Branża motoryzacyjna, mając na uwadze korzyści środowiskowe, coraz częściej prowadzi działalność w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju m.in. wykorzystując w produkcji samochodów części pochodzące z recyklingu. Dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) pokazują, że na przełomie 10-ciu lat całkowita emisja dwutlenku węgla wytwarzanego podczas produkcji samochodów w Europie zmniejszyła się o 24%, dzięki wykorzystaniu energii z odnawialnych źródeł. Również na przełomie ostatnich 10-ciu lat zredukowano o 31% ilość wody zużywanej do produkcji jednego samochodu: w 2007 było to 4,83 m3 wody, a w 2017 - 3,34 m3.
Przedsiębiorców do zmian obligują również regulacje unijne. Dyrektywa z 2015 roku zakłada próg ponownego użycia i odzysku wynoszący 95% masy pojazdów, przy czym maksymalnie 10% masy pojazdów może być przeznaczone do odzysku energetycznego. Producenci są również zobowiązani do projektowania pojazdów w sposób ułatwiający ponowne wykorzystanie części i materiałów oraz zapewnienie łatwiejszego procesu demontażu.
strong>GOZ w praktyce – inspirujące rozwiązania producentów Obecnie w Europie 36% całkowitej masy materiałów nowo wyprodukowanego pojazdu pochodzi z recyklingu, a 85% ELV nadaje się do recyklingu. Czołowi producenci branży motoryzacyjnej prezentują wiele przykładów działań zgodnych z gospodarką obiegu zamkniętego. Jedna z francuskich marek samochodów stworzyła eksperymentalną platformę do recyklingu pojazdów wycofanych
z eksploatacji o nazwie "Innowacyjny CAR REcycling 95%" (ICARRE 95), wspieraną przez unijny program LIFE. Celem projektu było zamknięcie obiegu poprzez wykorzystanie materiałów z wycofanych z eksploatacji pojazdów do produkcji nowych samochodów.
Także szwedzka marka samochodów sprawdza, jak można ponownie wykorzystać elementy ze złomowanych aut. Dodatkowo inwestuje w produkcję torebek i odzieży z materiału ze zdemontowanych poduszek powietrznych, dzięki czemu dostają one drugie życie. Natomiast Stena Recycling, w swoim centrum recyklingu Stena Nordic Recycling Center, odzyskuje 95% materiałów zawartych w samochodach.
Dobrym przykładem są również działania międzynarodowej firmy produkującej opony samochodowe, która w pełni wdraża strategię 4R. Pierwsze R oznacza "Redukuj". Projektując lżejsze opony, firma zużywa znacznie mniej surowców. Nacisk kładziony jest również na zmniejszenie oporów toczenia opon, minimalizując w ten sposób zużycie paliwa i emisję CO2. Drugie R oznacza Reuse. Poprzez naprawę, bieżnikowanie i ponowne rowkowanie opon ten sam produkt może zostać ponownie użyty. Dwa ostatnie R, Recycle and Renewable, opisują zaangażowanie w recykling i odzyskiwanie opon wprowadzanych na rynek, a także wykorzystanie biomateriałów do ich produkcjj.
_- Obserwując największych graczy na rynku motoryzacyjnym widzimy, że drzemie tam ogromny potencjał w zakresie wdrażania idei GOZ. Oczywiście zmiany zaczynają się od małych kroków, ważne natomiast, by zmierzały we właściwym kierunku. Na szczęście przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej są coraz bardziej świadome swojego wpływu na środowisko i do pozytywnych działań skłaniają je nie tylko regulacje prawne, ale także troska o otoczenie _– zauważa Michał Lichtenberg, Dyrektor Biznesu metali żelaznych w Stena Recycling.
Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?