Dział:Klocki,Okładziny,Szczęki Hamulcowe - Co wpływa na okładziny hamulcowe?

(opr)
Patronat działu: Fomar
Patronat działu: Fomar
Patronat: Fomar: Żywotność klocków i okładzin hamulcowych zależy od wielu czynników, do których zaliczamy warunki środowiskowe, sposób i charakter użytkowania oraz stan układu hamulcowego.
Patronat działu: Fomar
Patronat działu: Fomar

Dział: Klocki,Okładziny,Szczęki Hamulcowe
Patronat: Fomar

Spośród warunków środowiskowych najważniejszym jest miejsce użytkowania. Rozgraniczyć można tutaj następujące obszary: miasto, drogi krajowe, drogi ekspresowe oraz autostrady. Innymi czynnikami z tej grupy, wpływającymi na zużycie są topografia terenu oraz temperatura otoczenia.

Przyczyn jest wiele
Nadmierne i częste hamowanie na skutek agresywnej jazdy, efektywność stosowania retardera, wykorzystanie ładowności lub przeładowanie pojazdu to czynniki wynikające ze sposobu oraz charakteru użytkowania.
Stan układu hamulcowego może w skrajnych przypadkach prowadzić do bardzo szybkiego zużycia klocków oraz okładzin hamulcowych, a przyczyn tego może być co najmniej kilka: awaria regulatora siły hamowania, zapieczony jeden lub więcej tłoczków w zacisku, niesprawna pompa hamulcowa, uszkodzony zacisk, mikropęknięcia na bębnie hamulcowym lub tarczy hamulcowej.

Promieniste mikropęknięcia na powierzchni ciernej tarczy hamulcowej prowadzą do przyśpieszonego zużycia klocka hamulcowego., Fot: Fomar
Promieniste mikropęknięcia na powierzchni ciernej tarczy hamulcowej prowadzą do przyśpieszonego zużycia klocka hamulcowego., Fot: Fomar

Szczypta teorii nie zaszkodzi
Wszystkie wyżej wymienione czynniki mają swoje wytłumaczenie w trzech wielkościach fizycznych, towarzyszących procesowi hamowania: temperaturze pary ciernej, prędkości hamowania oraz opóźnieniu hamowania. Nagrzewanie się pary ciernej podczas hamowania jest przede wszystkim wynikiem zamiany energii kinetycznej pojazdu w energię cieplną w procesie tarcia klocka hamulcowego o tarczę hamulcową lub okładziny hamulcowej o bęben hamulcowy.

Z pewnym uproszczeniem możemy przyjąć, iż ilość wytworzonej energii cieplnej jest wprost proporcjonalna do masy pojazdu oraz do kwadratu prędkości pojazdu. Chwilowa temperatura pary cieplnej wynika z bilansu cieplnego przepływu energii wytworzonej oraz oddanej do otoczenia. Temperatura pary ciernej ma bezpośredni wpływ na żywotność klocków oraz okładzin hamulcowych. Zużycie materiału ciernego w funkcji temperatury ma charakter funkcji wykładniczej.

Wykładniczy charakter zużycia materiału ciernego w funkcji temperatury pary ciernej. Fot: Fomar
Wykładniczy charakter zużycia materiału ciernego w funkcji temperatury pary ciernej. Fot: Fomar

 
Oznacza to, iż żywotność okładzin w skrajnych przypadkach może się nawet kilkakrotnie różnić zależnie od użytkowania - temperatury pracy pary ciernej. Charakter wykładniczy zużycia materiału ciernego jest wynikiem bezpośredniej destrukcji termicznej spoiwa, którymi są żywica fenolowo-formaldehydowa oraz kauczuk syntetyczny.

Kiedy prędkość wzrasta
Prędkość hamowania ma znaczący wpływ na zużycie materiału ciernego klocka lub okładziny hamulcowej, a wynika to z ilości energii przekazanej przez hamowany pojazd do układu hamulcowego. Przykładowo - pojazd jadący z prędkością 100km/h ma 4-krotnie większą energię kinetyczną w porównaniu do pojazdu poruszającego się z prędkością 50km/h, natomiast pojazd jadący z prędkością 160km/h aż 10-krotnie. Kilkukrotne hamowanie z dużej prędkości do zatrzymania powoduje wzrost temperatury tarczy hamulcowej powyżej 500degC. Tak wysokich ciągłych temperatur nie jest w stanie wytrzymać żaden kompozytowy organiczny materiał cierny.
Poniżej przyrost temperatury tarczy hamulcowej dla samochodu osobowego przy zahamowaniach z 50, 100 i 150km/h

Pojazd w pełni obciążony o DMC 1670kg. Tarcza hamulcowa wentylowana o średnicy 256mm., Fot: Fomar
Pojazd w pełni obciążony o DMC 1670kg. Tarcza hamulcowa wentylowana o średnicy 256mm., Fot: Fomar

 
Opóźnienie hamowania w najprostszym ujęciu fizycznym jest to zmiana prędkości pojazdu w czasie hamowania. Im wyższa wartość opóźnienia, tym krótsza droga hamowania i odwrotnie. Maksymalne opóźnienie hamowania, dające najkrótszą drogę hamowania zależy m.in. od rodzaju nawierzchni, panujących warunków drogowych, stanu układu hamulcowego oraz współczynnika przyczepności opony. Wartość granicznego opóźnienia hamowania wynosi do 10m/s^2 dla seryjnie produkowanych samochodów osobowych oraz  do 8m/s^2 dla cięższych samochodów użytkowych. Wraz ze wzrostem opóźnienia hamowania wzrasta ciśnienie hamowania, a tym samym siła docisku okładziny hamulcowej do elementu przeciwciernego. Wówczas okładzina cierna mniej się nagrzewa, natomiast więcej zużywa na skutek większego tarcia na powierzchni.
 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty