Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dział: Akumulatory - Test prawdę ci powie

(as)
Test był niezależny i obiektywny, przeprowadzony jakby poza firmami, których wyroby uczestniczyły w próbach. Oceniono 15 akumulatorów do samochodów dostawczych. Fot: TAB Polska Sp. z o.o.
Test był niezależny i obiektywny, przeprowadzony jakby poza firmami, których wyroby uczestniczyły w próbach. Oceniono 15 akumulatorów do samochodów dostawczych. Fot: TAB Polska Sp. z o.o.
Patronat: TAB Polska Sp. z o.o. Akumulatory Topla słoweńskiego producenta TAB z powodzeniem rywalizują na rynku polskim z najbardziej znanymi markami. Topla zwyciężają w testach eksploatacyjnych i laboratoryjnych, między innymi w teście akumulatorów do samochodów dostawczych. Oto niektóre wyniki testu.

Patronat działu: TAB Polska Sp. z o.o.
Patronat działu: TAB Polska Sp. z o.o.

Dział: Akumulatory

Patronat: TAB Polska Sp. z o.o.

Na zimno
Sprawdzony został faktyczny stopień naładowania i prąd rozruchu, a następnie wykonano pomiary po pełnym naładowaniu i po 8-godzinnym schłodzeniu i 10-godzinnym przemrożeniu akumulatora w komorze chłodniczej o temperaturze –18 stopni. Pomiary wykonano za pomocą testera akumulatorów TA 203. Sprawność akumulatora badano metodą pomiaru dynamicznej konduktancji. To metoda, dzięki której można badać akumulator bez rozładowania i wyjmowania go z samochodu, można też badać akumulatory rozładowane.

Wyższym prądem
Sprawdzono stopień naładowania i prąd rozruchu, a następnie reakcję na głębokie wyładowanie w samochodzie Fiat Doblo 1,9 JTD. Ten sprawdzian jest szczególnie ważny dla użytkowników, dlatego organizatorzy pozorowali pozostawienie auta „na światłach”. Wyładowywano akumulatory wyższym prądem, czyli włączono w samochodzie wszystkie odbiorniki prądu.
Z przekazanych nam wyników testów wynika, że kilka markowych baterii wymagały natychmiastowego doładowania. Największy zapas prądu rozruchu miały Topla.

Test był niezależny i obiektywny, przeprowadzony jakby poza firmami, których wyroby uczestniczyły w próbach. Oceniono 15 akumulatorów do samochodów dostawczych.
Test był niezależny i obiektywny, przeprowadzony jakby poza firmami, których wyroby uczestniczyły w próbach. Oceniono 15 akumulatorów do samochodów dostawczych. Fot: TAB Polska Sp. z o.o.

Wszechstronny sprawdzian
Podczas testów wykonano następujące pomiary akumulatorów: stopień naładowania po zakupie, parametry przed zamrożeniem (napięcie, prąd rozruchu), nadwyżka wartości prądu rozruchu, parametry po zamrożeniu w temp. –18 stopni, powrót do temperatury +20 stopni, czas wyładowania pod pełnym obciążeniem, parametry po rozładowaniu, stan naładowania, ładowanie jednogodzinne (zdolność pochłaniania ładunku) i test szczelności. Akumulatory TAB spisały się znakomicie, zwyciężając w teście.

Tylko z górnej półki
Akumulatory Topla sa produkowane w wiodącej technologii Ca/Ca, czyli wapniowo-wapniowej, co gwarantuje ich długą eksploatację. Są to baterie bezobsługowe, spełniające wymagania norm DIN 43539 i EN 60095.

Model Energy ma przedłużoną żywotność, wysokie zdolności rozruchowe, niskie zużycie wody i cechuje go niezawodny rozruch w niskich temperaturach.

Model Start charakteryzują dobre zdolności rozruchowe i wysoka niezawodność pracy. Zastosowano w nim wysokiej jakości polietylenowe separatory kopertowe. Jest niedrogi.

Model Top także produkowany w technologii wapniowo-wapniowej, jest zalecany do stosowania w samochodach, które potrzebują dużo prądu, na przykład podczas wielokrotnego rozruchu w krótkim czasie. Lepsze zdolności startowe są rezultatem zastosowania większej ilości płyt, zaś dłuższa żywotność została osiągnięta dzięki tak zwanej technologii kratki cięto-ciągnionej. Akumulator posiada wskaźnik naładowania i zabezpieczenie antywybuchowe.

Fot: TAB Polska Sp. z o.o.
Fot: TAB Polska Sp. z o.o.

EcoDry wykonano w technologii AGM, co oznacza, że elektrolit uwięziono w wacie szklanej. Umożliwia to rekombinację gazów i zapobiega wyciekom elektrolitu. W opinii ekspertów ten  akumulator gwarantuje wysoką ilość cykli ładowania i rozładowania. Jest mały i łatwo go przenosić. Te akumulatory szczególnie są przydatne w samochodach specjalnego przeznaczenie: inwalidzkich, ratunkowych, taksówkach, policyjnych.

Pamiętaj, że…
Żywotność akumulatora zależy także od stylu jazdy. Auto powinno mieć sprawne układy elektryczny i zawieszenia. Zepsuty amortyzator potrafi wykończyć baterię w ciągu jednego sezonu. Warto omijać dziury w jezdni, ostrożnie pokonywać rozjazdy. Nie są to przestrogi   na wyrost, mimo że nowoczesne akumulatory bezobsługowe prawidłowo eksploatowane nie powinny sprawiać żadnych kłopotów. To prawda, ale życie różne zna przypadki. Za naprawę  komputera pokładowego uszkodzonego przez niesprawny akumulator kierowca zapłaci krocie. Wystarczy, że mechanik w warsztacie nie założy uchwytów stabilizujących akumulator i kłopot gotowy -  zwarcie w celach i wszystkie tego konsekwencje. Dlatego warto być przezornym i korzystać z wiedzy specjalistów.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty