Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Duży może więcej

Data publikacji: Autor: Maciej Krzywoszyński

Fot.Andrzej Wach: Większość marek działających w naszym kraju oferuje „firmowy” assistance. Od kilku lat mamy możliwość wezwania mechanika, który naprawi nam auto na drodze, a do tego nie wydrenuje zbytnio naszego portfela.

Pomoc drogowa do niedawna kojarzyła się w Polsce z wypadkami, ewentualnie z holowaniem popsutego auta do warsztatu. Tymczasem od kilku lat - podobnie jak w krajach Europy Zachodniej - mamy możliwość wezwania mechanika, który naprawi nam auto na drodze, a do tego nie wydrenuje zbytnio naszego portfela.

 

Pomoc drogowa przeciętnemu kierowcy nie kojarzy się zbyt dobrze. Wzywamy ją przecież w razie awarii lub, co gorsza, wypadku. Do niedawna na negatywną opinię o pomocy drogowej wpływał też sposób działania niektórych „holowników”. Sprowadzał się on często do „czyhania” w Fot.Andrzej Wach: Wiêkszo¶æ marek dzia³aj±cych w naszym kraju oferuje „firmowy” assistance. niebezpiecznych miejscach na ewentualne stłuczki. Od pewnego czasu sytuacja się zmienia i to przynajmniej z trzech powodów. Po pierwsze, każde starostwo powiatowe w Polsce organizuje przetargi, w których wyłania się kilka firm mających później wyłączność na obsługę kolizji czy wypadków. Po drugie, coraz więcej kierowców korzysta z ubezpieczenia assistance, czyli „darmowej” pomocy drogowej. Wreszcie po trzecie, na rynku pojawiły się duże firmy, takie jak Starter, które są nastawione na usprawnianie samochodów na drodze.

 

Wypadek lub kolizja

 

Jeśli będziemy mieli wątpliwą przyjemność uczestniczyć w wypadku czy kolizji, nie musimy się już obawiać, że nasze auto zostanie odholowane przez przypadkową pomoc drogową, która na miejscu nieszczęścia pojawi się szybciej niż policja (np. dzięki nasłuchowi policyjnego radia). Fot. archiwum: Je¿eli uczestniczyli¶my w wypadku lub kolizji i nie mo¿emy lub nie chcemy wezwaæ w³asnej pomocy, np. assistance czy znajomego, to lawetê wzywa policja. Wezwany przez funkcjonariuszy holownik bêdzie z pewno¶ci± pochodzi³ z firmy, która w dan Teraz reguły gry są jasne. Jeżeli nie możemy lub nie chcemy wezwać własnej pomocy, np. assistance czy znajomego, to lawetę wzywa policja. Wezwany przez funkcjonariuszy holownik będzie z pewnością pochodził z firmy, która w danym starostwie powiatowym wygrała przetarg. Za załadowanie samochodu oraz przewiezienie go we wskazane miejsce (np. do serwisu czy na własne podwórko) zapłacimy zryczałtowaną stawkę i ani grosza więcej. Kwoty w każdym powiecie są jednak zróżnicowane. W Poznaniu i starostwie poznańskim zamówiona przez policję pomoc drogowa wystawi nam rachunek w wysokości 350 zł; w innych rejonach kraju stawki wahają się od 200 do 400 zł.

Jest to szczególnie ważne, jeśli kierowca trafi po wypadku do szpitala. Wcześniej bywało tak, że rozbity samochód zabierała pierwsza z brzegu pomoc drogowa, a rachunek za holowanie był najczęściej bardzo wysoki - poszkodowany w wypadku nie miał nawet szans na negocjację ceny. Teraz o nasze auto nie musimy się już martwić.

 

To tylko awaria

 

W razie awarii na drodze możliwości jest więcej. Jeśli samochód jest jeszcze na gwarancji, to zapewne ma też „firmowy” assistance. Wówczas mamy do dyspozycji pomoc drogową przysłaną przez najbliższego dilera naszej marki. Zapewne też do jego serwisu nasz samochód zostanie przewieziony na naprawę. Niestety, tylko nieliczne firmy oferują w Polsce naprawy na drodze. Chlubny przykład stanowią np. samochody naprawcze Skoda Serwis Mobile. Mechanicy Skody w ramach firmowego assistance najpierw próbują naprawić samochód na miejscu. Dopiero gdy okaże się to niemożliwe, proponują holowanie samochodu do serwisu.Fot. archuiwum: Us³ugi mniejszych firm trudni±cych siê pomoc± drogow± wypadaj± blado, przynajmniej je¶li chodzi o zakres. Je¶li chcemy samochód przetransportowaæ kilkaset kilometrów oferta ma³ego przewo¼nika mo¿e byæ korzystna, gdy¿ ceny podlegaj± negocja

Podobnie działa największa w Polsce pomoc drogowa Starter. Za jej usługi trzeba oczywiście zapłacić, ale stawki są zryczałtowane i niewygórowane. Starter, założony przez Polski Związek Motorowy oraz automobilkluby niemiecki i holenderski, początkowo działał tylko w Wielkopolsce. Teraz funkcjonuje już w całym kraju. Jak mówi Karolina Konopa ze Startera, to jedyna pomoc drogowa w Polsce nastawiona na bezpośrednią pomoc na drodze. Starter dysponuje 120 samochodami patrolowo-naprawczymi. Mechanik ma obowiązek dotrzeć na miejsce awarii w ciągu 40 minut. Starter chwali się wysoką skutecznością napraw: bezpośrednio na drodze udaje się naprawić 3 samochody z 4. Za taką usługę zapłacimy 130 zł, ale tylko wówczas, gdy pomoc będzie skuteczna. Jeśli mechanikowi Startera naprawa się nie powiedzie, za przyjazd nie weźmie ani złotówki, tylko zaproponuje nam holowanie. Stawka za holowanie to 150 zł - jeśli droga nie przekroczy 25 km. Jeśli odległość będzie większa, za każdy kilometr powyżej tych 25 zapłacimy dodatkowe 4 zł. Pomoc Startera może być jeszcze tańsza, jeśli wykupimy kartę abonamentową. Za 150 zł możemy liczyć na 2 bezpłatne naprawy na drodze, jedno holowanie (gdy naprawa okaże się nieskuteczna) i jeden przegląd w serwisie Startera.

 

Karty abonamentowe na usługi pomocy drogowej można wykupić także w firmie Road Assistance, zrzeszającej kilkaset firm zajmujących się pomocą drogową w Polsce i kilka tysięcy w Europie. Za kartę obowiązującą tylko w Polsce zapłacimy 295 zł, a w całej Europie - 365 zł. Za tę kwotę uzyskamy nie tylko gwarancję bezpłatnego holowania, ale też np. bezpłatny nocleg w hotelu czy możliwość darmowego wynajmu samochodu zastępczego.

 

Mały może... mało

 

Na tle oferty „dużych” usługi mniejszych firm trudniących się pomocą drogową wypadają blado, przynajmniej jeśli chodzi o zakres. Najczęściej mogą nam one zaoferować jedynie holowanie uszkodzonego lub popsutego pojazdu do serwisu czy warsztatu blacharskiego (często zaprzyjaźnionego). Za usługi takiego holownika zapłacimy około 50 zł (za załadunek i wyładunek samochodu) oraz dodatkowo od 3 do 5 zł za kilometr transportu. Małe firmy mają za to taki plus, że oficjalne ceny po negocjacjach mogą znacznie spaść. Jeśli więc chcemy samochód przetransportować kilkaset kilometrów, najkorzystniej będzie wybrać właśnie małego przewoźnika, z którym umówimy się na konkretną stawkę. Małe firmy pomocy drogowej mogą okazać się też najtańsze w razie holowania na niewielką odległość - do kilkunastu kilometrów.

 

Wybór należy do nas. Z całą pewnością najkorzystniej mieć po prostu ubezpieczenie assistance. Prowadzi je większość marek działających w naszym kraju i przy zakupie nowego auta otrzymujemy takie ubezpieczenie za darmo, w ramach gwarancji. Polisy assisatnce często są również dodawane do pakietów ubezpieczeniowych.  

 

Usługa assistance wybranych marek:  

 

Marka

Własny assistance

Nazwa usługi

Czas obowiązywania assistance*

Możliwość przedłużenia assistance

Chevrolet

Tak

Chevrolet Assistance

36 miesięcy lub 100 000 km

tak, na 2. i 3. rok lub od razu na 2 lata

Citroen

Tak

Citroen Assistance

24 miesięcy

tak, w zależności od kontraktu maks. do 4 lat

Fiat

Tak

Fiat Assistance 24h

24 miesiące

tak, na 3 rok lub na 3 i 4

Ford

Tak

Ford Euroservice

24 miesiące

tak, wraz z przedłużeniem gwarancji, maks. do 4 lat

Honda

Nie

-

-

-

Mazda

Nie

-

-

-

Mercedes-Benz

Tak

MobiloLife

24 miesiące

tak, w przypadku wybranych sytuacji do 30 lat

Opel

Tak

Opel Assistance

12 miesięcy

tak, na 2. i 3. rok lub od razu na 2 lata

Peugeot

Tak

Peugeot Assistance

24 miesiące

Nie

Saab

Tak

 

36 miesięcy

tak, na 2. i 3. rok lub od razu na 2 lata

Skoda

Tak

Skoda Assistance

Gwarancja Dożywotniej Mobilności

Toyota

Tak

Toyota Eurocare

36 miesięcy lub 100 000 km

Tak, wraz z przedłużeniem gwarancji maks. do 5 lat

* od momentu zakupu nowego samochodu

 

Wybrane usługi w ramach assistance

 

 

Usługa w ramach assistance

Holowanie

Samochód zastępczy

Kontynuacja podróży pociągiem lub samolotem

Zakwaterowanie w hotelu

Dostawa części zamiennych

Chevrolet

tak

tak, do 4 dni

Tak

tak

nie

Citroen

tak

tak, do 6 dni

Tak

tak

nie

Fiat

tak

tak, do 3 dni

Tak

tak

tak

Ford

tak

tak, do 5 dni

Tak

tak

tak

Mercedes-Benz

tak

tak, do 5 dni

Tak

tak

tak

Opel

tak

tak, do 4 dni

Tak

tak

nie

Peugeot

tak

tak, do 4 dni

Tak

tak

nie

Saab

tak

tak, do 4 dni

Tak

tak

nie

Skoda

tak

tak, do 3 dni

Tak

tak

nie

Toyota

tak

tak, do 3 dni

Tak

tak

tak

 

Możliwość skorzystania z assistance istnieje w przypadku awarii powodującej unieruchomienie pojazdu. Assistance Forda, Mercedesa, Opla i Toyoty obejmuje także: rozładowanie akumulatora, zatrzaśnięcie wewnątrz pojazdu lub uszkodzenie kluczyków, awarię ogumienia, brak paliwa. Fiat Assistance 24h, Ford Assistance Kolizyjny i Toyota Crash Assistance oferują także pomoc w razie wypadku.

  

Zakres usługi assistance wybranych towarzystw ubezpieczeniowych

 

PZU SA

 

PZU Assistance Polska jest bezpłatne dla klientów zawierających z PZU SA umowę autocasco na okres obowiązywania tej umowy.

 

Zakres:

 

- naprawa na miejscu zdarzenia albo holowanie do zakładu naprawczego,

- w przypadku braku paliwa: dostarczenie paliwa (z wyłączeniem kosztów paliwa),

- zakwaterowanie w hotelu nie dłużej niż przez 3 doby, jeżeli pojazd jest unieruchomiony lub naprawa nie może się odbyć w tym samym dniu albo gdy pojazd został skradziony,

- przejazd do miejsc zamieszkania albo do miejsca przeznaczenia,

- transport sanitarny ubezpieczonych, jeżeli wskutek urazu ciała konieczna jest hospitalizacja.

 

TUiR Warta

 

Warta Moto-Assistance jest bezpłatne dla klientów zawierających umowy OC lub AC/KR na okres obowiązywania tej umowy.

 

Zakres:

 

- odholowanie pojazdu.

 

Istnieje możliwość wykupienia dodatkowych usług w ramach dostępnych wariantów.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • daniel347

    Co za bzdury. Te "duże firmy" przecież nie mają swoich samochodów, załóg i innego zaplecza. One korzystają z "małych" lokalnych firm, często stosując nieuczciwe zasady. A co do ceny to jako pośrednicy do ceny doliczają prowizję więc musi być drożej. Jak nie teraz to w przyszłości i tak zapłacą kierowcy. www.szczecin-pomocdrogowa.pl

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości