 | 1305 | 1430 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 44 | 50 | 51 |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 8-stopniowa | automatyczna, 7-stopniowa | automatyczna, 7-stopniowa |
Osiągi | | | |
Moc (KM) | 130 | 150 | 136 |
Moment obrotowy (Nm) | 230 | 250 | 220 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,2 | 8,6 | 9,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 196 | 218 | 205 |
Spalanie (l/100km) | 6 (WLTP) | 6,1 (WLTP) | 6 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 136 | 138 | 143 |
Zobacz także: Tak prezentuje się nowy model Nissana
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?