Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Ekologiczne zakazy wjazdu

Data publikacji: Autor: Maciej Pobocha

Fot. GTÜ Od 1 stycznia po centrum Berlina, Kolonii i Hanoweru nie mogą jeździć samochody emitujące zbyt dużo spalin.

 

 

Prawo wjazdu do tzw. „zielonych stref” oznaczonych znakami drogowymi z napisem „Umweltzone” mają tylko auta osobowe i ciężarowe ze specjalną czerwoną, żółtą lub zieloną plakietką z Fot. GTÜ wpisanym numerem rejestracyjnym pojazdu.

 

Rodzaj przyznawanej plakietki zależny jest od normy emisji spalin, spełnianej przez te pojazdy. Dla przykładu po centrum Berlina nie mogą poruszać się samochody osobowe z zagranicy z silnikami diesla zarejestrowane przed 1 stycznia 1997 r. W przypadku aut z silnikami benzynowymi zakaz dotyczy pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed 1 stycznia 1993 r.

 

Plakietki można kupić w urzędach komunikacji, stacjach diagnostycznych oraz autoryzowanych warsztatach na terenie Niemiec.

 

Kierowcy przekraczający granicę „zielonej strefy” bez wymaganej plakietki lub specjalnego zezwolenia muszą liczyć się z mandatem w wysokości 40 euro i jednym punktem karnym.

 

W latach 2008 – 2010 „zielone strefy” zostaną wprowadzone w kolejnych 17 niemieckich miastach, m.in. w Monachium, Stuttgarcie, Mannheim.

 

Szczegółowe informacje na temat stref można znaleźć na stronie internetowej Ambasady RP w Berlinie https://www.embassy-worldwide.com/embassy/embassy-of-poland-in-berlin-germany/

 

Jak są klasyfikowane zagraniczne pojazdy?

Klasyfikacja zagranicznych samochodów do określonych grup emisji substancji szkodliwych następuje na podstawie danych dot. normy emisji spalin w dokumentach rejestracyjnych pojazdu, lub według daty pierwszej rejestracji pojazdu.

 

Norma czystość spalin

Grupa emisji substancji szkodliwych

Data pierwszej rejestracji pojazdu osobowego

Data pierwszej rejestracji pojazdu ciężarowego

Plakietka

 

 

 

Silnik wysokoprężny

 

 

 

EURO 1 lub starsze

 

1

 

przed 01.01.1997 r.

 

przed 01.01.1996 r.

 

nie mogą otrzymać

 

 

EURO 2

 

2

 

od 01.01.1997 r. do

31.12.2000 r.

 

od 01.01.1996 r. do

30.09.2001 r.

 

czerwona

 

 

EURO 3

 

3

 

od 01.01.2001 r. do

31.12.2005 r.

 

od 01.10.2001 r. do

30.09.2006 r.

 

żółta

 

 

EURO 4

 

 

4

 

od 01.01.2006 r.

 

od 01.10.2006 r.

 

zielona

 

 

 

Silnik benzynowy

 

 

EURO 1 lub starsze (bez katalizatora)

 

1

 

przed 01.01.1993 r.

 

 

 

nie mogą otrzymać

 

EURO 1 lub wyższa

 

4

 

 

od 01.01.1993 r.

 

 

zielona

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • SkolmiFCP

    A co z LPG ;-) ??

  • darry dooman

    a czy ceny za rozne koloroy beda inne?;)

  • Jarecki

    A czy takie postępowanie jest aby na pewno zgodne z prawem?Bo niby jakim prawem jednym pojazdem dopuszczonym do ruchu nie wolno wjechać a drugim wolno?Jest to dyskryminacja a podobno w UE takie praktyki (polegające na propagowaniu dyskryminacji) są niedozwolone.Skoro mam pojazd dopuszczony do ruchu to wolno mi wjechać tam gdzie dopuszczony jest ruch pojazdów-wszystkich pojazdów, bez podziału na lepsze i gorsze.Nie wolno dyskryminować kierowcę,który woli jeździć np.12-letnim Mercedesem z silnikiem diesla niż np.8-letnim,nie obrażając nikogo,Polonezem z silnikiem diesla (nic nie mam do Poldka).

  • RysiekK

    Może tu zaistnieć ułomność prawna polegająca na niższej randze tych przepisów względem ustaw o ruchu drogowym, a więc po prawidłowym wprowadzeniu tych przepisów czyli modyfikacji utawy wszystko powinno być OK. ..a w kwesti merytorycznej nie ma wątpliwości co do słuszności, gdyż wymuszenie na szkodnikach ekologicznych niepchania się do miast nieodpowiednimi ( tzn-nie typowo miejskimi ) furami, koniecznością pilną jest ! Dlatego też przepisy te są wysoce niewystarczające.

  • Ewa Jastrzębska (gość)

    Hej! Kto z Państwa wie, gdzie w Warszawie są punkty/stacje kontroli, które badają diesla (Ford) i przydzielają ekonalepki, które informują, gdzie mogę wjechać?

  • pio (gość)

    A CO MY WYDUMAMY DLA NIEMIASZKÓW ???? MOŻE LIMIT NA DZIENNY WJAZD NIEMCÓW ??? BO NAS ZARAZ ROZDEPTUJĄ ? ? BO MAJĄ SWOJE BIEDNE EURO!!! A MY SKACZEMY NAD NIMI ....TYLKO PO CO? LIMIT NA PALIWO PILNIE !!! LIMIT NA NASZĘ PIECZYWO MIĘSO PILNIE NO I NA SZA WŁADZA PILNIE DO ROBOTY !!!!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości