Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 KM. Test, wrażenia z jazdy, ceny i wyposażenie

Kamil Rogala
Niedawno miałem okazję sprawdzić jak na żywo prezentuje się DS 4 – najnowszy model francuskiej marki. Kilkadziesiąt kilometrów trasy testowej wystarczyło, aby upewnić się, że priorytetem jest komfort i styl. Tak jest od początku, bowiem drugi model w krótkiej historii (po reaktywacji) tego producenta reprezentuje dokładnie to samo założenie. Stylowo, awangardowo, komfortowo, ale nie do końca funkcjonalnie i praktycznie.Fot. Kamil Rogala
Niedawno miałem okazję sprawdzić jak na żywo prezentuje się DS 4 – najnowszy model francuskiej marki. Kilkadziesiąt kilometrów trasy testowej wystarczyło, aby upewnić się, że priorytetem jest komfort i styl. Tak jest od początku, bowiem drugi model w krótkiej historii (po reaktywacji) tego producenta reprezentuje dokładnie to samo założenie. Stylowo, awangardowo, komfortowo, ale nie do końca funkcjonalnie i praktycznie.Fot. Kamil Rogala
Niedawno miałem okazję sprawdzić jak na żywo prezentuje się DS 4 – najnowszy model francuskiej marki. Kilkadziesiąt kilometrów trasy testowej wystarczyło, aby upewnić się, że priorytetem jest komfort i styl. Tak jest od początku, bowiem drugi model w krótkiej historii (po reaktywacji) tego producenta reprezentuje dokładnie to samo założenie. Stylowo, awangardowo, komfortowo, ale nie do końca funkcjonalnie i praktycznie.

DS 3 Crossback. Nadwozie i wnętrze

Niedawno miałem okazję sprawdzić jak na żywo prezentuje się DS 4 – najnowszy model francuskiej marki. Kilkadziesiąt kilometrów trasy testowej wystarczyło,
Niedawno miałem okazję sprawdzić jak na żywo prezentuje się DS 4 – najnowszy model francuskiej marki. Kilkadziesiąt kilometrów trasy testowej wystarczyło, aby upewnić się, że priorytetem jest komfort i styl. Tak jest od początku, bowiem drugi model w krótkiej historii (po reaktywacji) tego producenta reprezentuje dokładnie to samo założenie. Stylowo, awangardowo, komfortowo, ale nie do końca funkcjonalnie i praktycznie.
Fot. Kamil Rogala

Markę DS zna każdy, kto choć odrobinę interesuje się motoryzacją. Przez pewien czas przydomek „DS” otrzymywały niektóre modele z gamy Citroena, ale w 2014 roku Francuzi poinformowali, że DS będzie odrębną marką, niezależną (w pewnym sensie) od Citroena. Pierwszym modelem, który powstał niemal od podstaw zgodnie z nową filozofią był DS 7 Crossback. Niedługo potem dołączył do niego DS 3 Crossback, czyli niewielki crossover segmentu B, gabarytami zbliżony m.in. do Peugeota 2008, ale stylem i pozycjonowaniem, zupełnie się od niego różniący.

DS 3 Crossback prezentuje się interesująco. Wiem, że niektórym się w ogóle nie podoba, innych wręcz zachwyca, ale taka jest cena awangardowego wyglądu. To auto nie musi się każdemu podobać, ale z pewnością wielu się za nim odwróci. Stylistyka jest nietuzinkowa i trudno tego małego DS-a pomylić z jakimkolwiek innym przedstawicielem tego segmentu. Podobnie jak w przypadku innych modeli z gamy, tak samo tutaj diabeł tkwi w szczegółach. To właśnie te drobne smaczki, designerskie zabiegi i stylistyczne zabiegi sprawiają, że DS 3 Crossback – moim zdaniem – wygląda rewelacyjnie i bez oporów można go pozycjonować w segmencie premium.

Niedawno miałem okazję sprawdzić jak na żywo prezentuje się DS 4 – najnowszy model francuskiej marki. Kilkadziesiąt kilometrów trasy testowej wystarczyło,
Niedawno miałem okazję sprawdzić jak na żywo prezentuje się DS 4 – najnowszy model francuskiej marki. Kilkadziesiąt kilometrów trasy testowej wystarczyło, aby upewnić się, że priorytetem jest komfort i styl. Tak jest od początku, bowiem drugi model w krótkiej historii (po reaktywacji) tego producenta reprezentuje dokładnie to samo założenie. Stylowo, awangardowo, komfortowo, ale nie do końca funkcjonalnie i praktycznie.
Fot. Kamil Rogala

W sumie bez znaczenia gdzie spojrzymy, znajdziemy coś ciekawego. Z przodu mamy duży grill z chromowanym wykończeniem i finezyjnym zdobieniem. Wokół niego rozpościera się chromowana ramka, która podkreśla nietypowo narysowane światła z ciekawą grafiką wewnętrzną. Niżej mamy „łezki” wykonane w technologii LED, które również pozwalają odróżnić ten model spośród innych, nawet po zmroku. Linia boczna obfituje w różne przetłoczenia, choć cechą szczególną jest z pewnością płetwa, która podbija linię okien w okolicach słupka B. Zresztą słupki lakierowane są na czarno i wywołują wrażenie lewitującego dachu. Imponująco prezentują się także chowane klamki. Oczywiście chromowane. Tylne lampy są bardzo smukłe, rozciągnięte i podkreślone wyraźną, chromowaną linią.

Wnętrze to feria kształtów, załamań i przetłoczeń, choć na pierwszy plan wysuwa się jedna figura geometryczna – romb. Jest on niemal wszędzie m.in. na przeszyciach, na konsoli centralnej, na kratkach nawiewów itp. Do tego ładne, choć nie do końca wygodne przełączniki m.in. do sterowania szybami czy centralnym zamkiem. Jak już wspomniałem, stylistyka w modelach DS-a jest ważniejsza, niż funkcjonalność czy ergonomia. Taki urok. Nie można za to odmówić jakości materiałów, spasowania i solidności. Pojemność bagażnika to przyzwoite 350/1050 litrów, ale po złożeniu oparć kanapy mamy spory próg.

DS 3 Crossback. Silnik, spalanie i wrażenia z jazdy

Niedawno miałem okazję sprawdzić jak na żywo prezentuje się DS 4 – najnowszy model francuskiej marki. Kilkadziesiąt kilometrów trasy testowej wystarczyło,
Niedawno miałem okazję sprawdzić jak na żywo prezentuje się DS 4 – najnowszy model francuskiej marki. Kilkadziesiąt kilometrów trasy testowej wystarczyło, aby upewnić się, że priorytetem jest komfort i styl. Tak jest od początku, bowiem drugi model w krótkiej historii (po reaktywacji) tego producenta reprezentuje dokładnie to samo założenie. Stylowo, awangardowo, komfortowo, ale nie do końca funkcjonalnie i praktycznie.
Fot. Kamil Rogala

Pod maską testowanego modelu pracował silnik 1.2 PureTech o mocy 130 KM i momencie obrotowym 230 Nm. To znany silnik w koncernie Stellantis, stosowany w Oplach, Peugeotach czy Citroenach, wykazuje się niezłą dynamiką i przyzwoitą ekonomią. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h to zdaniem producenta 9,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 196 km/h. Średnie spalanie wg. normy WLTP to 6 l/100km, ale taki wynik da się uzyskać tylko w trasie przy prędkościach 90-100 km/h. Przy 120-140 km/h trzeba dołożyć co najmniej 1 l/100km, w mieście z kolei trzeba liczyć się ze spalaniem nawet 9 l/100km.

DS 3 Crossback jest bardzo komfortowym autem, ale nie sprawia wrażenia miękkiego pontonu. Na zakrętach jest zwarty, dość jędrny, choć nie ma duszy sportowca. Silnik jest wystarczająco dynamiczny, przy skromnych gabarytach i przy masie nieco ponad 1200 kilogramów moc 130 KM w zupełności wystarczy. Momentami 8-biegowy automat nieco się gubi i pokazuje fochy w postaci niezbyt płynnej zmiany biegów, szczególnie w warunkach miejskich. Trochę szkoda, bo wiem, że ta przekładnia potrafi działać rewelacyjnie z jednostką wysokoprężną.

DS 3 Crossback. Ceny i wyposażenie

Niedawno miałem okazję sprawdzić jak na żywo prezentuje się DS 4 – najnowszy model francuskiej marki. Kilkadziesiąt kilometrów trasy testowej wystarczyło,
Niedawno miałem okazję sprawdzić jak na żywo prezentuje się DS 4 – najnowszy model francuskiej marki. Kilkadziesiąt kilometrów trasy testowej wystarczyło, aby upewnić się, że priorytetem jest komfort i styl. Tak jest od początku, bowiem drugi model w krótkiej historii (po reaktywacji) tego producenta reprezentuje dokładnie to samo założenie. Stylowo, awangardowo, komfortowo, ale nie do końca funkcjonalnie i praktycznie.
Fot. Kamil Rogala

DS nie jest tanią marką. W końcu konkuruje m.in. z niemiecką śmietanką w postaci Audi, BMW czy Mercedesa. Stylu i nietuzinkowego charakteru nie można jej odmówić. Testowany model tj. DS 3 Crossback z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 130 KM z automatyczną 8-biegową przekładnią i topowym wyposażeniem Grand Chic to koszt 146 500 złotych. Bazowy model z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 100 KM, z manualną skrzynią 6-biegową i bazowym wyposażeniem Chic to koszt 98 900 złotych. W ofercie jest jeszcze odmiana elektryczna o mocy 136 KM w cenie od 159 900 złotych.

DS 3 Crossback. Podsumowanie

Niedawno miałem okazję sprawdzić jak na żywo prezentuje się DS 4 – najnowszy model francuskiej marki. Kilkadziesiąt kilometrów trasy testowej wystarczyło,
Niedawno miałem okazję sprawdzić jak na żywo prezentuje się DS 4 – najnowszy model francuskiej marki. Kilkadziesiąt kilometrów trasy testowej wystarczyło, aby upewnić się, że priorytetem jest komfort i styl. Tak jest od początku, bowiem drugi model w krótkiej historii (po reaktywacji) tego producenta reprezentuje dokładnie to samo założenie. Stylowo, awangardowo, komfortowo, ale nie do końca funkcjonalnie i praktycznie.
Fot. Kamil Rogala

DS 3 ma wielu konkurentów. Audi Q2, MINI Countryman, jest również większe BMW X1 czy tańsze Nissan Juke czy Toyota C-HR. Ale czy którekolwiek z tych aut ma tyle stylu? Czy za którymś z tych aut obejrzy się większość kierowców i przechodniów? Czy którekolwiek zaprojektowano z taką śmiałością i polotem? Wygląd to z pewnością największa zaleta tego auta, ale na komfort, jakość materiałów i przyjemność z jazdy również nie można narzekać.




DS 3 Crossback – zalety:

  • rewelacyjny, nietuzinkowy wygląd;
  • świetna jakość materiałów i projekt wnętrza;
  • niezły komfort podróży;
  • spora oferta jednostek napędowych i wersji wyposażenia.

DS 3 Crossback – wady:

  • przeciętna ergonomia i funkcjonalność;
  • praca skrzyni biegów;
  • wysoka cena.

Porównanie DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 KM (AT8) do wybranych konkurentów:

 

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 KM (AT8)

Audi Q2 1.5 35 TSI 150 KM (AT7)

MINI Countryman 1.5 136 KM (AT7)

Cena (zł, brutto)

od 116 100

od 133 200

od 129 200

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover /5

crossover /5

Długość/szerokość (mm)

4118/1791

4208/1794

4297/1883

Rozstaw kół przód/tył (mm)

 b.d.

 1546/1542

 1585/1587

Rozstaw osi (mm)

2558

2601

2670

Pojemność bagażnika (l)

350/1050

405/1050

450/1390

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1205

1305

1430

Pojemność zbiornika paliwa (l)

44

50

51

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

130

150

136

Moment obrotowy (Nm)

230

250

220

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,2

8,6

9,7

Prędkość maksymalna (km/h)

196

218

205

Spalanie (l/100km)

6 (WLTP)

6,1 (WLTP)

6 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

136

138

143

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy model Nissana

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty