Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DS 7 Crossback Grand Chic. Test prezydenckiego auta

Michał Kij
DS 7 Crossback Grand ChicAuto ma długość bez mała 4,6 m za to szerokość przekracza 1,9 m, nie licząc lusterek. Za poczucie komfortu odpowiada przede wszystkim szerokość. Można się rozeprzeć na fotelu i z jego wyżyn śledzić sytuację na drodze. Będąc osobą wysoką lub odpowiednio ustawiając fotel, można widzieć zza kierownicy krawędzie przednich błotników.Fot. Michał Kij
DS 7 Crossback Grand ChicAuto ma długość bez mała 4,6 m za to szerokość przekracza 1,9 m, nie licząc lusterek. Za poczucie komfortu odpowiada przede wszystkim szerokość. Można się rozeprzeć na fotelu i z jego wyżyn śledzić sytuację na drodze. Będąc osobą wysoką lub odpowiednio ustawiając fotel, można widzieć zza kierownicy krawędzie przednich błotników.Fot. Michał Kij
Prezydent nie może się mylić. Skoro wybrał DS 7 Crossback, to pewnie miał powody i nie chodziło tylko o fotel z masażem.
DS 7 Crossback Grand ChicAuto ma długość bez mała 4,6 m za to szerokość przekracza 1,9 m, nie licząc lusterek. Za poczucie komfortu odpowiada przede
DS 7 Crossback Grand Chic

Auto ma długość bez mała 4,6 m za to szerokość przekracza 1,9 m, nie licząc lusterek. Za poczucie komfortu odpowiada przede wszystkim szerokość. Można się rozeprzeć na fotelu i z jego wyżyn śledzić sytuację na drodze. Będąc osobą wysoką lub odpowiednio ustawiając fotel, można widzieć zza kierownicy krawędzie przednich błotników.

Fot. Michał Kij

Decydując się przed rokiem na inauguracyjny przejazd w DS 7 Crossback, Emmanuel Macron wstąpił do grona prezydentów ekscentrycznych. Większość używa aut smutnych jak ustawa o podniesieniu VAT-u, a przecież można inaczej. Dwight Eisenhower zajechał do Białego Domu Cadillakiem Eldorado, a prezydent Urugwaju José Mujica, przez cały okres sprawowania urzędu jeździł prywatnym, przeszło dwudziestoletnim Volkswagenem „garbusem”.

DS 7 nie jest aż tak słoneczny, jak Eldorado, ale o wiele bardziej praktyczny niż „garbus”. Luksusowa marka powołana do życia w 2014 r. przez Grupę PSA ma wskrzesić szyk, z którego słynęły kiedyś francuskie samochody. Bardzo, bardzo dawno temu.

DS ma siedzibę w Paryżu, stolicy mody. Wprowadzając pierwszy model nowej generacji DS 7 Crossback, marka podąża więc za modą. Crossback nie jest ani zwiewnym kabrioletem, ani stateczną limuzyną, ale średniej wielkości SUV-em. Obecnie ten rodzaj samochodu jest najpowszechniej kojarzony z życiowym sukcesem, który wyraża się również w aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Przykładowo prezydent Macron jeździ na nartach. W bagażniku Crossbacka narty mieszczą się na skos, po złożeniu przynajmniej jednej części tylnej kanapy. Maksymalna pojemność bagażnika wynosi 1752 l (wg VDA). Sporo, ale na drugą, a właściwie pierwszą, wielką pasję prezydenta za mało. Emmanuel Macron skończył z wyróżnieniem konserwatorium w Amiens. Jest pianistą, między innymi...

Auto ma długość bez mała 4,6 m za to szerokość przekracza 1,9 m, nie licząc lusterek. Za poczucie komfortu odpowiada przede wszystkim szerokość. Można się rozeprzeć na fotelu i z jego wyżyn śledzić sytuację na drodze. Będąc osobą wysoką lub odpowiednio ustawiając fotel, można widzieć zza kierownicy krawędzie przednich błotników. Pomagają zorientować się w gabarytach samochodu. Aby czuć się swobodniej wciskając się w ostatnie wolne miejsce postojowe w promieniu pięciu przecznic, można użyć czujników i kamer z przodu i z tyłu oraz systemu automatycznego parkowania. W cenniku przewijają się w różnych miejscach, samotnie bądź jako element pakietu.

Zobacz także: Testujemy miejski model Volkswagena

Wersja ze 180-konnym dieslem jest bardzo dobra do miasta. W połączeniu z 8-biegowym „automatem”, zapewnia wysoki moment obrotowy zawsze, gdy jest potrzebny np. do ominięcia śmieciarki czy wyprzedzenia rowerzysty. To naprawdę „szybki transport miejski”. Przyzwyczajenia wymaga hamulec. Jest dość czuły, co wygląda na hołd oddany niezapomnianemu Citroënowi DS. Hamowało się nim używając „grzybka”, bardzo wrażliwego na muskanie zelówką. DS 7 Crossback bywa też dość nerwowy przy ruszaniu. Tak działa zestawienie wysokiego momentu osiąganego przy stosunkowo niskich obrotach i „krótkiej” jedynki.

Zdumiewająco łatwo się do tego przyzwyczaić, tak samo jak do nietypowo wyglądających i niekiedy zaskakująco rozmieszczonych przycisków. Niespodzianka jest już na wstępie: przycisk do uruchamiania silnika jarzący się podświetlanym znakiem firmowym jest pośrodku tablicy wskaźników – tam gdzie zwykle znajduje się klawisz świateł awaryjnych. Czarującą częścią procedury uruchamiania jest budzący się i wstający z „deski” dizajnerski zegarek. Razem tworzą część aury samochodu. Trudno inaczej to nazwać. DS 7 stwarza nastrój. Składa się na to styl wnętrza i zachowanie na drodze. W środku dominują trójkąty i romby. W formie i fakturze materiałów można poczuć ducha wysmakowanych i awangardowych, przedwojennych Voisin.

[page_break]

DS 7 Crossback Grand ChicAuto ma długość bez mała 4,6 m za to szerokość przekracza 1,9 m, nie licząc lusterek. Za poczucie komfortu odpowiada przede
DS 7 Crossback Grand Chic

Auto ma długość bez mała 4,6 m za to szerokość przekracza 1,9 m, nie licząc lusterek. Za poczucie komfortu odpowiada przede wszystkim szerokość. Można się rozeprzeć na fotelu i z jego wyżyn śledzić sytuację na drodze. Będąc osobą wysoką lub odpowiednio ustawiając fotel, można widzieć zza kierownicy krawędzie przednich błotników.

Fot. Michał Kij

Wygląd wskaźników można dopasować do chwilowych potrzeb i gustu. Programiści pomyśleli również o wariancie minimalistycznym z podstawowymi, niezbędnymi w danej chwili informacjami. Można skupić się na prowadzeniu, które jest czystą przyjemnością. Na autostradzie samochód utrzymuje wysoką formę, sprawnie się rozpędza i ciągle chętnie przyspiesza przy prędkości przekraczającej 90 czy 110 km/h. Do wyboru jest kilka trybów jazdy, w tym: Komfort, Eco i Sport. Sport przejawia się głównie „chrapliwym brzmieniem” silnika i przeciąganiem biegów. Usztywnia się nieco zawieszenie i kierownica. Jednak i bez tego można jechać pewnie i szybko, nawet w oszczędnym trybie Eco. DS 7 zawsze jest pełen pozytywnej energii i nie sprawia niespodzianek na niemądrze pokonywanych zakrętach, wystawiających go na intensywne działanie siły odśrodkowej. Silny, boczny wiatr też nie robi na nim wrażenia.

Francuzi podeszli do układu napędowego „po amerykańsku” i w swoim SUV-ie zastosowali tylko jedną oś napędzaną: przednią. Nie stało się to bynajmniej powodem do drastycznej obniżki ceny, choć uważnie wybierając wersję i wyposażenie, można Crossbacka dostać stosunkowo tanio. Oczywiście wówczas nie ma co marzyć o fotelach z masażem, rozbudowanym systemie multimedialnym, zawieszeniu o regulowanej charakterystyce czy przeszklonym, odsuwanym dachu za 5000 zł. Dość wspomnieć, że podstawowy wariant Chic ma analogowe wskaźniki z 3,5-calowym wyświetlaczem.

Na szczęście ten egzemplarz miał wszystkie wymienione dodatki i sporo niewymienionych, co kolosalnie uprzyjemniało podróż. W trasie zużył 5,4 l/100 km, agresywna jazda z częstym rozpędzaniem i prędkością dochodzącą do 140 km/h podniosła spalanie do 6,7 l/100 km. Umiarkowany apetyt na paliwo, to dobra strona Crossbacka, wynikająca w dużej mierze z relatywnie niskiej masy własnej. Niestety, do diesli trzeba wlewać nie tylko olej napędowy, ale również AdBlue dla układu SCR.

DS 7 Crossback Grand ChicAuto ma długość bez mała 4,6 m za to szerokość przekracza 1,9 m, nie licząc lusterek. Za poczucie komfortu odpowiada przede
DS 7 Crossback Grand Chic

Auto ma długość bez mała 4,6 m za to szerokość przekracza 1,9 m, nie licząc lusterek. Za poczucie komfortu odpowiada przede wszystkim szerokość. Można się rozeprzeć na fotelu i z jego wyżyn śledzić sytuację na drodze. Będąc osobą wysoką lub odpowiednio ustawiając fotel, można widzieć zza kierownicy krawędzie przednich błotników.

Fot. Michał Kij

Inną zaletą DS 7 są przydatne drobiazgi: podpórki utrzymujące podłogę bagażnika w górze, gdy zechcieć sięgnąć pod spód czy haczyk na lince w ten sam sposób podtrzymujący pokrywę koła zapasowego. Oparcie tylnej kanapy można złożyć, odblokowując je klamkami w bagażniku: prawą i lewą stronę osobno. To również bardzo wygodne. W bagażniku jest gniazdko 12V, uchwyty na linki czy siatkę mocującą bagaż oraz dwa, spore korytka na niewielkie przedmioty.

W pewnym sensie DS 7 Crossback cały składa się z przykuwających uwagę detali. Oświetlenie zewnętrzne z pionowymi światłami dziennymi, lampami tylnymi z odbłyśnikami jak „oszlifowane rubiny” oraz kierunkowskazami „wydłużającymi” się w tę stronę, w którą auto skręca to widowiskowe uosobienie „świateł wielkiego miasta”. Wewnątrz też jest sporo do podziwiania. DS 7 ma eklektyczną stylizację, wzór wlotu powietrza i chromy uformowano tak, jak chce tego obowiązujący obecnie smak. Crossback jest komfortowy i efektowny, chociaż…

Może i dobrze, że „o gustach się nie dyskutuje”, bo musiałbym przyznać, że bardziej podobał mi się samochód prezydenta de Gaulle’a. Jeździł Citroënem DS.

Plusy

Duży wigor

Efektowne detale

Praktyczne dodatki

Minusy

Wysoka cena za napęd tylko jednej osi

Najciekawsze wyposażenie w opcji

Konieczność tankowania AdBlue w dieslu 

DS 7 Crossback BlueHDi 180 Grand Chic i wybrani konkurenci:

Marka/modelDS 7 Crossback BlueHDi 180 Grand ChicAudi Q5 2.0 TDI quattro S tronicVolvo XC60 D4 AWD 2.0/190 Momentum
Cena (zł)195 400195 000195 900
Typ nadwozia/liczba drzwihatchback/5hatchback/5hatchback/5
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość/szerokość/wysokość (mm)4573/1906/16254663/1893/16594688/1902/1658
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1621/15981616/16091655/1659
Rozstaw osi (mm)273828192865
Masa własna (kg)153518451870
Pojemność bagażnika (l)555550505
Pojemność zbiornika paliwa (l)556555
Układ napędowy   
Rodzaj paliwaolej napędowyolej napędowyolej napędowy
Pojemność (cm3)199719681969
Liczba cylindrów444
Napędzana ośprzednia4x44x4
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńautomatyczna/8zautomatyzowana/7automatyczna /8
Moc (KM przy obr/min)180 przy 3750190 przy 3800-4200190 przy 4250
Moment obrotowy (Nm przy obr/min)400 przy 2000400 przy 1750400 przy 1750-2500
Osiągi   
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,47,98,4
Prędkość maksymalna (km/h)215218205
Średnie spalanie (l/100 km)4,95,15,5
Emisja CO2 (g/km)128129-138144
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty