Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Felietony

Dziewica w Renault

Data publikacji: Autor: Jerzy Iwaszkiewicz

 Wprowadzenie systemu REA przez Renault wydaje się być początkiem większych zmian w polskiej motoryzacji.

W Warszawie na ul. Puławskiej ale daleko, już pod Piasecznem, otwarto nową wielką stację Renault. Jest to pierwsza stacja z tzw. Systemu REA, czyli Renault Europe Automobile, który działa już od dawna w Europie.

 

Jest to nic innego, jak przejmowanie przez Renault dilerów w Polsce. Firma wykupiła Janusza Kiljańczyka, znanego koncesjonera i w jego czterech stacjach i tej nowej na Puławskiej wprowadzać będzie system REA. Kiljańczykowi przy okazji podziękowano, nawet serdecznie stwierdzając, że Renault będzie się trzymało wizerunku, jaki stworzył dla firmy.

 

Negocjacje były twarde - podkreślono, co się zgadza, bo Kiljańczyk chodzi nieogolony. Mówi się, że Francuzi startowali z ceny dwa miliony dolarów, ale na pocieszenie zatrudnili Kiljańczyka w radzie nadzorczej. Przez trzy lata logo Kiljańczyk będzie jeszcze widoczne na samochodach Renault.

 

Stacja na Puławskiej jest nowoczesna i może nawet bardziej wystawna niż siedziba Volvo po drugiej stronie ulicy. Jest tu serwis łącznie z lakiernią i salon, w którym niebawem będzie można kupić rumuńsko-francuskie tzw. tanie samochody Dacia Logan. Wojciech Drzewiecki, szef firmy Samar, jeździ ostatnio Loganem i twierdzi, że przypomina samochód. Jedzie się wygodnie, a za te pieniądze /poniżej 30 tys. zł/ można się pogodzić, że Logan jest dziewiczo wyposażony.

 

Na ogół jest tak, że jak polskie firmy rozkręcą interes, to zachodnie wchodzą na to, jak na swoje. Tak było z Mercedesem, który wprowadzony został na polski rynek przez Sobiesława Zasadę, a teraz Zasady nie ma i jest tylko DaimlerChrysler Automotive Polska. Jak w nazwie jest Polska to wiadomo, że firma jest zagranicza. Od dawna mówi się, że powstanie Seat Polska na miejsce prywatnej firmy. Szef Seata wykupuje zresztą dilerów, aby po zmianach dalej istnieć na rynku. Metoda jest tu dość prosta i ogólnie stosowana. Najpierw doprowadza się dilera do bankructwa, aby potem łatwiej go wykupić.

 

Zmian w systemie zarządzania można spodziewać się też w Volkswagenie. Obecnie zarządza tym Kulczyk Holding, ale coraz częściej słychać, iż przejmie to Volkswagen, oczywiście Polska. Zakłady Volkswagena w Poznaniu produkują już i montują ok. 20 tys. samochodów rocznie, a to jest zbyt duży interes, aby zostawić go w polskich rękach.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości