Dział: Przewody hamulcowe - Cichy zabójca

(tg)
Patronat działu: Przedsiębiorstwo "WP"
Patronat działu: Przedsiębiorstwo "WP"
Patronat: Przedsiębiorstwo WP. W niezbyt ambitnych filmach sensacyjnych celowo uszkodzony przewód hamulcowy omal nie doprowadza do tragedii. Bohater ratuje się tylko dzięki cyrkowym umiejętnościom. W życiu przewody hamulcowe pękają same, ale ze skutkiem gorszym niż w filmie.
Patronat działu: Przedsiębiorstwo "WP"
Patronat działu: Przedsiębiorstwo "WP"

Dział: Przewody hamulcowe
Patronat: Przedsiębiorstwo WP

Od stanu technicznego i jakości przewodów hamulcowych zależy bezpieczeństwo podczas jazdy. Przewody hamulcowe zawsze wymieniane są w warsztacie jako tzw. części własne, a więc nie dostarczone przez klienta. Jazda z niesprawnym przewodem hamulcowym to ogromne ryzyko.

Wielu kierowców woli samodzielnie dobierać części do swojego samochodu, także przewody hamulcowe sztywne. Jednak z oceną ich jakości przeciętny użytkownik samochodu może mieć kłopoty. Jakie więc stosować kryteria przy wyborze przewodów hamulcowych sztywnych? Takie same, jak w przypadku większości części zamiennych - kupować od dobrego producenta. Ta sama uwaga dotyczy właścicieli warsztatów, tym bardziej, że to oni przed klientem ponoszą odpowiedzialność za wybór części.

Eksperci "WP" radzą
Trudno gołym okiem poznać, czy tzw. sztywny przewód hamulcowy jest dobrej, czy złej jakości. Dobry przewód jest wykonany z rurki miedzianej, miedziano/niklowej lub stalowej. Jego średnica zewnętrzna, grubość ścianki, kształt spęczki oraz skład chemiczny materiału z jakiego jest wykonany są znormalizowane. Np. średnica zewnętrzna przewodu miedzianego powinna wynosić 4,75 mm, a ścianka przewodu nie może być mniejsza niż 0,90 mm. To można zmierzyć suwmiarką i przyjrzeć się złączce, ale co z całą resztą. Kupując przewód radzę sprawdzić, czy producent ma certyfikaty, czy oznacza przewody (np. nadruk komputerowy na całej długości, gdzie mieści się nazwę firmy, numer certyfikatu jakości, numer partii producenta). To gwarancja, że firma nie sprzeda bubla, bo w razie reklamacji może mieć kłopoty.

Fot: WP
Fot: WP

Przestrzegamy przed kupowaniem przewodów niewiadomego pochodzenia. Są parę złotych tańsze, ale klienci w zamian dostają rurkę, której struktura wewnętrzna nie jest przystosowana do ciśnień występujących w układzie hamulcowym. Ciśnienie w przewodach hamulcowych wynosi: podczas jazdy turystycznej 110-130 atm., podczas jazdy bardzo szybkiej, ekstremalnej przekracza 180 atm.

Przewody hamulcowe wyeksploatowane to zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Każdy przewód musi charakteryzować się brakiem zmian przekroju w całym zakresie ciśnień układu hamulcowego. W innym wypadku praca sił ciśnienia będzie spożytkowana na rozszerzenie przewodu, zamiast na ściśnięcie zacisku hamulcowego (lub rozprężenie cylinderka hamulcowego), co jest niedopuszczalne.

Wymieniać, nie naprawiać
Niektórzy kierowcy i mechanicy uważają, że przewody sztywne można naprawiać. To złe rozwiązanie. Naprawa przewodu zamontowanego w samochodzie jest niemożliwa. Wadliwe miejsce należy wyciąć, a w pozostałą lukę i tak trzeba wstawić nowy krótki przewód. Również nikt nie może zagwarantować, że już raz pęknięty, czyli osłabiony w danym miejscu przewód, nie ulegnie dalszemu uszkodzeniu. Bezpieczniej i też taniej jest kupić i wymienić od razu nowy przewód, bez niepotrzebnych kombinacji.


JOANNA LANCZYK, kierownik w Przedsiębiorstwie "WP":

"W przypadku części i
elementów wchodzących w skład układu hamulcowego, a więc newralgicznego
dla bezpieczeństwa pojazdu znajdującego się w ruchu drogowym, wybór
dostawcy czy producenta części nabiera szczególnego znaczenia. Dlatego z
wymianą przewodów hamulcowych nie należy zwlekać - ich nie da się
naprawić później. Przewody zużyte, uszkodzone powinny być natychmiast
wymieniane na nowe, najlepiej od renomowanego producenta, stosującego do
ich produkcji najnowocześniejsze technologie i dysponującego szczelną
kontrolą jakości."

Przedsiębiorstwo "WP"
ul. Ołówkowa 9, 05-800 Pruszków
tel: 22 758 68 92
www.pwpnet.pl

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty