Dział: Klocki, okładziny, szczęki hamulcowe - Najczęstsze problemy z układami bębnowymi

(opr.)
Patronat działu: Fomar
Patronat działu: Fomar
Patronat: Fomar. Sprawnie działający układ hamulcowy jest podstawowym elementem wyposażenia każdego pojazdu, mającym bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkownika.
Patronat działu: Fomar
Patronat działu: Fomar

Dział: Klocki, okładziny, szczęki hamulcowe
Patronat: Fomar

Większość problemów z układami bębnowymi spowodowana jest ich nieprawidłowym przygotowaniem do wymiany okładzin hamulcowych oraz nieprawidłowo przeprowadzonym montażem okładzin na szczękach hamulcowych. W celu zminimalizowania ryzyka pojawienia się problemów należy unikać opisanych poniżej błędów.

Nieprawidłowo dobrana grubość okładziny
Należy pamiętać o dobieraniu okładzin o odpowiedniej grubości, w zależności od stopnia zużycia bębna. Niedopasowanie tych parametrów skutkuje nierównomiernym zużywaniem się okładzin (Fot.1) oraz obniżoną skutecznością hamowania (okładzina nie przylega całą swoją powierzchnią do powierzchni bębna).

Nierównomierne zużywanie się okładzin., Fot: Fomar
Nierównomierne zużywanie się okładzin., Fot: Fomar

Brak odpowiedniego przygotowania bębna do pracy z nową okładziną
Zanim bęben zacznie pracować w układzie z nową okładziną, musi zostać przetoczony. Przetoczenie powinno prowadzić do dopasowania promienia bębna do promienia zewnętrznego okładziny oraz do uzyskania równej i gładkiej powierzchni roboczej, niezbędnej do prawidłowej pracy pary ciernej. Nieprawidłowe przygotowanie powierzchni może doprowadzić do nierównomiernego oraz szybszego zużywania okładzin, a co najważniejsze do obniżenia skuteczności hamowania.

Zeszklona powierzchnia okładziny, Fot: Fomar
Zeszklona powierzchnia okładziny, Fot: Fomar

Uwaga! Po przetaczaniu należy pamiętać o konieczności umycia bębnów środkiem odtłuszczającym. Czynność ta spowoduje usunięcie z powierzchni warstwy grafitu, który wytrąca się podczas przetaczania. Nie usunięcie powstałej warstwy spowoduje zeszklenie powierzchni okładziny (Fot.2), a co za tym idzie osłabienie skuteczności hamowania.

Nieprawidłowy montaż okładziny na szczęce
Montaż okładzin na szczęce powinno poprzedzić oczyszczenie powierzchni przylegania. Wszelakie zabrudzenia spowodują przyspieszenie zużywania okładzin oraz przyczynią się do obniżenia skuteczności hamowania. W najgorszym przypadku zanieczyszczenia pomiędzy szczęką, a okładziną mogą spowodować popękanie okładziny.

Pęknięty kołnierz nitu., Fot: Fomar
Pęknięty kołnierz nitu., Fot: Fomar

Kolejną istotną sprawą jest dobór odpowiednich średnic, długości oraz kształtu łba stosowanych nitów. Produkty marki Fomar dostarczane są w komplecie wraz z odpowiednio dobranym zestawem nitów. Istotną rolę odgrywa również dobór przyrządów nitujących. Nieodpowiednia średnica trzpienia nitującego może spowodować pękanie kołnierza nitu (Fot.3) lub niedostateczne przyleganie zakuwki do szczęki. W obu przypadkach skutkuje to osłabieniem połączenia okładzina - szczęka i może prowadzić do zerwania okładziny podczas hamowania.

Brak okresowej kontroli stopnia zużycia okładzin
Użytkowanie okładzin poniżej progu zużycia (Fot.4) obniża efektywność hamowania oraz prowadzi do uszkodzenia bębnów.

Próg zużycia okładziny bębnowej., Fot: Fomar
Próg zużycia okładziny bębnowej., Fot: Fomar

Unikając popełnienia wymienionych powyżej błędów, wpłyniemy korzystnie na żywotność oraz sprawność funkcjonowania całego układu hamulcowego, przyczynimy się tym samym do zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom pojazdów

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty