Dział: Systemy hamulcowe - Pamiętaj o wymianie płynu hamulcowego

Redakcja
Patronat działu: ATE
Patronat działu: ATE
Patronat: ATE. Jesień to pora na wymianę opon na zimowe i najlepszy czas na sprawdzenie stanu płynu hamulcowego. ATE oferuje warsztatom samochodowym kompletne rozwiązania do profesjonalnej obsługi układów hamulcowych, w tym wymiany płynu hamulcowego.
Patronat działu: ATE
Patronat działu: ATE

Dział: Systemy hamulcowe
Patronat: ATE

Płyny hamulcowe wymagają regularnej kontroli i wymiany. Płyny należą do elementów eksploatacyjnych w pojazdach i powinny być wymieniane zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Z reguły wymiana powinna nastąpić po roku lub po maksymalnie dwóch latach eksploatacji.

Płyny odgrywają kluczową role do prawidłowego działania systemów hydraulicznych. Ich zadaniem jest przenoszenie ciśnienia w układzie hamulcowym, smarowanie oraz ochrona przed korozją komponentów hydraulicznych.
Płyny hamulcowe dla nowoczesnych pojazdów powinny charakteryzować się możliwie wysokim punktem wrzenia suchego. Jeśli punkt wrzenia jest zbyt niski, przy dużym obciążeniu układu hamulcowego powstają opary, które w formie pęcherzy powietrza pozostają wewnątrz układu hamulcowego, a tym samym wydłużają drogę pedału hamulcowego i w najgorszym przypadku powodują nawet utratę hamulca.

Obecnie produkowane płyny hamulcowe muszą gwarantować i umożliwiać szybką i prawidłową pracę nowoczesnych systemów bezpieczeństwa : ABS i ESP poprzez stałą niskowiskozyjność przy bardzo szerokim spektrum temperaturowym.
Płyny hamulcowe na bazie glikolu najlepiej spełniają te wymogi. Równocześnie z uwagi na wysoką higroskopijność – pobierają wodę z otoczenia. To prowadzi do spadku punktu wrzenia oraz utraty właściwości ochronnych przed korozją. Również niskowiskozyjność płynu hamulcowego zmienia się wraz ze wzrastającą zawartością wody, co upośledza działanie systemów bezpieczeństwa : ABS i ESP.

W związku z tym konieczne jest kontrolowanie glikolowych płynów hamulcowych i regularna ich wymiana. Wymiana płynu hamulcowego jest niezbędna także wtedy, gdy płyn w pojeździe osiągnie wskazywany przez producenta interwał wymiany ( 12 lub 24 miesiące).  ATE oferuje wszystko co jest niezbędne do profesjonalnej i szybkiej diagnozy oraz wymiany płynu hamulcowego.

Najlepszy na polskie drogi

Płyn ATE SL.6 – nazywany często prawdziwym multitalentem wśród płynów hamulcowych Fot: ATE
Płyn ATE SL.6 – nazywany często prawdziwym multitalentem wśród płynów hamulcowych Fot: ATE

Oferta płynów hamulcowych ATE zawiera płyny DOT3, DOT 4 dla oldtimerów i nowoczesnych pojazdów, a także płyny do jazdy sportowej oraz wysoko technologiczne płyny do systemów ESP.

Większość producentów samochodów zalewają układy hamulcowe fabrycznie płynem niskowiskozyjnym o specyfikacji: DOT 4, klasa 6 (zgodnie z ISO 4925). Płyn hamulcowy ATE SL.6 jest płynem o identycznej specyfikacji: prawdziwy multitalent wśród płynów hamulcowych w ofercie ATE. Ten wysoko techniczny płyn może znaleźć zastosowanie we wszystkich pojazdach wyprodukowanych po 1990 r. i został specjalnie stworzony do pracy z elektronicznymi systemami hamulcowymi. Płyn ten ma szczególnie niską wiskozyjność, wysoki punkt wrzenia suchego i mokrego oraz ulepszoną smarowność i podwyższoną ochronę antykorozyjną.

Do specjalnego zastosowania w sportach motorowych ATE oferuje płyn hamulcowy  Typ 200 oraz Super Blue Racing. Płyny te wyróżniają się doskonałymi możliwościami wiązania wody i minimalnym punktem spadku wrzenia.

Praktyczne i niezawodne urządzenia serwisowe
Już od ponad 40 lat ATE rozwija Dział Wyposażenia Warsztatowego, którego specjalnością jest profesjonalna obsługa układów hamulcowych we wszystkich autach europejskich oraz wyprodukowanych w innych rejonach świata.

Tester BFT 320 P - jedyny na rynku tester z wydrukiem wyniku pomiaru. Fot: ATE
Tester BFT 320 P - jedyny na rynku tester z wydrukiem wyniku pomiaru. Fot: ATE

Przyrządy do wymiany płynu hamulcowego i odpowietrzania układów hamulcowych są dziś niezbędne w każdym warsztacie, który chce fachowo i szybko serwisować układy hamulcowe. ATE wie o tym doskonale, ponieważ pod jej logiem powstała i działa  ATE Centrum Hamulcowe - najstarsza funkcjonująca w Europie profesjonalna sieć warsztatowa, wyspecjalizowana w obsłudze układów hamulcowych.

Dla wszystkich, którzy zaufali jakości ATE, od ponad 40 lat firma oferuje wiele pokoleń urządzeń do wymiany płynu hamulcowego. Najpopularniejsze modele to: FB 30, FB 30S oraz FB 5E. Dwa pierwsze przyrządy są najpopularniejszymi modelami, stosowanymi w Polsce w serwisach autoryzowanych oraz nieautoryzowanych w tej grupie przyrządów.  
Stuprocentową pewność o faktycznym stanie płynu hamulcowego w pojeździe otrzymamy tylko dokonując pomiaru temperatury wrzenia. ATE oferuje warsztatom w tym celu poręczny tester BFT 320 P. Jest to jedyny na rynku tester z wydrukiem wyniku pomiaru.

Tester  umożliwia wygodny pomiar ze zbiorniczka wyrównującego w pojeździe. W prosty sposób menu prowadzi użytkownika aż do ukazania się po ok. 30 sekundach dokładnego wyniku pomiaru. Po otrzymaniu wyniku przyrząd  zaleci wymianę płynu hamulcowego, jeśli jest konieczna.

ATE proponuje profesjonalistom także całe systemy zbierania, przechowywania i utylizowania zużytego płynu hamulcowego. Przygotowane zostały w tym celu małe butelki do podłączania przy pojeździe oraz duże 220 litrowe pojemniki zbiorcze do zlewania zużytego płynu hamulcowego

Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy?
Jak wykazują badania, siedemdziesiąt procent pojazdów uczestniczących w ruchu drogowym ma nadmiernie zużyty płyn

Fot: ATE
Fot: ATE

hamulcowy, – oznacza to obniżenie jego temperatury wrzenia i utratę właściwości antykorozyjnych.

Płyn hamulcowy, jako ciecz silnie higroskopijna, chłonie wilgoć. Nawet niewielka zawartość wody powoduje obniżenie temperatury wrzenia płynu nawet o połowę. Mimo, że płyn znajduje się w zamkniętym układzie, chłonie wodę poprzez elastyczne przewody gumowe (związane jest to z porowatą strukturą gumy) bądź poprzez zbiorniczek na płyn (płyn ma kontakt z powietrzem wypełniającym przestrzeń komory silnika lub bagażnika i przejmuje z niego wilgoć). Zjawisko to nasila się przy dużej wilgotności i znacznych wahaniach temperatury otoczenia. Warto pamiętać, że zbyt niska temperatura wrzenia przy dużym obciążeniu cieplnym układu hamulcowego (np. częste ostre hamowania, zjazd ze wzniesień przy użyciu hamulców, awaryjne hamowanie podczas jazdy w pełni obciążonym pojazdem, jazda po krętej drodze z wyhamowywaniem przed kolejnym zakrętem) może spowodować zanik siły hamowania wynikający z powstania tzw. „korków parowych”. Gdy płyn w układzie hamulcowym wrze, wówczas tworzy się faza gazowa, której duża ściśliwość powoduje, iż pedał hamulca nie wykazuje oporu. Mówiąc wprost, taki układ hamulcowy jest niesprawny, nawet jeśli po wyłączeniu silnika auta i ostygnięciu całego układy wydaje się działać prawidłowo.   

Zdaniem eksperta
Ewa Rostek, Centrum Badań Materiałowych i Mechatroniki Instytutu Transportu Samochodowego
Ciecz hamulcowa powinna legitymować się następującymi cechami:

– wysoką temperaturą wrzenia
– co podwyższa granice temperatury, przy której możliwe jest tworzenie się tzw. „korków parowych” unieruchamiających układ hamulcowy;
– stałością temperatury wrzenia;
– niewielką ilości wody wchłanianej przez płyn z otoczenia (do 2 %);
– możliwie małą lepkością w niskich temperaturach, a w wysokich – dużą;
– nieznaczną ściśliwością; – niską agresywnością korozyjną;
– dobrymi właściwościami smarnymi zabezpieczającymi elementy ruchome;
– takim oddziaływaniem na elastomery i gumę, które nie powodowałyby ani ich kurczenia, ani nadmiernego wzrostu ich objętości;
– szybkim gaśnięciem piany;
– dobrą mieszalnością z dodatkami i inhibitorami;
– odpornością na utlenianie w temperaturach pracy układu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty