Dział: Klocki, Okładziny, Szcżęki hamulcowe - Miej wszystko dobrze poukładane

(mk)
Do prawidłowo przygotowanego układu możemy zamontować nowe klocki hamulcowe. Fot: Fomar
Do prawidłowo przygotowanego układu możemy zamontować nowe klocki hamulcowe. Fot: Fomar
Patronat: Fomar Borg Automotive. Prawidłowe przygotowanie układu hamulcowego ma bardzo istotny wpływ zarówno na bezpieczeństwo, jak i komfort użytkowania oraz żywotność produktów marki Fomar.
Patronat działu: Fomar Borg Automotive
Patronat działu: Fomar Borg Automotive

Dział: Klocki, Okładziny, Szczęki hamulcowe
Patronat: Fomar Borg Automotive

W związku z tym prace związane z wymianą klocków hamulcowych należy wykonywać ze szczególną starannością, z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi oraz środków pomocniczych. Poniżej przedstawiamy najważniejsze wskazówki, które mogą okazać się pomocne przy najbliższej wymianie klocków.

Najpierw oceń sytuację
Przygotowanie układu hamulcowego tarczowego rozpoczynamy od oceny wszystkich istotnych elementów w obszarze osi i układu hydraulicznego. Uszkodzone części należy koniecznie wymienić. Jednym z kroków oceny jest pomiar grubości tarczy hamulcowej. Każda tarcza ma specyfikację, określającą zakres stosowania (fot.1). Jeżeli odczytana wartość jest niższa od wymaganego minimum, tarcze należy wymienić.

W przypadku, gdy wymiana tarczy nie jest jeszcze konieczna, należy pamiętać o wyszlifowaniu jej powierzchni. Czynność ta ma

Każda tarcza ma specyfikację określającą zakres stosowania. Fot: Fomar
Każda tarcza ma specyfikację określającą zakres stosowania. Fot: Fomar

na celu zlikwidowanie wszystkich nierówności oraz usunięcie rantów. Po szlifowaniu grubość tarczy należy skontrolować ponownie, pamiętając o tym, że nie powinna ona przekroczyć wartości minimalnej do końca okresu eksploatacyjnego klocków hamulcowych.
W przypadku stosowania klocków marki Fomar można przewidzieć, że ubytek 1mm grubości tarczy nastąpi po przejechaniu około
30 – 50 tys. kilometrów.    

Smarowanie i ochrona
Po usunięciu zużytych klocków oraz tarcz cofamy tłoczek (powinien cofnąć się bez większego oporu) i oczyszczamy powierzchnię styku oraz mocowanie zacisku szczotką drucianą lub papierem ściernym. Po wyczyszczeniu pokrywamy powierzchnię styku miedzią w sprayu (zapobiegniemy przywieraniu tarczy). Na powierzchnię prowadnic oraz na śruby mocujące zacisk aplikujemy smar – celem jest ułatwienie pracy całego układu. Powierzchnię mocującą zamontowanej tarczy pokrywamy miedzią w sprayu.
Kolejnym krokiem jest pokrycie mocowania zacisku środkiem smarującym. Należy użyć środka nie przewodzącego, odpornego na działanie temperatury.

Szczególna ostrożność wskazana

Do prawidłowo przygotowanego układu możemy zamontować nowe klocki hamulcowe. Fot: Fomar
Do prawidłowo przygotowanego układu możemy zamontować nowe klocki hamulcowe. Fot: Fomar

Do tak przygotowanego układu możemy zamontować nowe klocki hamulcowe (fot.2). Zanim jednak to zrobimy, warto ocenić wizualnie powierzchnię klocków na wypadek wystąpienia niepożądanych wykruszeń, mikropęknięć i szczelin. Aby nowa tarcza pracowała prawidłowo należy odtłuścić jej powierzchnię odpowiednim środkiem.

Koniecznie należy pamiętać, aby po zamontowaniu koła, kilkukrotnie wcisnąć padał hamulca – tłoczek musi zostać dociśnięty do klocka. Możemy być pewni, że w tak przygotowanym układzie klocki będą pracowały prawidłowo. Zanim jednak rozpoczniemy normalną jazdę konieczne jest również wykonanie próby hamowania. Po pomyślnym przejściu testu możemy ruszać w drogę, zachowując należytą ostrożność podczas pierwszych kilkudziesięciu kilometrów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty