Dział: Nowe Technologie - Kodowanie wtryskiwaczy Common Rail firmy Delphi

(opr)
Patronat: Delphi. Technologia Common Rail rzuca nowe wyzwania rynkowi części zamiennych. Każdy mechanik, któremu przyszło wymieniać wtryskiwacz Common Rail, powinien być świadom tego, że wtryskiwacze te mają indywidualne kody. Czym jest ten kod i czy jest ważny?
Patronat działu: Delphi
Patronat działu: Delphi

Dział: Nowe Technologie
Patronat: Delphi

Wszystkie wtryskiwacze Common Rail są wyposażone w kod indywidualnej charakterystyki wtryskiwacza C2i (Individual Injector Characterisation code C2i) lub, w przypadku układów najnowszej generacji, w udoskonalony kod indywidualnej charakterystyki wtryskiwacza C3i (Improved Individual Injector Characterisation code C3i). W przypadku C2i jest to szesnastocyfrowy, heksadecymalny kod, natomiast w przypadku C3i jest on dwudziestocyfrowy, alfanumeryczny. Kod ten odnosi się do cech charakterystycznych każdego wtryskiwacza, jak wartości przepływu, czasy reakcji oraz wydajność przy rożnych ciśnieniach.
Oznaczenie wtryskiwacza stworzono po to, by umożliwić precyzyjne zarządzanie paliwem wtryskiwanym do każdego z cylindrów, oraz uzyskiwanie optymalnej wydajności pracy silnika oraz kalibrację jego układu sterowania (ECU) za pomocą układu wtryskowego. Cechy wtryskiwacza są kodowane na etapie produkcji, a następnie dołączane do wtryskiwacza. Podczas montowania ich w pojeździe kody te programuje się w układzie sterowania pracą silnika (ECU).

Dlaczego wprowadzenie kodów było konieczne?
Wyprodukowanie identycznych wtryskiwaczy jest niestety niemożliwe, nawet w najwyższej klasy zakładzie produkcyjnym. Ze względu na to, że wtryskiwacze Common Rail działają przy bardzo wysokich ciśnieniach, najdrobniejsze różnice pomiędzy nimi mogą spowodować różnicę w ilości dostarczanego przez nie paliwa. Powoduje to obniżenie wydajności pracy silnika, co może wiązać się ze zmniejszeniem jego mocy oraz zwiększeniem emitowanego hałasu oraz dymienia.

Ilość paliwa dostarczana przez wtryskiwacz jest proporcjonalna do czasu wtryskiwania (impulsu) oraz ciśnienia szyny. W związku z tym istnieje możliwość wyrównania różnic produkcyjnych poprzez zarządzanie czasem impulsu dla danego wtryskiwacza.
Kody charakterystyki firmy Delphi są generowane poprzez pomiar wskaźnika przepływu każdego wtryskiwacza przy czterech rożnych wartościach ciśnienia (200, 800, 1200 i 1600 barów). Następnie, pomiary te są porównywane z docelową (średnią) wydajnością pracy wtryskiwacza w celu oszacowania wartości regulacji czasu impulsu, która pozwala osiągnąć odpowiednią dawkę paliwa. Regulacja ta jest kodowana za pomocą 16- lub 20-cyfrowego kodu C2i lub C3i.

Każdy wtryskiwacz Common Rail firmy Delphi, bez względu na to, czy jest on nowy, czy regenerowany, powinien mieć etykietę zkodem charakterystyki. Podczas instalacji wtryskiwacza w pojeździe za pomocą tego kodu należy przeprogramować układ sterowania pracą silnika (ECU). Pozwoli to na regulację czasów impulsów oraz utrzymanie odpowiednich dawek paliwa.
Niewykonanie tych czynności sprawi, że układ sterowania pracą silnika będzie działał w oparciu o poprzednią charakterystykę wtryskiwaczy, co spowoduje zmniejszenie mocy silnika oraz zwiększenie dymienia i hałaśliwości.

Jak przeprogramowywać układ sterowania pracą silnika?

Fot: Delphi
Fot: Delphi

Aby prawidłowo wymienić wtryskiwacz Common Rail firmy Delphi, specjalista ma obowiązek użyć narzędzia diagnostycznego, które umożliwi przepisanie kodu C2i lud C3i do układu sterowania pracą silnika. Jedynym rekomendowanym i zatwierdzonym przez Delphi narzędziem umożliwiającym wykonywanie tej usługi w niezależnych stacjach obsługi i warsztatach jest model DS100E lub DS150E tego producenta wraz z oprogramowaniem Diesel Max.
Narzędzie DS z oprogramowaniem Diesel Max jest również dostępne w ramach modułu Diesel programu serwisowego Delphi Service Center.

Jaki wpływ ma kodowanie na regenerację wtryskiwaczy?
Podczas regeneracji wtryskiwacza znacząco zmienia się jego charakterystyka. Dlatego też, aby odzwierciedlić wydajność regenerowanego wtryskiwacza, należy przypisać do niego nowy kod C2i lub C3i. Generowanie takiego kodu jest skomplikowaną procedurą i wymaga zastosowania specjalistycznego sprzętu badawczego wyposażonego w odpowiednie oprogramowanie. Urządzenia do generowania kodów C2i C3i posiadają jedynie członkowie autoryzowanej sieci warsztatów naprawczych Delphi Common Rail. W związku z tym regenerację wtryskiwaczy Common Rail firmy Delphi należy przeprowadzać tylko i wyłącznie w autoryzowanych serwisach, a regenerowane wtryskiwacze kupować za pośrednictwem autoryzowanych dystrybutorów.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty