Dwumasowe koło zamachowe. Jak wydłużyć jego życie?
Data publikacji: Autor: (ip)

Coraz bardziej powszechne wykorzystanie dwumasowego koła zamachowego we współczesnych pojazdach nie jest podyktowane jedynie dążeniem do poprawy komfortu jazdy poprzez skuteczniejszą filtrację drgań w układzie przeniesienia napędu. Rozwiązanie to zostało w znacznym stopniu wymuszone przez takie czynniki jak np. rozwój przekładni zmian biegów z coraz większą liczbą przełożeń, zastąpienie odlewów żeliwnych lżejszymi materiałami, a także dążenie do ograniczenia emisji spalin
Dwumasowe koła zamachowe pozwalają na wykorzystanie o wiele mniejszych prędkości obrotowych, szczególnie na wysokich biegach. Cieszy to zwłaszcza kierowców hołdujących idei ecodrivingu, ale trzeba pamiętać, że dążenie do jak największej oszczędności paliwa ma również drugą, mniej pozytywną stronę - nadmiernie obciąża elementy silnika, a także układ przeniesienia napędu.
Redakcja poleca:
Polecane pięciolatki. Przegląd popularnych modeli
Kierowcy zapłacą nowy podatek?
Hyundai i20 (2008-2014). Warto kupić?
Eksperci ZF Services zwracają uwagę, że w celu zapewnienia większej trwałości dwumasowego koła zamachowego należy przede wszystkim właściwie wykorzystywać prędkość obrotową na poszczególnych biegach. Nowoczesne jednostki napędowe dają więcej możliwości, ale mimo to, permanentna jazda w zakresie zbyt niskich obrotów jest stanowczo odradzana. Negatywny wpływ może mieć również częste dławienie silnika np. podczas prób ruszania z drugiego biegu, a także długotrwała ekstremalna jazda, podczas której sprzęgło pracuje w poślizgu. Skutkuje to przegrzaniem masy wtórnej dwumasoweo koła zamachowego, co w konsekwencji prowadzi do uszkodzenia wzajemnego łożyskowania koła oraz zmiany konsystencji smaru tłumiącego. W wyniku działania wysokich temperatur smar twardnieje, utrudniając pracę sprężyn układu tłumika. Prowadnice, sprężyna talerzowa i sprężyny tłumika zaczynają pracować „na sucho”, a w układzie powstają wibracje i hałasy. Silne wycieki smaru z dwumasowego koła zamachowego także uniemożliwiają ponowne jego użycie w pojeździe.
Często spotykaną przyczyną skrócenia żywotności dwumasowego koła zamachowego, bywa też zły stan jednostki napędowej, objawiający się ponadnormatywnymi drganiami oddziałującymi na ten element. Jest to zazwyczaj następstwem nieregularnej pracy układu zapłonowego, wtryskowego lub nierównomiernej kompresji w poszczególnych cylindrach.
Podczas wymiany dwumasowego koła zamachowego zaleca się przeprowadzenie testów statycznych lub dynamicznych dla poszczególnych bloków pomiarowych silnika. Przede wszystkim należy sprawdzić korekcje dawek na rozgrzanym silniku przy obrotach biegu jałowego. W układach wykorzystujących pompowtryskiwacze, różnica korekcji dawek przekraczająca 1 mg/H ma wpływ na ponadnormatywne obciążanie. Jeśli używane jest urządzenie podające korekcje w mm³/H, należy wówczas przeliczyć mg/H na mm³/H, dzieląc mg o współczynnik gęstości oleju napędowego wynoszącą 0,82-0,84, czyli 1 mg/H = ca. 1,27 mm³/H).
W układach Common Rail dopuszczalna różnica, która zaczyna obciążać koło zamachowe wynosi 1,65 mg/H czyli około 2 mm³/H. Przekroczenie podanych powyżej tolerancji skutkuje skróceniem żywotności eksploatacyjnej koła i bardzo często jego uszkodzeniem.

- Poprzednie zdjęcie
- 1 / 8
- Następne zdjęcie
W celu zapewnienia większej trwałości dwumasowego koła zamachowego należy przede wszystkim właściwie wykorzystywać prędkość obrotową na poszczególnych biegach. Często spotykaną przyczyną skrócenia żywotności dwumasowego koła zamachowego, bywa m.in. zły stan jednostki napędowej, objawiający się ponadnormatywnymi drganiami oddziałującymi na ten element / Fot. materiały prasowe