Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dział: Przewody zapłonowe - Ważna część eksploatacyjna pojazdu

Redakcja
Patronat działu: Janmor
Patronat działu: Janmor
Patronat: Janmor. Przewody wysokiego napięcia pracują w dość ekstremalnych warunkach. Mając ciągły kontakt ze zmiennymi temperaturami, wilgocią i solą, ich izolacja musi być odporna na napięcia rzędu 30 kV. Jeśli w silniku pojawią się jakieś wycieki, to mogą one dodatkowo niekorzystnie wpłynąć na izolację przewodów.
Patronat działu: Janmor
Patronat działu: Janmor

Dział: Przewody zapłonowe
Patronat: Janmor

Ważna izolacja
Niekorzystnym zjawiskiem może być uszkodzenie izolacji w wyniku ocierania o inne elementy silnika. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być niedokładne zamocowanie lub zastosowanie przewodów o niewłaściwej długości. Nawet w przypadku, gdy przewody są eksploatowane w miarę optymalnych warunkach; brak wycieków, zamontowana osłona pod silnikiem, ich izolacja i tak ulega stopniowemu starzeniu.

Przykładowo, oferowane przez Janmor przewody zapłonowe z izolacją silikonową posiadają odporność na przebicie do 70kV. Stanowi to znaczny zapas w stosunku do napięć występujących podczas normalnej pracy układu zapłonowego. Z biegiem czasu, w wyniku wspomnianego wcześniej starzenia, odporność ta maleje i w wyniku tego może nastąpić przebicie. Zjawisko to zachodzi w przewodach wszystkich producentów, łącznie z tymi stosowanymi na pierwszy montaż! Dlatego, po upływie około dwóch lat, przewody wysokiego napięcia powinny zostać wymienione na nowe.

Fot: Janmor
Fot: Janmor

Liczy się przebieg
Drugim, obok czasu, czynnikiem mającym wpływ na zużycie przewodów jest przebieg pojazdu. Dotyczy to w szczególności przewodów z rdzeniem węglowym, który ulega stopniowemu wypalaniu, a to z kolei skutkuje wzrostem oporności i osłabieniem iskry. Wartością graniczną jest tutaj przebieg rzędu 50-60 tys. km. Po jego przekroczeniu przewody, także te z rdzeniem miedzianym i ferrytowym, powinny zostać wymienione na nowe. W przypadku eksploatacji silnika na paliwie LPG lub CNG wymiany przewodów powinno się dokonać po roku lub przejechaniu 30 tys. km. Wynika to z wyższego o kilka kV napięcia potrzebnego do jonizacji tego rodzaju mieszanki paliwowo – powietrznej.

Przezorny przed szkodą
Po osiągnięciu określonego przebiegu lub czasu eksploatacji przewody wysokiego napięcia należy wymienić na nowe nawet wtedy, gdy nie wykazują oznak nieprawidłowej pracy. Wymiany na nowy komplet dokonujemy oczywiście także w przypadku wystąpienia jakiejkolwiek usterki. Zaniedbanie tego może doprowadzić do mniej lub bardziej dotkliwych konsekwencji. Z pozoru niegroźne objawy, w postaci okresowego przerywania silnika, mogą doprowadzić do zniszczenia katalizatora czy uszkodzenia kolektora ssącego, w wyniku tzw. zjawiska „Back Fire”, występującego podczas eksploatacji pojazdów zasilanych LPG. Stosunkowo niewielki koszt kompletu przewodów wysokiego napięcia oferowanych przez Janmor zapewni pewną i bezawaryjną eksploatację samochodu.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty