Egzaminy na prawo jazdy - dlaczego przyszli kierowcy tak często oblewają

Czesław Wachnik
Egzamin na placu manewrowym okazuje się za trudny dla jednej trzeciej zdających
Egzamin na placu manewrowym okazuje się za trudny dla jednej trzeciej zdających
- Wielu zdających egzamin na prawo jazdy kategorii B, kupuje płytę z pytaniami i uczy się ich na pamięć. Tymczasem często tych pytań nie ma w zestawie. Dlatego nie zdają - tłumaczą egzaminatorzy. Radzą: - Czytajmy kodeks drogowy.
Egzamin na placu manewrowym okazuje się za trudny dla jednej trzeciej zdających
Egzamin na placu manewrowym okazuje się za trudny dla jednej trzeciej zdających

Rok temu rząd dokonał rewolucji w egzaminach teoretycznych na prawo jazdy. Baza pytań przestała być jawna, ich liczba wzrosła, a w testach pojawiły się filmy, pokazujące prawdziwe sytuacje na drogach. Kursanci nie poradzili sobie z nowymi egzaminami teoretycznymi. Odsetek osób, które pozytywnie kończą egzamin, przez całe lata wahał się między 70 a 80 proc. (zależnie od Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego. W 2013 r. zdawalność w przypadku egzaminów teoretycznych spadła do 30-50 proc. (zależnie od WORD-u). Zdawalność egzaminów praktycznych utrzymuje się na poziomie 20-45 proc., zależnie od ośrodka.

Zobacz też: Nowy egzamin na prawo jazdy kategorii B krok po kroku. Zobacz filmy

Dla przykładu w Gorzowie Wielkopolskim i Zielonej Górze, w obu WORD-ach, średnia zdawalność w przypadku teorii wynosi ok. 50 proc. natomiast praktyki ok. 33 proc. Obliczenia uwzględniają wszystkich kandydatów na kierowców, nie tylko tych, którzy podchodzą do egzaminu pierwszy raz.

Egzamin teoretyczny na prawo jazdy - najczęstsze błędy

Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Zielonej Górze Rafał Gajewski mówi, że chociaż nadal egzamin teoretyczny oblewa zbyt wiele osób, to widać jednak pewien postęp.

- Szacujemy, że co drugiej osobie na egzaminie teoretycznym do jego zaliczenia brakuje pięciu-ośmiu punktów. A więc było blisko. Dlatego wydaje się, że wystarczyłoby uważniej przeczytać kodeks drogowy, a także skupić się w trakcie egzaminu - mówi Gajewski.

Jego zdaniem wielu kandydatów na kierowców odpowiada na pytania zbyt szybko: - Powinni poczekać na stop klatkę, dobrze się zastanowić i dopiero odpowiedzieć. Mają na to piętnaście sekund.

Stanisław Gortat, zastępca dyrektora gorzowskiego WORD dodaje, że zdający najczęściej popełniają błędy odpowiadając na najprostsze pytania, np. czy przy omijaniu przeszkody, należy zachować bezpieczny odstęp?
- Nawet logika pokazuje, że należy go zachować, tymczasem wielu zaznacza, że nie i oblewa - tłumaczy Gortat.

Zobacz też:

NOWE EGZAMINY TEORETYCZNE NA PRAWO JAZDY - ROZWIĄŻ PRZYKŁADOWY TEST NA PRAWO JAZDY KATEGORII B I SPRAWDŹ, CZY NAPRAWDĘ JEST TAK TRUDNY

Od stycznia 2013 r. baza pytań egzaminacyjnych liczy nie pięćset, tylko ponad dwa tysiące zagadnień i nie jest jawna.

- Ale wiele osób kupuje zestawy pytań w książkach i na płytach i uczy się ich na pamięć. Tymczasem zagadnienia podczas egzaminu są inne. Poza tym trudno wykuć na pamięć ponad dwa tysiące odpowiedzi - mówi Grzegorz Duszkiewicz, koordynator egzaminów w gorzowskim WORD. - Zamiast starać się zapamiętać zbiory testów, po prostu uczmy się przepisów. Zapoznajmy się z kodeksem drogowym i rozporządzeniem o sygnałach i znakach drogowych.

Trzeba też nauczyć się zasad pomocy przedmedycznej, bo pytania o nią także pojawiają się w testach na prawo jazdy. Podobnie jest z zagadnieniami technicznymi, np. rozmieszczeniem świateł i zbiorników płynów eksploatacyjnych, czy działaniem systemu ABS. Na pytaniu, czy w samochodzie, który go posiada, należy hamować pulsacyjnie (nie należy), odpada wielu zdających. Nie warto też spieszyć się z odpowiedzią, bo przejściu do następnego pytania, nie będzie można do niej wrócić. Na odpowiedź jest kilkanaście sekund czasu.

Egzamin praktyczny na prawo jazdy - najczęstsze błędy

Jeszcze większe problemy przyszli kierowcy mają na egzaminie praktycznym, zdaje go jeszcze mniej osób niż teorię.

- Największe problemy kursanci mają ze zmianą pasów ruchu oraz zachowaniem odpowiedniej odległości między pojazdami. Uczę ich, by każdy manewr był tak zaplanowany a później wykonany, by nie stwarzał dla nikogo zagrożenia - podkreśla Barbara Pełka ze szkoły nauki jazdy Eureka w Gozdnicy pod Żaganiem.

Zobacz też: Aktualny kodeks drogowy - ustawa Prawo o ruchu drogowym - tekst jednolity - 2014

Lech Szczygielski, zastępca dyrektora zielonogórskiego WORD, do błędów przy zmianie pasa ruchu (np. złej sygnalizacji albo niesprawdzeniu, czy pas, na który wjeżdżamy jest wolny) dodaje wjazd na czerwonym świetle na skrzyżowanie, wymuszenie pierwszeństwa, czy lekceważenie praw pieszych.

- To, że pieszy przechodzi w miejscu niedozwolonym, nie oznacza, że można go przejechać. Wielu zdających o tym nie wie - zaznacza Szczygielski.

Egzaminy praktyczny na placu manewrowym - tu oblewa jedna trzecia

Stanisław Gortat z gorzowskiego WORD do listy najczęściej popełnianych błędów, powodujących niezdanie egzaminy, dorzuca niezatrzymanie się przed znakiem "Stop" i stworzenie sytuacji, grożącej kolizją.

- Co trzeci zdający oblewa na placu manewrowym. To pokazuje, jak skandalicznie niski jest poziom nauki w szkołach jazdy - dodaje zastępca dyrektora WORD w Gorzowie Wlkp. 

Czesław Wachnik
68 324 88 29
[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty