Dział: Praktyka warsztatowa - Sprzęgło – diagnostyka i zestawy naprawcze serii LuK RepSet

Redakcja
Fot. Schaeffler Polska
Fot. Schaeffler Polska
Patronat: Schaeffler Polska. Prawidłowe funkcjonowanie sprzęgła należy do czynników określających niezawodność auta, a także komfort oraz bezpieczeństwo jazdy jego użytkowników
Fot. Schaeffler Polska
Fot. Schaeffler Polska

Bezproblemowa praca tego elementu poprawia prowadzenie samochodu także w warunkach podwyższonego ryzyka – na przykład podczas zmiany pasa ruchu na zatłoczonej jezdni. Mając w pamięci, że wczesna naprawa wiąże się z mniejszymi kosztami oraz oszczędnością czasu, warto zwracać szczególną uwagę na sprawność układu sprzęgła. Gdy pojawią się problemy z rozłączaniem, hałaśliwa bądź ciężka praca, ślizganie lub szarpanie należy niezwłocznie zasięgnąć opinii diagnosty i złożyć wizytę w warsztacie.
Z punktu widzenia właściciela dłużej używanego auta łatwo jest popełnić błąd uznając za przyczynę problemów ogólnie rozumiane zużycie sprzęgła. Jest to element eksploatacyjny, istnieje jednak wiele innych powodów wadliwego działania całego układu. Podczas analizy usterek należy postępować metodycznie i eliminować wszystkie czynniki, które miały szansę wpłynąć na pojawiający się problem. Demontaż sprzęgła nie zawsze jest konieczny, za to bez wyjątku czasochłonny i pociągający za sobą koszty związane z pracą warsztatu. Rozsądnie jest sprawdzić czy przyczyny nie leżą poza układem sprzęgła. Niewyregulowana pompa wtrysku (lub gaźnik) powoduje złą pracę silnika na biegu jałowym co podczas wysprzęglania przypomina szarpanie sprzęgła. Ten sam efekt przynosi źle działający zapłon. Podobny skutek daje także zawieszenie silnika, które, jeśli jest zbyt miękkie, powoduje jego wibrowanie po

Fot. Schaeffler Polska
Fot. Schaeffler Polska

rozłączeniu sprzęgła. W chwili ruszania lub przełączenia na inny bieg wibracje gaszone są przez zwarcie sprzęgła. Następną potencjalną przyczyną jest efekt samozapłonu w momencie wyłączenia silnika. Powoduje on obciążenie sprężyn tarczy dociskowej w odwrotnym kierunku co w przyszłości może prowadzić do problemów z wysprzęglaniem. Diagnozując awarię należy przyjrzeć się także linkom, zarówno samego sprzęgła jak i gazu. Miękko zawieszony silnik w kombinacji z oporem na lince gazu zmusza do ruszania „żabką”.

Wyeliminowanie zewnętrznych przyczyn daje pewność, że naprawione sprzęgło nie ulegnie ponownie uszkodzeniu lub przyśpieszonemu zużyciu. Stojąc na pewnym gruncie warto sięgnąć po wysokiej jakości części zamienne. Firma Schaeffler oferuje zestawy naprawcze LuK RepSet oraz LuK RepSet Pro przygotowane dla określonych modeli samochodów, pojazdów użytkowych oraz ciągników. W skład zestawu LuK RepSet wchodzą tarcze sprzęgła, moduły sprzęgła oraz łożyska wyciskowe. W zestawie LuK RepSet Pro znajduje się także siłownik koncentryczny sprzęgła czyli połączenie siłownika sprzęgła i łożyska wyciskowego. Pojazdy, w których użyto siłownik koncentryczny zyskują na niezawodności jeśli zostanie on wymieniony przy każdej wymianie sprzęgła.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty