Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DS3 Crossback PureTech 130. Test, wrażenia z jazdy, wady, zalety, ceny

Jakub Mielniczak
Jak grzyby po deszczu wyrastają coraz to nowe modele crossoverów segmentu B. Większość z nich nie wyróżnia się niczym szczególnym. Wyglądają podobnie i tak też jeżdżą. Dziś jednak mamy coś specjalnego. Oto DS3 Crossback. Auto, obok którego trudno przejść obojętnie.Fot. Jakub Mielniczak
Jak grzyby po deszczu wyrastają coraz to nowe modele crossoverów segmentu B. Większość z nich nie wyróżnia się niczym szczególnym. Wyglądają podobnie i tak też jeżdżą. Dziś jednak mamy coś specjalnego. Oto DS3 Crossback. Auto, obok którego trudno przejść obojętnie.Fot. Jakub Mielniczak
Jak grzyby po deszczu wyrastają coraz to nowe modele crossoverów segmentu B. Większość z nich nie wyróżnia się niczym szczególnym. Wyglądają podobnie i tak też jeżdżą. Dziś jednak mamy coś specjalnego. Oto DS3 Crossback. Auto, obok którego trudno przejść obojętnie.

DS3 Crossback to tegoroczny debiutant. Samochód wjechał do salonów sprzedaży wiosną i jest oferowany z benzynowymi silnikami 1.2 l w trzech wariantach mocy (100 KM, 130 KM, 155 KM) oraz 1.5-litrowym dieslem (100 lub 130 KM). DS3 Crossback zbudowano na płycie podłogowej EMP1. Wzorem większego modelu DS7, producent oferuje wiele możliwości personalizacji tego crossovera. Bazą do tego są poziomy wyposażenia i kilka proponowanych inspiracji.

Naszą testówkę napędzał 130-konny wariant motoru benzynowego połączony z 8-stopniową, automatyczną skrzynią biegów. Konfiguracja auta została stworzona w oparciu o inspirację Opera kosztującą 6850 zł i zawierającą m.in.: tapicerkę siedzeń ze skóry Nappa z motywem bransolety, wykończenie kokpitu ww. skórą, ciemną podsufitkę, środkowy podłokietnik i oświetlenie wewnętrzne LED.

DS3 Crossback. Nadwozie/wnętrze

Jak grzyby po deszczu wyrastają coraz to nowe modele crossoverów segmentu B. Większość z nich nie wyróżnia się niczym szczególnym. Wyglądają podobnie
Jak grzyby po deszczu wyrastają coraz to nowe modele crossoverów segmentu B. Większość z nich nie wyróżnia się niczym szczególnym. Wyglądają podobnie i tak też jeżdżą. Dziś jednak mamy coś specjalnego. Oto DS3 Crossback. Auto, obok którego trudno przejść obojętnie.

Fot. Jakub Mielniczak

Stylistycznie DS3 zaskakuje i zdecydowanie wyróżnia się w swoim segmencie. Potężny, chromowany (w testowanej wersji) grill, płynne przetłoczenia na drzwiach i „płetwa” w okolicy słupka B, to niektóre z elementów charakterystycznych dla małego „Deesa”. Do tego dochodzą okazałe, 18-calowe obręcze kół oraz to, co najlepsze, czyli automatycznie wysuwane klamki. Element znany dotychczas z aut takich jak: Range Rover, Lexus LC czy Porsche 911 - teraz trafił również do segmentu B. Mając kluczyk w kieszeni, klamki wysuwają się po zbliżeniu do auta na odległość 1,5 m. Samoczynnie chowają się przy oddaleniu od samochodu oraz chwilę po ruszeniu. To zdecydowanie najbardziej spektakularny element stylistyki zewnętrznej DS3 Crossback.

Po zajęciu miejsca za kierownicą, wita nas szlachetny zapach doskonałej jakości skórzanej tapicerki. Szlachetność jest podtrzymana przez powtarzający się w wielu miejscach motyw diamentu - taki kształt mają m.in.: przyciski na konsoli środkowej, kratki wentylacyjne, a nawet obudowa zestawu wskaźników. Jakość wykonania stoi na niezłym poziomie, chociaż dolne partie tablicy rozdzielczej wykończono twardym tworzywem. Nie mamy zastrzeżeń do staranności montażu - podczas jazdy nic nie wydaje podejrzanych dźwięków.

Jak grzyby po deszczu wyrastają coraz to nowe modele crossoverów segmentu B. Większość z nich nie wyróżnia się niczym szczególnym. Wyglądają podobnie
Jak grzyby po deszczu wyrastają coraz to nowe modele crossoverów segmentu B. Większość z nich nie wyróżnia się niczym szczególnym. Wyglądają podobnie i tak też jeżdżą. Dziś jednak mamy coś specjalnego. Oto DS3 Crossback. Auto, obok którego trudno przejść obojętnie.

Fot. Jakub Mielniczak

Nie podoba nam się natomiast sposób obsługi niektórych elementów. Po pierwsze - zrezygnowano z fizycznego pokrętła do regulacji głośności systemu audio. Obsługa tej funkcji za pomocą przycisków jest zdecydowanie mniej wygodna. Po drugie, ogrzewaniem i klimatyzacją steruje się z poziomu systemu inforozrywki, co niepotrzebnie komplikuje tą prostą czynność. Po trzecie - szybkość działania interfejsu uczy cierpliwości. System reaguje z denerwującym opóźnieniem na wydawane polecenia, a komplikacja jego menu sprawia, że na wnętrze DS3 Crossback zdecydowanie lepiej patrzeć, niż je obsługiwać.

To tyle narzekania. Spodobała nam się wygodna ładowarka indukcyjna bez problemu mieszcząca także większe smartfony, wygodna kierownica dobrze leży w dłoniach, a fotele przednie pod względem komfortu są w zdecydowanej czołówce wśród aut segmentu B. Przestronność kabiny także jest bez zastrzeżeń. Nawet, jeśli z przodu usiądą osoby o wzroście 185 cm, z tyłu wciąż jest wystarczająco dużo miejsca na kolana. Dzięki przetłoczeniom w tylnej części podsufitki, powiększającym przestrzeń na głowę, na tylnej kanapie bez trudu zmieszczą się osoby mierzące powyżej 180 cm. Szkoda, że efektownie wyglądające z zewnątrz „płetwy” znacznie zmniejszają powierzchnię szyb w tylnych drzwiach. Z tego powodu pasażerowie siedzący w drugim rzędzie mogą czuć się jak w czołgu. Podobny efekt występuje chociażby w Toyocie CH-R. Bagażnik ma pojemność 350 litrów, co stanowi przeciętną wielkość w klasie. Dobrze grający system audio Focal Electra, który był na pokładzie testowanego egzemplarza kosztuje 4100 zł.

DS3 Crossback. Napęd/prowadzenie

Jak grzyby po deszczu wyrastają coraz to nowe modele crossoverów segmentu B. Większość z nich nie wyróżnia się niczym szczególnym. Wyglądają podobnie
Jak grzyby po deszczu wyrastają coraz to nowe modele crossoverów segmentu B. Większość z nich nie wyróżnia się niczym szczególnym. Wyglądają podobnie i tak też jeżdżą. Dziś jednak mamy coś specjalnego. Oto DS3 Crossback. Auto, obok którego trudno przejść obojętnie.

Fot. Jakub Mielniczak

1,2-litrowy, trzycylindrowy motor jest dobrze znany z wielu innych samochodów koncernu PSA. W testowanej wersji generuje 130 KM, co pozwala na przyspieszenie 0-100 km/h w 9,2 s. Praca silnika jest dobrze wyciszona, chociaż na biegu jałowym denerwują wibracje, które przenoszą się do wnętrza. Jest to niezależne od temperatury jednostki napędowej i występuje też po jej nagrzaniu. Ze względu na nieprzyjemne uruchamianie silnika, lepiej wyłączyć system start-stop. Szkoda, że funkcja jest dostępna jedynie w menu systemu inforozrywki.

Subiektywnie, DS3 jest autem dynamicznym i dziarsko przyspiesza do prędkości dozwolonych na polskich drogach. 8-stopniowy automat w testowanej wersji silnikowej jest seryjny. Działa płynnie i dobrze pasuje do charakteru auta. Średnie zużycie paliwa w czasie testu oscylowało w okolicach 8 l/100 km. Miejskie korki podniosą je o 1 l/100 km, a jazda pozamiejska będzie kosztowała ok. 7 l/100 km. Zawieszenie DS3 Crossback jest zestrojone dość komfortowo, chociaż o ekstremalnej miękkości znanej z DS7 nie ma mowy. Przyjemna sprężystość przydaje się przy pokonywaniu dłuższych nierówności. Te krótsze, jak np. studzienki, czy tory tramwajowe są odczuwalne przez pasażerów, ale komfort ich pokonywania pozostaje na poziomie akceptowalnym. Redakcyjna testówka była wyposażona m.in. w: system monitorujący martwe pole w lusterkach, aktywnego asystenta wspomagającego utrzymanie na pasie ruchu oraz system ostrzegający przed najechaniem na przeszkodę. Działanie systemów bezpieczeństwa nie jest denerwujące i nie męczą one kierowcy ciągłym piszczeniem, co nie jest rzeczą oczywistą we współczesnych samochodach.

DS3 Crossback. Ceny/podsumowanie

Jak grzyby po deszczu wyrastają coraz to nowe modele crossoverów segmentu B. Większość z nich nie wyróżnia się niczym szczególnym. Wyglądają podobnie
Jak grzyby po deszczu wyrastają coraz to nowe modele crossoverów segmentu B. Większość z nich nie wyróżnia się niczym szczególnym. Wyglądają podobnie i tak też jeżdżą. Dziś jednak mamy coś specjalnego. Oto DS3 Crossback. Auto, obok którego trudno przejść obojętnie.

Fot. Jakub Mielniczak

Cennik DS3 Crossback startuje z poziomu 94 900 zł za 100-konną wersję CHIC. Wspięcie się na wyżyny cennika i dojście do poziomu testowanego przez nas auta spowoduje przekroczenie…. 160 tys. zł. O tym, czy DS3 Crossback jest tego wart, zdecydują klienci. Faktem jest, że za te pieniądze otrzymuje się nietuzinkowego crossovera, który będzie przykuwał spojrzenia przechodniów i innych kierowców.

Konkurencja jest nieco tańsza - Volkswagen T-Cross w 115-konnej wersji Style z automatyczną skrzynią biegów kosztuje od 91 090 zł. Seat Arona z identycznym zespołem napędowym, w topowej odmianie FR jest od niego o 1190 zł tańszy. Z drugiej strony, DS3 pod względem cenowym celuje w kierunku bardziej konserwatywnego Audi Q2, względem którego jest nieco tańszy. Żadne z tych aut nawet nie zbliża się do DS3 pod względem indywidualnego stylu, a styl ów jak widać ma swoją cenę.

DS3 Crossback. ZALETY:

  • niepowtarzalny styl, duże możliwości personalizacji;

  • komfortowe zawieszenie;

  • przestronne wnętrze.

DS3 Crossback. WADY:

  • zawiła i niepotrzebnie skomplikowana obsługa;

  • nieprzyjemne wibracje silnika na biegu jałowym.

 Dane techniczne Citroena DS3 Crossback PureTech 130 KM i jego bezpośrednich konkurentów:


DS3 Crossback PureTech 130 KM Seat Arona 1.0 TSI 115 KM Audi Q2 30 TFSI 116 KM

1199 cm3, R3, benzynowy turbo 999 cm3, R3, benzynowy turbo 999 cm3, R3, benzynowy turbo
Moc 130 KM  przy 5500 obr/min 115 KM  przy 5000 obr/min 116 KM  przy 5000 obr/min
Moment obrotowy 230 Nm przy 1750 obr/min 200 Nm przy 2000 -3500 obr/min 200 Nm przy 2000 -3500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd 8-biegowa automatyczna, napęd przedni 7-biegowa automatyczna, napęd przedni 7-biegowa automatyczna, napęd przedni
Liczba miejsc 555
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1548\1557 1525\1505 1547\1541
Rozstaw osi (mm) 255825642601
Pojemność bagażnika (l) 350400405
Pojemność zbiornika paliwa (l) 444050
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4118\1791\1534 4138\1787\1543 4191\1794\1508
Typ nadwozia/liczba drzwi Crossover / 5 Crossover / 5 Crossover / 5
Prędkość maksymalna (km/h) 196182197
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,21010,3
Średnie zużycie paliwa 6,3 l/100 km (producent) 6,3 l/100 km (producent) 5,2 l/100 km (producent)
Emisja CO2 (g/km) 152142139
Masa własna 1205 kg 1210 kg 1325 kg
Cena od 109 900 zł (CHIC) od 89 900 zł (FR) od 105 000 zł
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty