Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DS 9. Prezentacja luksusowego sedana. Czym zaskakuje?

Ryszard M. Perczak
Do dwóch znanych modeli marki DS tj. 3 crossback i 7 crossback dołącza właśnie trzeci: DS9. Dwa pierwsze to auta typu crossover/SUV, zaś nowy DS9 jest luksusowym sedanem plasującym się w segmencie D. Jego nadwozie ma 4,93 m długości i rozstaw osi wynoszący 2,90 m.Fot. Ryszard M. Perczak
Do dwóch znanych modeli marki DS tj. 3 crossback i 7 crossback dołącza właśnie trzeci: DS9. Dwa pierwsze to auta typu crossover/SUV, zaś nowy DS9 jest luksusowym sedanem plasującym się w segmencie D. Jego nadwozie ma 4,93 m długości i rozstaw osi wynoszący 2,90 m.Fot. Ryszard M. Perczak
Do dwóch znanych modeli marki DS tj. 3 crossback i 7 crossback dołącza właśnie trzeci: DS9. Dwa pierwsze to auta typu crossover/SUV, zaś nowy DS9 jest luksusowym sedanem plasującym się w segmencie D. Jego nadwozie ma 4,93 m długości i rozstaw osi wynoszący 2,90 m.

Co ciekawe „dziewiątka” nie jest jedyną tegoroczną nowością w salonach DS. Za kilka tygodni poznamy czwarty model, a będzie to DS. 4.

DS 9. DS ma dopiero 6 lat

Do dwóch znanych modeli marki DS tj. 3 crossback i 7 crossback dołącza właśnie trzeci: DS9. Dwa pierwsze to auta typu crossover/SUV, zaś nowy DS9 jest
Do dwóch znanych modeli marki DS tj. 3 crossback i 7 crossback dołącza właśnie trzeci: DS9. Dwa pierwsze to auta typu crossover/SUV, zaś nowy DS9 jest luksusowym sedanem plasującym się w segmencie D. Jego nadwozie ma 4,93 m długości i rozstaw osi wynoszący 2,90 m.
Fot. Ryszard M. Perczak

DS jest jedną z najmłodszych marek na światowym rynku motoryzacyjnym. Od początku powstania w 2015 roku samochody marki DS zwracały na siebie uwagę przede wszystkim wyglądem. Stylistyka ich nadwozi oraz design wnętrza nie mają sobie równych. Takie zresztą było założenie przy powoływaniu do życia tej marki, która ma nawiązywać do słynnego m.in. z niezwykłego wyglądu i finezyjnych rozwiązań jakimi się wyróżniał słynny Citroen DS. DS (z fr. déesse znaczy bogini) wyprodukowany w latach 1955 – 1975 w liczbie 1,5 mln egzemplarzy.

Najnowszy DS 9 oprócz niebanalnego wyglądu ma jeszcze jeden wyróżnik, którego wprawdzie nie zobaczymy gołym okiem, ale który poznamy dopiero wsiadając do tego samochodu i odbywając nim chociażby krótką przejażdżkę. Chodzi o technologie.

DS 9. Inaczej niż gdzie indziej

Do dwóch znanych modeli marki DS tj. 3 crossback i 7 crossback dołącza właśnie trzeci: DS9. Dwa pierwsze to auta typu crossover/SUV, zaś nowy DS9 jest
Do dwóch znanych modeli marki DS tj. 3 crossback i 7 crossback dołącza właśnie trzeci: DS9. Dwa pierwsze to auta typu crossover/SUV, zaś nowy DS9 jest luksusowym sedanem plasującym się w segmencie D. Jego nadwozie ma 4,93 m długości i rozstaw osi wynoszący 2,90 m.
Fot. Ryszard M. Perczak

Kto nie widział nigdy wnętrza samochodu marki DS wsiadając do DS 9 może na chwilę zaniemówić. Nie ma tu bowiem detalu, który nie byłby interpretacją stylistycznej filozofii francuskiej marki. Tak jest w przypadku projektu deski rozdzielczej, kierownicy oraz konsoli środkowej, które nie mają odpowiedników w żadnym innym samochodzie dostępnym na rynku chyba, że jest to inny DS.

Weźmy np. fotele w tym samochodzie. Wzór skórzanej tapicerki na nich jest niczym innym jak oryginalną interpretacją… bransoletki od zegarka. Od razu trzeba dodać, że są one bardzo wygodne.

DS 9. Benzynowy oraz hybrydowy

Do dwóch znanych modeli marki DS tj. 3 crossback i 7 crossback dołącza właśnie trzeci: DS9. Dwa pierwsze to auta typu crossover/SUV, zaś nowy DS9 jest
Do dwóch znanych modeli marki DS tj. 3 crossback i 7 crossback dołącza właśnie trzeci: DS9. Dwa pierwsze to auta typu crossover/SUV, zaś nowy DS9 jest luksusowym sedanem plasującym się w segmencie D. Jego nadwozie ma 4,93 m długości i rozstaw osi wynoszący 2,90 m.
Fot. Ryszard M. Perczak

Najnowszy DS początkowo dostępny będzie w dwóch wersjach napędowych: hybrydowej plug-in E-Tense 225 (225 KM/360 Nm) z napędem tylko na przednią oś oraz benzynowej PureTech 225 także z napędzanymi tylko przednimi kołami. Ta druga jest ukłonem w stronę tych kierowców, którzy jeszcze nie przekonali się do napędu spalinowo-elektrycznego z możliwością doładowywania akumulatora trakcyjnego ze źródła zewnętrznego.

Obie wersje działają w połączeniu z automatyczną, ośmiostopniową skrzynią biegów. Wkrótce dołączą do nich jeszcze dwie odmiany hybrydowe typu plug-in: E-Tense 250 o zwiększonym zasięgu oraz topowa wersja hybrydowa plug-in E-Tense 360 z napędem na wszystkie koła.

DS 9. Uczyli się na torach wyścigowych

Do dwóch znanych modeli marki DS tj. 3 crossback i 7 crossback dołącza właśnie trzeci: DS9. Dwa pierwsze to auta typu crossover/SUV, zaś nowy DS9 jest
Do dwóch znanych modeli marki DS tj. 3 crossback i 7 crossback dołącza właśnie trzeci: DS9. Dwa pierwsze to auta typu crossover/SUV, zaś nowy DS9 jest luksusowym sedanem plasującym się w segmencie D. Jego nadwozie ma 4,93 m długości i rozstaw osi wynoszący 2,90 m.
Fot. Ryszard M. Perczak

Ta najmocniejsza DS 9 E-Tense 4x4 360 powstała dzięki doświadczeniu zdobywanemu przez inżynierów DS., którzy od 2018 roku pracują w zespole rywalizującym w Formule E. Wyposażona w inteligentny napęd na wszystkie koła, a tworzą ją dwa silniki elektryczne o mocy 110 i 113 KM oraz silnik benzynowy o mocy 200 KM. Łączna moc systemowa tej hybrydy to 360 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 520 Nm.

Aby podkreślić wyjątkowy charakter E-Tense 4x4 360 w jej wyposażeniu są m.in. także czarne zaciski hamulcowe z logo DS Performance i 20-calowe obręcze kół.

DS 9. Tylko na prądzie

DS 9 w odmianie hybrydowej E-Tense 225 jest w stanie przejechać 48 km w trybie wyłącznie elektrycznym czerpiąc prąd z akumulatora o pojemności użytecznej 11,9 kWh. Jego naładowanie z ładowarki Wallbox (7,4 kW) nie potrwa nawet 2 godzin. Producent zapewnia, że jadąc tylko na benzynie, tylko na prądzie bądź w trybie mieszanym zużycie (wg WLTP) powinno wynieść tylko półtora litra benzyny na 100 km, przy emisji na poziomie 33 g CO 2 /km.

DS 9. Trochę tego jest

Na pokładzie sedana DS 9 znajdziemy takie technologie, jak np. system jazdy autonomicznej DS Drive Assist poziomu 2, inteligentny system zawieszenia DS Active Scan Suspension, reflektory DS Active LED Vision, system HiFi Focal Electra, system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania silnika w trybie hands-free, system DS Night Vision, system sygnalizujący zmęczenie kierowcy (DS Driver Attention Monitoring), system aktywnego ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu, systemy rozszerzonego rozpoznawania znaków drogowych i automatycznego hamowania awaryjnego do prędkości 140 km/h.

DS 9. Za kierownicą

Do dwóch znanych modeli marki DS tj. 3 crossback i 7 crossback dołącza właśnie trzeci: DS9. Dwa pierwsze to auta typu crossover/SUV, zaś nowy DS9 jest
Do dwóch znanych modeli marki DS tj. 3 crossback i 7 crossback dołącza właśnie trzeci: DS9. Dwa pierwsze to auta typu crossover/SUV, zaś nowy DS9 jest luksusowym sedanem plasującym się w segmencie D. Jego nadwozie ma 4,93 m długości i rozstaw osi wynoszący 2,90 m.
Fot. Ryszard M. Perczak

Patrząc na nowego DS 9 z każdej strony zauważymy coś nietypowego. Ot, chociażby listwa biegnąca po środku maski samochodu czy lampy główne, które oferują swoisty spektakl przed rozpoczęciem działania. Wciąż rzadkością są klamki wpasowane w powierzchnię drzwi czy formę w jakiej zaprojektowano tylne oświetlenie. To samochód dla estetycznych smakoszy, którym nudzą się uładzone formy samochodów innych marek. Jednocześnie będą z pewnością tacy, którzy uznają to wszystko za kicz bądź brak motoryzacyjnego gustu.

W pierwszym momencie po zajęciu miejsca za kierownicą tego samochodu poczuliśmy się trochę onieśmieleni. To skutek niebanalności, a nawet nieoczywistości chociażby przycisków do obsługi szyb w oknach, przycisku wyboru trybu jazdy etc. To samo dotyczy efektownego wyglądu cyfrowej tablicy z zegarami przed kierowcą, która potrafi przykuć uwagę, bo wyświetlane na niej informacje to zupełnie nowy pomysł na tego typu urządzenie. Przykłady oryginalnej formy poszczególnych detali w kabinie można by mnożyć, gdyż dotyczy to praktycznie wszystkiego.

Kiedy już poznaliśmy wszystko po kolei poczuliśmy wygodę foteli i ergonomię obsługi poszczególnych funkcji. Już w czasie jazdy dominującym wrażeniem było świetne wyciszenie wnętrza i przede wszystkim komfort zawieszenia, którego działanie przypominało o tym, ze nawet na kiepskich nawierzchniach nie musimy się czuć jak furmani odczuwający każdym centymetrem siedzenia porowatość drogi. Tu akurat nie powinno być zaskoczenia, bo wszak DS wywodzi się z Citroena, a poza tym o pracy zawieszenie w tym samochodzie decyduje system czerpiący informacje z radarów/kamer „obserwujących” stan nawierzchni na 150 m przed samochodem.

Odnośnie napędu to warto zwrócić uwagę na skuteczność systemu odzyskiwania energii w hybrydzie. Szczególnie w ruchu miejskim układ chętnie „produkuje” prąd w czasie zwalniania np. przed skrzyżowaniami.

Podsumowanie

DS 9 mierzy w segment D, gdzie jest m.in. Audi A6 i spółka. Nie będzie mu tam łatwo, ale nie jest bez szans. To, jak wspomnieliśmy, auto dla kierowców szukających czegoś więcej w samochodzie niż narzędzie do przemieszczania się z punktu A do punktu B.

W podstawowej wersji (Performance Line +) DS 9 kosztuje 205.900 zł. Tyle kosztuje model z silnikiem benzynowym o mocy 225 KM. Najtańsza hybryda (Rivoli +) została wyceniona na 254.900 zł. Na razie nie znamy jeszcze ceny wersji E-Tense 4x4 360, gdyż jej premiera zapowiadana jest w polskich salonach dopiero pod koniec tego roku.

DS 9 podstawowe dane techniczne:

DS 9

Model

PureTech 225

E-Tense 225

E-Tense 4x4 360

DANE TECHNICZNE

Silnik/napęd

benzynowy

benz./elektr.

benz./elektr.

Pojemność
(cm 3)


1598

1598

1598

Moc maks. (KM)

224

225

360

Maksymalny moment obrotowy (Nm)

300

360

520

Skrzynia biegów

automatyczna/8

automatyczna/8

Automatyczna/8

OSIĄGI

Prędkość maksymalna (km/h)

236

240

b.d.

Przyspieszenie 0 – 100 km/h (sek.)

8,1

8,3

b.d.

WYMIARY

Długość (m)

4,93

4,93

4,93

Szerokość (m)

1,93

1,93

1,93

Wysokość (m)

1,46

1,46

1,46

Rozstaw osi (m)

2,89

2,89

2,89

Pojemność bagażnika (l)

510

510

510

Dopuszczalne obciążenie dachu (kg)

b.d.

b.d.

b.d.

WAGA

Ładowność (kg)

535

486

b.d.

Masa własna (kg)

1540

1839

b.d.

Dopuszczalna masa całkowita (kg)

2075

2325

b.d.

CENA

Cena modelu od (zł)

205 900

254 900

b.d.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty