Dział: Tuning - Lepsza jazda, lepszy styl

(AS)
Zmianę wyglądu tarcz hamulcowych osiąga się poprzez odpowiednią obróbkę – nacinanie, nawiercanie lub obie metody naraz. Fot: Archiwum
Zmianę wyglądu tarcz hamulcowych osiąga się poprzez odpowiednią obróbkę – nacinanie, nawiercanie lub obie metody naraz. Fot: Archiwum
Wielu kierowców decyduje się na wprowadzenie w swoich samochodach zmian, mających na celu poprawę ich wyglądu i parametrów technicznych. Działania te nazywamy tuningiem. Samo słowo tuning pochodzi z języka angielskiego i oznacza regulację, strojenie.

Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje tuningu – optyczny i mechaniczny. Tuning optyczny polega na zmianie wyglądu

Zmianę wyglądu tarcz hamulcowych osiąga się poprzez odpowiednią obróbkę – nacinanie, nawiercanie lub obie metody naraz. Fot: Archiwum
Zmianę wyglądu tarcz hamulcowych osiąga się poprzez odpowiednią obróbkę – nacinanie, nawiercanie lub obie metody naraz. Fot: Archiwum

zewnętrznego pojazdu poprzez montaż dodatkowych elementów (np. spojlery), zmianę fabrycznych  elementów na elementy mające inny wygląd (np. przyciemniane klosze lamp, obręcze kół ze stopów lekkich), czy wyróżniające samochód lakierowanie. Z kolei za tuning mechaniczny uważamy zmiany parametrów jezdnych samochodu (zwiększenie mocy silnika, zwiększenie wydajności układu hamulcowego, zmiana parametrów zawieszenia).**

Zmiany przez obróbkę
Obecnie wyodrębniła się jeszcze podgrupa tuningu elektronicznego. Polega on na zmianach w oprogramowaniu sterowników elektronicznych mających na celu poprawę osiągów. Niektóre modyfikacje możemy zaliczyć zarówno do tuningu optycznego, jak i mechanicznego. Dobrym przykładem może być tutaj układ hamulcowy, a w szczególności tarcze.

Zmianę wyglądu tarcz hamulcowych osiąga się poprzez odpowiednią obróbkę – nacinanie, nawiercanie lub obie metody naraz. Odpowiedni układ nacięć i nawierconych otworów daje efekty wizualne zarówno gdy pojazd stoi, jak i w czasie wolnego obracania się koła. Przykładem mogą być tutaj nawiercone otwory spiralnie odchodzące w kierunku brzegu tarczy. Układ taki daje wrażenie dynamiki, zarówno w ruchu, jak i na postoju. Aby osiągnąć odpowiedni efekt,  należy zastosować obręcze kół z dużymi otworami pozwalającymi wyeksponować zaciski i tarcze hamulcowe z  atrakcyjną szatą graficzną.

Wiele ofert i wzorów
Na rynku motoryzacyjnym jest wielu markowych producentów tarcz, spośród których bardzo dobrą opinią cieszą się tarcze z serii Rotinger Tuning. Są one oferowane w pięciu wzorach. Wśród nich znajdują się tarcze nawiercane, nacinane i będące kombinacją otworów i nacięć. Kto ciekaw szczegółów, niech zajrzy do katalogu firmowego. To dobra i praktyczna porada, można bowiem wybrać tarcze o wzorze, który nam najbardziej odpowiada. Po ich zamontowaniu, oprócz zmiany wyglądu, uzyskamy też poprawę parametrów układu hamulcowego. Te tarcze łączą efekty wizualne z polepszeniem parametrów eksploatacyjnych. Kierowcy lubią takie związki. Lepiej się jeździ, lepiej wygląda.

Można też wybrać indywidualne rozwiązanie i zamówić tarcze o całkowicie indywidualnym układzie otworów i nacięć. Przy okazji przestrzegamy przed amatorskimi próbami nawiercania, czy nacinania tarcz. Może to doprowadzić do tak niebezpiecznych zjawisk jak: pękanie, czy nawet całkowite oderwanie dysku tarczy.

Wysokie normy
Tarcze tego producenta gwarantują pełne bezpieczeństwo, profesjonalny standard użytkowania i świetnie prezentują. Ich obróbka przeprowadzana jest na sterowanych numerycznie obrabiarkach. Daje to możliwość uzyskania produktu spełniającego rygorystyczne normy bicia osiowego i parametrów powierzchni ciernej. Poza precyzyjną obróbką istotne jest też to, że wykonane są z odlewów o podwyższonej wytrzymałości na temperatury. Zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi, tarcze te spełniają  normę ECE R90, a ponadto poddawane są różnym niezależnym testom.

No i na koniec słowo o kosztach. Na samo hasło tuning, często łapiemy się za portfel. Ceny tarcz zależą jednak od skali produkcji i stosowanych technologii. Prezentowane rotingery mają bardzo przyjazne dla kieszeni ceny. Bo jak firma jest doświadczona, dużo produkuje seryjnie i ma odpowiedni park maszynowy do małych, indywidualnych, to przy kasie kierowcę nie zaboli.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty