Dział: Akumulatory - Kiedy zimno, pojemność spada

Redakcja
Patronat działu: TAB POLSKA
Patronat działu: TAB POLSKA
Patronat działu: Tab Polska. Wyeksploatowany lub nie doładowany akumulator pozostawiony na noc w temperaturze grubo poniżej zera, ma prawo nie zakręcić. Sprawna bateria w temperaturze – 10 st. C traci 30 procent pojemności, zaś w temperaturze –25 st. C aż 40 procent. Jak więc radzić sobie z akumulatorem, aby nie sprawiał kłopotów?

Dział: Akumulatory
Patronat działu: Tab Polska



Patronat działu: TAB POLSKA
Patronat działu: TAB POLSKA


Wyeksploatowany lub nie doładowany akumulator pozostawiony na noc w temperaturze grubo poniżej zera, ma prawo nie zakręcić. Sprawna bateria w temperaturze - 10 st. C traci 30 procent pojemności, zaś w temperaturze -25 st. C aż 40 procent. Jak więc radzić sobie z akumulatorem, aby nie sprawiał kłopotów?

Zima w pełni, więc kłopot z rozruchem silnika może przydarzyć się każdemu. Wiele baterii dożywa właśnie swych ostatnich dni, szczególnie te, które obsługiwano dotychczas w sposób nieprawidłowy.

Wraz ze spadkiem temperatury otoczenia (także elektrolitu) obniża się pojemność elektryczna akumulatora. Pojemność akumulatora przy danej temperaturze otoczenia jest następująca: 100% pojemności w temperaturze +25°C, 80% pojemności w temperaturze 0°C, 70% pojemności w temperaturze - 10°C i 60% pojemności w temperaturze - 25°C.

Dla akumulatorów częściowo rozładowanych pojemności będą

Fot: TAB Polska
Fot: TAB Polska

proporcjonalnie mniejsze. Należy pamiętać, że pobór energii jest zwiększony z powodu wymogu jazdy z włączonymi światłami drogowymi. Obniżenie temperatury powoduje również zastyganie oleju. W skrzyniach korbowej i biegów, wzrastają opory, jakie musi pokonać rozrusznik, stąd rośnie prąd pobierany z akumulatora podczas rozruchu.

Kilka rad

  • Sprawdzaj poziom i gęstość elektrolitu, ewentualnie uzupełnij poziom i doładuj według instrukcji producenta
  • W samochodach z prądnicą prądu stałego, gdzie może występować ujemny bilans energetyczny, w razie potrzeby doładuj akumulator poza pojazdem
  • Przed rozruchem silnika wciśnij pedał sprzęgła, co zmniejsza opory stawiane rozrusznikowi, a tym samym zmniejsza pobór prądu z akumulatora
  • Jeżeli samochód zimą nie jest wykorzystywany, wyjmij z niego akumulator i przechowuj w stanie naładowanym
  • Akumulator powinien być dobrze zamocowany w pojeździe, a zaciski biegunowe dobrze zaciśnięte i zabezpieczone warstwą wazeliny bezkwasowej.
  • Unikaj całkowitego wyładowania akumulatora (nie zostawiamy włączonych odbiorników prądu po wygaszeniu silnika).
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty