Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekologia. Torby z... poduszek powietrznych

Mariusz Michalak
Fot. Skoda
Fot. Skoda
Branża motoryzacyjna jest jedną z najprężniej rozwijających się branż XXI wieku. Ważnym elementem dynamicznego postępu, jest skuteczne wdrażanie idei gospodarki obiegu zamkniętego, pozwalające zminimalizować jej negatywny wpływ na środowisko.

Branża motoryzacyjna, mając na uwadze korzyści środowiskowe, coraz częściej prowadzi działalność w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju m.in. wykorzystując w produkcji samochodów części pochodzące z recyklingu. Dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) pokazują, że na przełomie 10-ciu lat całkowita emisja dwutlenku węgla wytwarzanego podczas produkcji samochodów w Europie zmniejszyła się o 24%, dzięki wykorzystaniu energii z odnawialnych źródeł. Również na przełomie ostatnich 10-ciu lat zredukowano o 31% ilość wody zużywanej do produkcji jednego samochodu: w 2007 było to 4,83 m3 wody, a w 2017 - 3,34 m3. 

Przedsiębiorców do zmian obligują również regulacje unijne. Dyrektywa z 2015 roku zakłada próg ponownego użycia i odzysku wynoszący 95% masy pojazdów, przy czym maksymalnie 10% masy pojazdów może być przeznaczone do odzysku energetycznego. Producenci są również zobowiązani do projektowania pojazdów w sposób ułatwiający ponowne wykorzystanie części i materiałów oraz zapewnienie łatwiejszego procesu demontażu.

strong>GOZ w praktyce – inspirujące rozwiązania producentów Obecnie w Europie 36% całkowitej masy materiałów nowo wyprodukowanego pojazdu pochodzi z recyklingu, a 85% ELV nadaje się do recyklingu. Czołowi producenci branży motoryzacyjnej prezentują wiele przykładów działań zgodnych z gospodarką obiegu zamkniętego. Jedna z francuskich marek samochodów stworzyła eksperymentalną platformę do recyklingu pojazdów wycofanych
z eksploatacji o nazwie "Innowacyjny CAR REcycling 95%" (ICARRE 95), wspieraną przez unijny program LIFE. Celem projektu było zamknięcie obiegu poprzez wykorzystanie materiałów z wycofanych z eksploatacji pojazdów do produkcji nowych samochodów.

Także szwedzka marka samochodów sprawdza, jak można ponownie wykorzystać elementy ze złomowanych aut. Dodatkowo inwestuje w produkcję torebek i odzieży z materiału ze zdemontowanych poduszek powietrznych, dzięki czemu dostają one drugie życie. Natomiast Stena Recycling, w swoim centrum recyklingu Stena Nordic Recycling Center, odzyskuje 95% materiałów zawartych w samochodach.

Dobrym przykładem są również działania międzynarodowej firmy produkującej opony samochodowe, która w pełni wdraża strategię 4R. Pierwsze R oznacza "Redukuj". Projektując lżejsze opony, firma zużywa znacznie mniej surowców. Nacisk kładziony jest również na zmniejszenie oporów toczenia opon, minimalizując w ten sposób zużycie paliwa i emisję CO2. Drugie R oznacza Reuse. Poprzez naprawę, bieżnikowanie i ponowne rowkowanie opon ten sam produkt może zostać ponownie użyty. Dwa ostatnie R, Recycle and Renewable, opisują zaangażowanie w recykling i odzyskiwanie opon wprowadzanych na rynek, a także wykorzystanie biomateriałów do ich produkcjj.

_- Obserwując największych graczy na rynku motoryzacyjnym widzimy, że drzemie tam ogromny potencjał w zakresie wdrażania idei GOZ. Oczywiście zmiany zaczynają się od małych kroków, ważne natomiast, by zmierzały we właściwym kierunku. Na szczęście przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej są coraz bardziej świadome swojego wpływu na środowisko i do pozytywnych działań skłaniają je nie tylko regulacje prawne, ale także troska o otoczenie _– zauważa Michał Lichtenberg, Dyrektor Biznesu metali żelaznych w Stena Recycling.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty