Dział: Akumulatory - Sprawny w każdych warunkach

Redakcja
Patronat: TAB Polska.
Patronat: TAB Polska.
Patronat: TAB Polska. Nigdy nie powinniśmy zapominać, że akumulator wymaga jeżeli nie codziennej opieki, wszak jest to przecież akumulator z nazwy bezobsługowy, to na pewno okresowej kontroli. Nie dla zasady, ale kierowca nie może sobie pozwolić sobie na ryzyko awarii akumulatora.
Patronat: TAB Polska.
Patronat: TAB Polska.

Mimo nowoczesnych technologii akumulator po kilku latach eksploatacji traci swoją siłę. Warto więc przed urlopem sprawdzić techniczny stan baterii, a jeżeli nie gwarantuje ona prawidłowego rozruchu i obsługi wszystkich urządzeń elektrycznych w pojeździe, kupić nowy akumulator. TAB Polska poleca akumulatory Topla, które ostatnimi laty tak doskonale przyjęły się na naszym rynku. Z wyborem nie będzie kłopotu, albowiem w punktach sprzedaży zawsze można liczyć na fachową poradę i profesjonalną pomoc.

Akumulator rozładowywany jest najczęściej przez niesprawne instalacje elektryczne i wpięte w nie urządzenia, jak na przykład złej jakości autoalarmy, wadliwe przekaźniki. Taki akumulator może nie nadawać się do dalszej eksploatacji, dlatego nie warto szukać sposobów jego reanimacji, mimo że niektórzy kierowcy decydują się na ratowanie baterii wymieniając elektrolit. Niepotrzebnie, albowiem odkształcone płyty są nie do naprawienie. Wymiana elektrolitu i długie ładowanie nie pomogą. Kiedyś w bateriach stosowano grube płyty, odporniejsze na odkształcenie, więc reanimacja niekiedy udawała się. Dziś płyty są cienkie i uszkodzony akumulator nadaje się tylko na złom.

Wszystkie akumulatory kierowane do sprzedaży powinny być bezpieczne w obsłudze, ale ostrożności nigdy za wiele. Baterii nie należy samodzielnie konserwować. To rola serwisu. Ostrożność zalecamy także przy ładowaniu akumulatora za pomocą prostownika. Nakrętki w trakcie ładowania należy odkręcić, zaś baterię ustawić z dala od źródła ognia. Odradzamy także demontaż i przenoszenie baterii zaraz po dłuższej jeździe, ponieważ grozi to wybuchem nagromadzonych w celach gazów.

Żywotność akumulatora zależy także od stylu jazdy. Auto powinno mieć sprawne układy elektryczny i zawieszenia. Zepsuty amortyzator potrafi wykończyć baterię w ciągu jednego sezonu. Warto omijać dziury w jezdni, ostrożnie pokonywać rozjazdy. Nie są to przestrogi na wyrost, mimo że nowoczesne akumulatory bezobsługowe prawidłowo eksploatowane nie powinny sprawiać żadnych kłopotów.

Przy każdym przeglądzie należy zlecić serwisowi kontrolę poziomu i pomiar gęstości elektrolitu trwały . Mechanik wie przecież, że na stan baterii wpływają: złe działanie prądnicy i alternatora, niewłaściwe działanie regulatora napięcia, luźny pasek klinowy, ubytki prądu z instalacji elektrycznej, zbyt duża ilość odbiorników prądu, luźno dokręcone złącza (klemy), niesprawne, zanieczyszczone elektrody świec zapłonowych, zbyt mała zawartość elektrolitu, zasiarczenie elektrod baterii.

Wybrane z półki

Fot. TAB Polska
Fot. TAB Polska

Akumulatory Topla sa produkowane w wiodącej technologii Ca/Ca, czyli wapniowo-wapniowej, co gwarantuje ich długą eksploatację. Są to baterie bezobsługowe, spełniające wymagania norm DIN 43539 i EN 60095.

Model Energy ma przedłużoną żywotność, wysokie zdolności rozruchowe, niskie zużycie wody i cechuje go niezawodny rozruch w niskich temperaturach.

Model Start charakteryzują dobre zdolności rozruchowe i wysoka niezawodność pracy. Zastosowano w nim wysokiej jakości polietylenowe separatory kopertowe. Jest niedrogi.

Model Top także produkowany w technologii wapniowo-wapniowej, jest zalecany do stosowania w samochodach, które potrzebują dużo prądu, na przykład podczas wielokrotnego rozruchu w krótkim czasie. Lepsze zdolności startowe są rezultatem zastosowania większej ilości płyt, zaś dłuższa żywotność została osiągnięta dzięki tak zwanej technologii kratki cięto-ciągnionej. Akumulator posiada wskaźnik naładowania i zabezpieczenie antywybuchowe.

EcoDry wykonano w technologii AGM, co oznacza, że elektrolit uwięziono w wacie szklanej. Umożliwia to rekombinację gazów i zapobiega wyciekom elektrolitu. W opinii ekspertów ten  akumulator gwarantuje wysoką ilość cykli ładowania i rozładowania. Jest mały i łatwo go przenosić. Te akumulatory szczególnie są przydatne w samochodach specjalnego przeznaczenie: inwalidzkich, ratunkowych, taksówkach, policyjnych.

Kilka porad praktycznych

Fot: TAB Polska
Fot: TAB Polska

Akumulator kosztuje kilkaset złotych, co jest przecież sporym wydatkiem. Tymczasem nasza wiedza o akumulatorach jest niewielka, że nie pozwala często na ich prawidłową obsługę. Efekt tego jest taki, że trzeba kupić nowa baterię.

To prawda, że wielu kierowców nie ma żadnej wiedzy o akumulatorach, ich parametrach. Dlatego w razie potrzeby kierują się tylko ceną i stosuję zasadę - im taniej, tym lepiej. Bardzo często kierowcy szukają akumulatorów do konkretnej marki, np. do Fiata, nie pytają zaś o parametry techniczne, jakie zaleca producent samochodu. Źle dobrany akumulator to początek kłopotów i zapowiedź kupna kolejnego akumulatora, być może jeszcze w tym sezonie.

Nie stosując się do zaleceń producenta pojazdu źle wybrany akumulator szybciej ulegnie zniszczeniu. Po prostu nie zapewni dostatecznej ilości prądu i nie będzie wystarczająco doładowywany. Kierowcy w takiej sytuacji często winą obarczają producenta.

Akumulator wyeksploatowany ma gorsze  parametry (pojemność i prąd rozruchowy) oraz bardziej lub mniej wyraźną zmianę barwy elektrolitu z klarownego na mętny. Akumulatora wyeksploatowanego nie da się „reanimować”. Jeżeli jest to proces naturalny, trzeba kupić nową baterię, jeżeli jest wynikiem złej obsługi, to szkoda pieniędzy.

Bardzo dużo akumulatorów działało by znacznie dłużej, gdyby użytkownik na czas zorientował się, że źle go eksploatuje. Wielu kierowców nie interesuje instrukcja obsługi, gdyż przecież kupili nowy akumulator. Nie biorą pod uwagę, że gwarancja udzielana jest wyłącznie na wady fabryczne. Zakłada się przy tym prawidłową eksploatację i stosowanie się użytkownika do instrukcji obsługi.

Akumulatory Topla

Nowoczesna technologia wapniowo – wapniowa

Odporna na korozję kratka

Wysoka niezawodność płytowych separatorów

Bezobsługowe, nie wymagają dolewania wody

Odporne na wstrząsy

Całkowicie bezpieczne. Separatory zapobiegają przeciekom.

Lekkie i wytrzymałe obudowy

Technologia CA CA zapobiega samo rozładowaniu.

Ochrona przed wybuchem

Solidna konstrukcja płyt.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty