Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Dział: Przewody hamulcowe - Jak się ustrzec przed kupnem bubla

Data publikacji: Autor: (op)

Patronat działu: Przedsiębiorstwo "WP" Patrona: Przedsiębiorstwo "WP". Kiedy wymieniać przewody hamulcowe i na jakie? Tak naprawdę nie da się „na oko” poznać czy dany przewód hamulcowy jest dobrej, czy złej jakości. Dobry przewód jest wykonany z rurki miedzianej, miedziano-niklowej lub stalowej. Jego średnica zewnętrzna, grubość ścianki, kształt spęczki oraz skład chemiczny materiału z jakiego jest wykonany jest znormalizowany.

Patronat działu: Przedsiębiorstwo Dział: Przewody hamulcowe
Patronat: Przedsiębiorstwo "WP"

Np. średnica zewnętrzna przewodu miedzianego powinna wynosić 4,75 mm, a ścianka przewodu nie może być mniejsza niż 0,90 mm. Powiedzmy że ewentualnie średnice możemy zmierzyć suwmiarką i przyjrzeć się złączce, ale co z całą resztą. Jedyna metoda, aby ustrzec się od kupienia przewodu złej jakości jest sprawdzenie producenta. Czy ma odpowiednie certyfikaty, czy oznacza odpowiednio swoje przewody (np. nadruk komputerowy na całej długości gdzie mieści się nazwę firmy, numer certyfikatu jakości, numer partii producenta). Jeżeli firma w sposób widoczny oznacza swoje wyroby wtedy możemy być 100 % pewni, że nie sprzeda nam bubla, ponieważ w razie reklamacji może mieć poważne kłopoty. Dlatego przestrzegam przed kupowaniem przewodów niewiadomego pochodzenia.Fot: Przedsiębiorstwo

Tak zwane okazje są parę złotych tańsze od markowych. Klient dostaje w zamian rurkę, której struktura wewnętrzna nie jest przystosowana do ciśnień występujących w układzie hamulcowym. Ciśnienie w przewodach hamulcowych wynosi: podczas jazdy turystycznej 110-130 atm., podczas jazdy bardzo szybkiej, ekstremalnej przekracza 180 atm. O tym, jaki może być finał takiej zabawy, informują kroniki wypadków.

Przewody hamulcowe wyeksploatowane to zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Zarówno przewód sztywny jak i elastyczny muszą charakteryzować się brakiem zmian przekroju w całym zakresie ciśnień roboczych układu hamulcowego. W innym wypadku praca sił ciśnienia (lub jej część) będzie spożytkowana na rozszerzenie przewodu, zamiast na ściśnięcie zacisku hamulcowego (lub rozprężenie cylinderka hamulcowego), co jest niedopuszczalne.

Przedsiębiorstwo "WP"
ul. Ołówkowa 9
05-800 Pruszków
tel. 22 758 68 22
www.pwpnet.pl

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Rafał Kowalczyk (gość)

    "Ciśnienie w przewodach hamulcowych wynosi: podczas jazdy turystycznej 110-130 atm., podczas jazdy bardzo szybkiej, ekstremalnej przekracza 180 atm." chciałbym doprecyzować gdyż coś strasznie koloryzujecie... widzę że artykuł jest sponsorowany ale nie wprowadzajcie konsumentów w błąd. Otóż ciśnienie pracy w układzie hamulcowym to max 70bar - 80bar. Na potwierdzenie mojej tezy zwrócę uwagę na fakt ,iż wszystkie przewody hamulcowe elastyczne są zakuwane na wężach o maksymalnym ciśnieniu pracy do 100bar ( 10MPa ). Informacja ta jest podana na każdym wężyku w postaci napisu lub "odlewu gumowego".

  • Rafał Kowalczyk (gość)

    Samochody strikte rajdowe ( homologowane przez PZM ) w których zastosowano układ hamulcowy wielotłoczkowy i pompy hamulcowe wysokociśnieniowe wymagają stosowania przewodów hamulcowych teflonowych w oplocie stalowym. Ciśnienie pracy w takim układzie wzrasta do 140bar - przewody teflonowe stosuje się jednak z uwagi na brak efektu "pęczenienia" ale głównie przez ich ODPORNOŚĆ NA TEMPERATURY rzędu 180'C

  • Rafał Kowalczyk (gość)

    Oplot stalowy dodatkowo ochrania je przed przetarciem. Piszecie ,że cyt " podczas jazdy bardzo szybkiej, ekstremalnej przekracza 180 atm." czy przy 200km/h naciskamy na pedał hamulca mocniej niż przy 120km/h? to nie dorzeczne. Pompa hamulcowa, zawory pompy ABS i wiele innych czynników nie pozwala na takie zależności. Dzisiejsza motoryzacja zrobiła krok do przodu od czasu Fiata 126p... Podczas hamowania z dużych prędkości drastycznie wzrasta temperatura układu. W zawodnionym płynie hamulcowym tworzą się "czopy pary wodnej" i to one pierwsze pozbawiają kierującego siły hamowania.

  • Rafał Kowalczyk (gość)

    Stare przewody gumowe będą puchły przez co hamulec robi się "gumowaty" ale nadal układ jest w pełni sprawny. Zgadzam się jednakowoż iż żywotność przewodów to maksymalnie 6-10lat a w przypadku oznak korozji nawet i wcześniej. Lepiej profilaktycznie wymienić na nowe niż ryzykować pęknięcie przewodu. ps. Pęknięcie w układach dwuobwodowych powoduje spadek skuteczności układu hamulcowego jednak NIE POWODUJE CAŁKOWITEJ UTRATY HAMULCA! inna sprawa że przewód pęka przeważnie wtedy gdy jest nam najbardziej potrzebny...

  • Rafał Kowalczyk (gość)

    proszę droga redakcjo abyście sprawdzali poprawność danych które publikujecie. Pozdrawiam mgr inż. Rafał Kowalczyk Auto Partner Polska

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości