Flagowy DS, mimo sceptycznych prognoz sprzedaje się całkiem nieźle. W ubiegłym roku w Europie znalazło klientów niemal 30 tys. egzemplarzy tego SUV-a. To niezły wynik, biorąc pod uwagę specyficzny charakter auta. Benzynową wersję DS7 PureTech 225 testowaliśmy w Motofaktach jesienią 2018 roku. Tym razem do naszej dyspozycji importer oddał najnowszą i najmocniejszą zarazem odmianę - hybrydę typu plug-in.
DS7 Crossback E-Tense 4x4. Nadwozie/wnętrze
Platforma EMP2, na której zbudowano DS7 jest wykorzystywana także w innych konstrukcjach koncernu PSA. Wśród nich możemy wymienić np. Peugeota 508. W nadwoziu, które pod względem gabarytów mieści się między Audi Q3 i Q5 wygospodarowano miejsce dla pięciu pasażerów i 555 litrów bagażu. Warto docenić niemal płaski tunel środkowy, co poprawia wygodę podróżowania osoby zajmującej środkowe miejsce na tylnej kanapie. W testowanej wersji Grand Chic było też regulowane oparcie drugiego rzędu siedzeń i trzecia strefa klimatyzacji. Same superlatywy kierujemy w stronę przednich foteli - mają wszechstronną regulację, ogrzewanie, wentylację, masaż i są wykończone przyjemną w dotyku skórą. Nie męczą nawet w długiej trasie. Wykończenie jest przyzwoite, chociaż ręka „opukująca” tworzywa, z których złożono wnętrze, w dolnych jego partiach napotka na twarde plastiki.
Górna część kokpitu jest miękka i zdobi ją efektowna, pikowana skóra. Zestaw wskaźników można konfigurować według upodobań. Testowa wersja była wyposażona w dobrze działający system wykrywania pieszych i zwierząt po zmroku. Przydaje się w szczególności na gorzej oświetlonych odcinkach dróg podmiejskich. Na plus - jakość wyświetlacza systemu inforozrywki. Na minus - szybkość jego działania. Obraz z kamery cofania także mógłby być wyraźniejszy. Hybryda od wersji konwencjonalnej różni się dodatkowym menu dotyczącym zarządzania energią. Na wyświetlaczu widać, które silniki w danym momencie pracują, można także wymusić tryb ładowania baterii silnikiem spalinowym.
DS7 Crossback E-Tense 4x4. Napęd/prowadzenie
Naszą największą ciekawość przed rozpoczęciem testu budził zespół napędowy. Składa się on z 1.6-litrowego, doładowanego motoru benzynowego o mocy 200 KM i dwóch silników elektrycznych umieszczonych z przodu i z tyłu. Mają odpowiednio 110 i 112 KM. Moc systemowa wynosi równe 300 KM, a napęd na koła trafia za pośrednictwem 8-stopniowego automatu. Zamontowany pod tylną kanapą akumulator ma 13,2 kWh pojemności, co według producenta pozwala na przejechanie w trybie bezemisyjnym do 58 km (pomiar wg. cyklu WLTP). Tyle teorii. Jak jest w praktyce? Zacznijmy od zasięgu. Dołączona do auta ładowarka do domowej sieci 230V pozwala na naładowanie akumulatora do pełna w niecałe 8 godzin. W czasie testu udało nam się na prądzie pokonać ok. 45 km w warunkach miejskich. Trzeba wspomnieć, że w tym czasie temperatura powietrza przekraczała 30 stopni i wytężona praca klimatyzacji z pewnością miała wpływ na ten rezultat. Po rozładowaniu akumulatora DS7 jeździ jak zwykła hybryda, uruchamiając się w trybie elektrycznym i często korzystając z owego trybu także np. podczas jazdy w korku. Płynność przełączania się między trybami elektrycznym i spalinowym - bez zarzutu. Skrzynia biegów działa dość płynnie, a zespół napędowy nie wyje przy przyspieszaniu. Zarzut ten często pojawia się w przypadku hybryd z przekładniami bezstopniowymi.
Po wyczerpaniu baterii zużycie paliwa w mieście oscylowało wokół 9 l/100 km, poza miastem - ok. 6 l/100 km. Wir w baku pojawia się, jeśli chcemy doładować baterię w czasie jazdy, wykorzystując do tego motor spalinowy. Wówczas nie powinno dziwić spalanie na poziomie nawet 13-14 l/100 km. Mimo bardzo dobrych osiągów kierowca ani przez moment nie ma poczucia, że prowadzi auto ze sportowym DNA. Mało tego. DS7 relaksuje i ostatnią rzeczą, do której prowokuje jest mocniejsze wciskanie gazu. Zawieszenie majestatycznie buja nawet w trybie sportowym, całkiem nieźle pochłaniając nierówności nawierzchni. Lekko pracujący i mało bezpośredni układ kierowniczy nie zachęca do szybkiego pokonywania zakrętów, na których nadwozie DS7 mocno się pochyla. Napęd na 4 koła działa sprawnie nie doprowadzając do poślizgu nawet przy gwałtownym starcie spod świateł. Omawiana wersja DS7 jest jedyną, w której można mieć napęd 4x4.
DS7 Crossback E-Tense 4x4. Ceny/wyposażenie
Cennik hybrydowego DS7 startuje z poziomu 229 900 zł za podstawową wersję SO CHIC. Testowana Grand Chic kosztuje co najmniej 250 900 zł. Do najdroższych opcji znajdujących się na pokładzie naszej testówki zaliczymy panoramiczny dach za 5000 zł, system night vision za 6500 zł, fotele przednie z podgrzewaniem, wentylacją i masażem za 5300 zł i system audio Focal Electra za 5000 zł. Konkurencyjne BMW X3 xDrive30e kosztuje od 237 900, zaś Mercedes GLC 300e 4Matic - przynajmniej 239 100 zł.
DS7 Crossback E-Tense 4x4. Podsumowanie
DS7 można polubić za jego zrelaksowany charakter połączony z ciekawym designem, niezłym wykonaniem i bogatym wyposażeniem. W wersji hybrydowej auto jest oszczędne i ma dobre osiągi. Z całą pewnością nie spodoba się osobom, które cenią sportowe doznania z jazdy i oczekują prowadzenia ostrego jak brzytwa. Dobrze, że Francuzi znowu produkują auta o charakterze podobnym do swoich największych przebojów sprzed lat.
ZALETY:
- dobrze wyciszone wnętrze, wysoki komfort jazdy;
- bogate wyposażenie seryjne;
- płynnie działający układ hybrydowy.
WADY:
- wolno działające multimedia.
Dane techniczne DS7 Crossback E-Tense 4x4 i jego bezpośrednich konkurentów
DS7 Crossback E-Tense 4x4 | BMW X3 xDrive30e | Mercedes EQC 300e 4Matic | |
Rozstaw kół przód | 1621 mm | 1616 mm | 1621 mm |
Rozstaw kół tył | 1598 mm | 1632 mm | 1617 mm |
Wysokość | 1625 mm | 1678 mm | 1644 mm |
Rozstaw osi | 2738 mm | 2864 mm | 2873 mm |
Długość/szerokość | 4573 mm/1906 mm | 4708 mm/1891 mm | 4658 mm/1890 mm |
Cena (zł, brutto) | Od 239900 zł | Od 237900 zł | Od 239100 zł |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1825 | 2065 | 2030 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 43 | 50 | 66 |
Układ napędowy | Hybrydowy | Hybrydowy | Hybrydowy |
Rodzaj paliwa | Benzyna bezołowiowa | Benzyna bezołowiowa | Benzyna bezołowiowa |
Pojemność (cm3) | 1598 | 1998 | 1991 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 8-stopniowa | automatyczna, 8-stopniowa | automatyczna, 9-stopniowa |
Osiągi | |||
Moc (KM) | 300 KM (łącznie) | 292 KM (łącznie) | 320 KM (łącznie) |
Moment obrotowy (Nm) | 520 Nm (łącznie) | 265 Nm (łącznie) | 350 Nm (łącznie) |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 5,9 | 6,1 | 5,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 235 | 210 | 230 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 1,3-1,6 | 2,2-2,8 | 2,6-2 |
Emisja CO2 (g/km) | 33-36 | 49-64 | 58-45 |
Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Jeep Compass
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?