Dwuobwodowe chłodzenie

Maciej Fabijański
Fot: Audi
Fot: Audi
We współczesnych silnikach układ chłodzenia może być podobnie jak układ hamulcowy, czyli podzielony na dwa obwody.

Jeden to obwód chłodzenia kadłuba silnika, a drugi to obwód chłodzenia głowicy. W rezultacie takiego podziału część płynu (ok.

Fot: Audi
Fot: Audi

jednej trzeciej) przepływa przez kadłub jednostki napędowej, a pozostała przez głowicę. Przepływ cieczy regulują dwa termostaty. Jeden odpowiada za przepływ płynu przez kadłub silnika, drugi, za przepływ przez głowicę. Oba termostaty mogą być umieszczone we wspólnej obudowie lub oddzielnie.

Działanie termostatów przebiega w następujący sposób. Do pewnej temperatury (np. 90 stopni Celsjusza) oba termostaty są zamknięte,  aby silnik mógł jak najszybciej się rozgrzać. Od 90 stopni do przykładowo 105 stopni Celsjusza, termostat odpowiedzialny za przepływ cieczy przez głowicę jest otwarty. W ten sposób temperatura głowicy utrzymywana jest na poziomie 90 stopni Celsjusza, natomiast temperatura kadłuba silnika może w tym czasie dalej wzrastać. Powyżej 105 stopni Celsjusza oba termostaty są otwarte. Dzięki temu temperatura głowicy utrzymywana jest na poziomie 90 stopni, a kadłuba na poziomie 105 stopni.

Rozdzielenie chłodzenia głowicy i kadłuba silnika daje określone korzyści. Chłodna głowica pozwala na ograniczenie spalania stukowego, natomiast wyższa temperatura kadłuba zapewnia zmniejszenie strat tarcia na skutek wzrostu temperatury oleju.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty