Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Eko-driving. Noga z gazu, hamuj silnikiem!

redakcja.nto
Eko-driving. Noga z gazu, hamuj silnikiem!
Eko-driving. Noga z gazu, hamuj silnikiem!
Paliwo jest drogie, przypominamy więc kierowcom, jak go choć trochę zaoszczędzić.
Eko-driving. Noga z gazu, hamuj silnikiem!
Eko-driving. Noga z gazu, hamuj silnikiem!

Jeszcze nigdy paliwo w Polsce nie było tak drogie. Większość z nas, kierowców, zastanawia się, jak długo to może trwać?

Zobacz: Ceny paliw w górę - benzyna zdrożeje o kilkanaście groszy!

Niektórzy przesiedli się już na rower, inni korzystają z miejskich połączeń, ale większość wciąż z ciężkim sercem zajeżdża na stacje. W regiomoto podpowiadamy, jak zaoszczędzić kilka groszy.

Co oznacza ekonomiczna jazda i jak na tej samej ilości benzyny zrobić więcej kilometrów?

- Wielu kierowców zbliżając się do skrzyżowania, dodaje gazu, a potem, gdy zapali się światło czerwone, gwałtownie hamuje. Ma to istotny wpływ na zużycie paliwa - tłumaczy Jan Broniewicz, dyrektor Naczelnej Organizacji Technicznej w Opolu. - Kolejnym błędem jest podjeżdżanie pod czerwone światło na luzie. Samochody są dziś tak skonstruowane, że hamując silnikiem, zużycie paliwa jest minimalne, co pozwala zaoszczędzić, a na luzie auto spala zdecydowanie więcej.

**Zobacz:

Benzyna, diesel, LPG - policzyliśmy na czym jeździ się najtaniej

**

Kolejne oszczędności wiążą się ze spokojnym ruszaniem spod świateł.

- Jeśli ruszamy z piskiem opon, zużycie paliwa w samochodach osobowych wzrasta wówczas nawet do 20 litrów na 100 kilometrów! - mówi nasz ekspert. - Najczęstszą przyczyną wysokiego spalania jest tzw. ciężka noga. Jeżdżąc zbyt szybko, spalamy do 20 procent więcej.

**Zobacz:

Benzyna drożeje, ale LPG tanieje - zamontuj instalację gazową!

**

Starajmy się też dostosowywać prędkość obrotową silnika do prędkości jazdy. Inaczej mówiąc, jadąc na wysokim biegu ze zbyt małą prędkością, zużywamy więcej paliwa. Dlatego w samochodach z silnikiem benzynowym należy utrzymywać ok. 2000 obr./min., a w większości turbodiesli 1500 obr./min.

Pamiętajmy też, że nie warto żyłować silnika, czyli jechać na niskim biegu przy dużej prędkości. We współczesnych autach na trasie piąty bieg możemy już włączyć przy 70 km/h. Gdy jednak podjeżdżamy pod górę, pamiętajmy, by zredukować bieg na niższy. 

Najwięcej paliwa spala silnik nierozgrzany. Zanim wsiądziemy do auta, by przejechać tylko kilka kilometrów, zastanówmy się, czy w tym przypadku nie lepiej wybrać rower.   

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty