Dział: Praktyka warsztatowa - Odśrodkowy tłumik drgań typu wahadłowego

Redakcja
Dwumasowe koło zamachowe LuK z CPA Fot: SCHAEFFLER POLSKA Sp. z o.o.
Dwumasowe koło zamachowe LuK z CPA Fot: SCHAEFFLER POLSKA Sp. z o.o.
Patronat: SCHAEFFLER POLSKA Sp. z o.o. Silniki spalinowe o wysokich obrotach na niskich biegach to wyzwanie dla technologii tłumienia drgań.
Patronat działu: SCHAEFFLER POLSKA Sp. z o.o
Patronat działu: SCHAEFFLER POLSKA Sp. z o.o

Dział: Praktyka warsztatowa
Patronat: SCHAEFFLER POLSKA Sp. z o.o.

Odśrodkowy tłumik drgań typu wahadłowego LuK jest rozwiązaniem, dzięki któremu znacząco można zwiększyć wydajność układu tłumienia drgań, nawet o 60% w porównaniu z tym, które zapewnia standardowe dwumasowe koło zamachowe. Dodatkowo nie ma znaczenia, czy wymieniony system działa w manualnej, automatycznej, czy dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Dziś skupimy się na skrzyni manualnej.

Podstawowym modelem tłumika drgań typu wahadłowego jest koło zamachowe bez wewnętrznego tłumika drgań. Jak pokazano na schemacie, masy wahadła znajdują się na kołnierzu poniżej sprężyn łukowych. Dzięki temu wahadła nie wymagają dodatkowej przestrzeni w kole zamachowym, ale umieszczenie dodatkowego wewnętrznego tłumika drgań nie jest już możliwe. Zastosowanie tego wariantu to znaczny postęp w stosunku do konwencjonalnego koła zamachowego. Przy wyższych obrotach silnika (>3000 rpm) masy wahadełka tracą efektywność ze względu na tarcie.

Pomimo komplikacji możliwe jest dodanie tłumika drgań typu wahadłowego do DKZ z wewnętrznym tłumikiem drgań. Można to osiągnąć na dwa sposoby. Po pierwsze, masy wahadełka są umieszczone przy sprężynach łukowych w większej odległości kątowej. W tym przypadku DKZ ma większą średnicę od wersji standardowej. Jednak z powodu większego promienia ten sam poziom tłumienia można osiągnąć przez użycie mniejszej masy wahadełek.

Ten projekt prowadzi do uzyskania znacznie większego tłumienia drgań, niż w przypadku konwencjonalnych kół zamachowych z wewnętrznym tłumikiem drgań. W przedziale niższych biegów drgania na masie wtórnej mogą być ograniczone do 60 procent. Kolejną konstrukcją jest umieszczenie mas wahadełek na docisku. Potencjały obu projektów są zbliżone. Drugi wariant gwarantuje jednak więcej przestrzeni potrzebnej do zamontowania sprzęgła wraz z tłumikami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty