Ekojazda pod kontrolą

Michał Kij
W czasach ciągle drożejących paliw, w modzie jest oszczędna i ekologiczna jazda samochodem, zwana potocznie ekojazdą. Teraz już podczas szkoleń łatwiej się przekonać, ile można dzięki niej zyskać.

Szkoła Jazdy Renault nawiązuje współpracę z belgijską firmą Key Driving

Fot: Renault
Fot: Renault

Competences i rozszerza metody szkolenia. Dzięki temu styl jazdy kursantów będzie obserwowany i oceniany z pomocą systemu telemetrycznego.

Typowy czterostopniowy kurs przebiega tak, jak do tej pory. Najpierw jedzie kursant, potem jest wykład i jazda demonstracyjna w wykonaniu instruktora. Później w trasę rusza kierowca, bogatszy o wiedzę z kursu. Wskazówek udziela również trener, który siedzi obok. Ma na kolanach przenośny komputer, podłączony do gniazda diagnostycznego samochodu. Na ekranie na bieżąco obserwuje wskaźniki mówiące o sposobie jazdy: obroty silnika, prędkość, chwilowe zużycie paliwa, a także liczbę hamowań, liczbę zatrzymań, włączony bieg oraz położenie pedałów sprzęgła, hamulca i gazu. Po jazdach system generuje raport, który pozwala wychwycić słabe i mocne punktu kursanta.

Po szkoleniu, instruktorzy zachęcają do E-learningu, czyli zdalnej nauki. Może ona trwać od jednego do dwunastu miesięcy. Kursanci zgłaszają swoje zużycie paliwa przez internet, dostają wskazówki na temat ekonomicznej jazdy i w każdej chwili mogą zadać pytanie trenerowi Szkoły Jazdy Renault. Efekty kursu słabną z upływem czasu. E-learning pozwala je utrwalić i wyrobić dobre nawyki.

Fot: Renault
Fot: Renault

Szkolenia skierowane są do kierowców indywidualnych i pracowników firm. W listopadzie 2011 w szkoleniu pilotażowym przy pomocy systemu telemetrycznego wzięło udział 99 pracowników TP S.A. Podczas kursu korzystali z Renault Kangoo i Clio. Uzyskane na początku średnie zużycie paliwa 6,04 l/100 km spadło po treningu do 5,05 l/100 km, czyli o 16,3%. Kierowcy przekonali się również, że oszczędna jazda wcale nie jest powolna. Do 50 km/h należy rozpędzać się szybko. Ważna jest zmiana biegów w odpowiednim momencie i oczywiście płynność jazdy.

To tylko niektóre rady, jakie dają trenerzy. Według statystyk, po szkoleniu zużycie paliwa spada od 5 do 20%. Floty notują również zmniejszenie wypadkowości o 10%. Niższe są też koszty obsługi aut.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty