Dział: Akumulatory - Nim kupisz nowy akumulator…

Redakcja
Patronat działu: TAB Polska Sp. z o.o.
Patronat działu: TAB Polska Sp. z o.o.
Patronat: TAB Polska Sp. z o.o. Jesienią rynek akumulatorów nabiera rozpędu. Zakupu nowej baterii należy jednak dokonać w sposób przemyślany. Parametry kupowanego akumulatora kierowcy dobierają zazwyczaj na podstawie poprzednio zastosowanych. Kłopot zaczyna się, gdy ma on stare i nieczytelne dane lub zastosowano uprzednio nieprawidłowe parametry.
Patronat działu: TAB Polska Sp. z o.o.
Patronat działu: TAB Polska Sp. z o.o.

Dział: Akumulatory
Patronat: TAB Polska Sp. z o.o.

W każdej sytuacji pomocą służy katalog oraz duża wiedza sprzedawcy w zakresie doboru akumulatora. Kierowcy powinni przywiązywać także wagę do miejsca zakupu. Dobre miejsce zakupu - to takie, w którym sprzedawcy są w stanie udzielić wyczerpujących informacji na temat prawidłowości zastosowania. Również pożądane jest, by punkt sprzedaży posiadał w miarę możliwości pełną gamę akumulatorów, co pozwoli uniknąć konieczności kompromisowych zastosowań. Jednym słowem - akumulator kupujmy tylko u dobrego sprzedawcy.

Obecnie dobrą opinią cieszą się te sieci sprzedaży, które potrafią w miarę bezboleśnie rozpatrzyć reklamację. Ilość zasadnych reklamacji mieści się w granicach 1%, cała reszta jest spowodowana wadliwą eksploatacją. Różnice w zawodności różnych marek są nieznaczne i mieszczą się w ułamku procenta. Problem reklamacji leży gdzie indziej i wynika z proporcji reklamacji będących skutkiem wad fabrycznych, do

Ewa Mleczko-Tanaś, prezes TAB Polska Sp. z o.o.:„Nasza firma dysponuje szeroką siecią sprzedaży i zapewnia klientom fachowąobsługę i system gwarancj
Ewa Mleczko-Tanaś, prezes TAB Polska Sp. z o.o.:
„Nasza firma dysponuje szeroką siecią sprzedaży i zapewnia klientom fachową
obsługę i system gwarancji”

reklamacji będących wynikiem wadliwej eksploatacji. Proporcja ta to około 1:12. Można obrazowo powiedzieć, że na każde sprzedane 120 akumulatorów, trafia do serwisu do reklamacji l0 sztuk, z czego l sztuka zostaje uznana za fabrycznie wadliwą.

Czy wiesz że...Wraz ze spadkiem temperatury otoczenia (także elektrolitu) obniża się pojemność elektryczna akumulatora. Pojemność akumulatora przy danej temperaturze otoczenia jest następująca:
• 100% pojemności w temperaturze +25°C,
• 80% pojemności w temperaturze 0°C,
• 70% pojemności w temperaturze - 10°C,
• 60% pojemności w temperaturze - 25°C.

Dla akumulatorów częściowo rozładowanych pojemności będą proporcjonalnie mniejsze. Pobór energii jest zwiększony z powodu wymogu jazdy z włączonymi światłami drogowymi. Obniżenie temperatury powoduje również zastyganie oleju. W skrzyniach korbowej i biegów, wzrastają opory, jakie musi pokonać rozrusznik, stąd rośnie prąd pobierany z akumulatora podczas rozruchu. Przed sezonem zimowym należy więc:

  • Sprawdzić poziom i gęstość elektrolitu, ewentualnie uzupełnić poziom i doładować według instrukcji producenta. Obecnie, praktycznie wszystkie sprzedawane na rynku akumulatory spełniają normę bezobsługowości
  • W samochodach z prądnicą prądu stałego, gdzie może występować ujemny bilans energetyczny, w razie potrzeby trzeba doładować akumulator poza pojazdem, - Przed rozruchem silnika należy pamiętać o wciśnięciu pedału sprzęgła, co zmniejsza opory stawiane rozrusznikowi, a tym samym zmniejsza pobór prądu z akumulatora,
  • Jeżeli samochód zimą nie będzie wykorzystywany, należy wyjąć z niego akumulator i przechowywać w stanie naładowanym.
  • Akumulator powinien być dobrze zamocowany w pojeździe, a zaciski biegunowe dobrze zaciśnięte i zabezpieczone warstwą wazeliny bezkwasowej.
  • Powinno unikać się całkowitego wyładowania akumulatora (nie zostawiamy włączonych odbiorników prądu po wygaszeniu silnika).

Gwarancja - na co można liczyćProducenci akumulatorów ołowiowych określają trwałość tych urządzeń na około 6-7 tysięcy uruchomień. Związane jest to z naturalnym procesem wypadania mas czynnych z płyt ogniwowych w trakcie całej eksploatacji.

Akumulator wyeksploatowany charakteryzują zmniejszone parametry (pojemność i prąd rozruchowy), oraz bardziej lub mniej wyraźna zmiana barwy elektrolitu z klarownego na mętny. Akumulatora wyeksploatowanego nie da się „reanimować” .

Gdy winien producent...
Obserwujemy dwie główne przyczyny występowania niesprawności akumulatora z winy producenta: są to przerwa i zwarcie wewnętrzne. Zwarcie wewnętrzne akumulatora może powstać na skutek uszkodzenia separatora (w trakcie montażu, przez obce ciało umieszczone pomiędzy płytą a separatorem itp.). Akumulator ze zwarciem wewnętrznym charakteryzuje się zazwyczaj obniżonym napięciem na zaciskach i znacznie ograniczonym i niestabilnym prądem rozruchowym. Akumulator ze zwarciem wewnętrznym nie nadaje się do dalszej eksploatacji ani do naprawy, należy go wymienić na nowy w ramach udzielonej przez producenta gwarancji.

Niesprawności akumulatora wynikające z wadliwej eksploatacji są najczęściej spotykaną przyczyną reklamowania tych urządzeń w serwisach. Podstawowym błędem, popełnianym przez użytkowników akumulatorów, jest całkowity brak zainteresowania instrukcją obsługi.

... a kiedy użytkownik
Bardzo dużo tych urządzeń nie zostałoby zniszczonych, gdyby użytkownik w porę zlokalizował czynnik mający zgubny wpływ na stan akumulatora. Niestety, wielu kierowców twierdzi, że nie interesuje ich instrukcja obsługi, gdyż kupili nowy akumulator. Niestety, nie biorą pod uwagę, że gwarancja udzielana jest wyłącznie na wady fabryczne. Zakłada się przy tym prawidłową eksploatację i stosowanie się użytkownika do instrukcji obsługi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty