Starsze samochody nie wjadą do centrum miast. Informacje w pigułce o ekostrefach

(kr)
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Już w połowie przyszłego roku w polskich miastach mogą powstać pierwsze ekostrefy. Wjazd nieodpowiednim autem do centrum miasta będzie karany mandatem. Co jeszcze zakłada projekt poselski?
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Granice i wielkość stref, a także warunki poruszania się w nich będą ustalane przez miejskich radnych. Uchwała rady gminy będzie musiała wyznaczać precyzyjnie zasięg terytorialny strefy, a także obowiązujące w niej ograniczenia, nakazy i zakazy.

Na granicach ekologicznych stref zostaną umieszczone specjalne znaki, które określą, jaką klasę emisji spalin musi spełniać samochód, by wjechać do tego obszaru. Klasyfikacja pojazdów zostanie oparta na dacie pierwszej rejestracji. Na jej podstawie można bowiem określić, jaką normę emisji spalin spełnia samochód. Każdy samochód zostanie wyposażony w naklejkę, której kolor będzie zależał od jakości spalin emitowanych przez auto. Warto dodać, że pojazdy z instalacją gazową będą traktowane jak zwykłe samochody z silnikiem benzynowym.

Podział samochodów osobowych na klasy emisji spalin

Klasa emisji
spalin pojazdu
Kolor oznakowania dla
klas emisji pojazdów
Data pierwszej rejestracji pojazdu
Samochody z silnikiem diesla
Klasa 2czerwonyod 01.01.1997r. do 31.12.2000r.
Klasa 3żółtyod 01.01.2001r. do 31.12.2005r.
Klasa 4zielonyod 01.01.2006r. do 31.12.2009r.
Klasa 5niebieskiod 01.01.2010r.
Samochody z silnikiem benzynowym
Klasa 4zielonyod 01.01.1993r. do 31.12.2000r.
Klasa 5niebieskiod 01.01.2001r.

Obecnie projekt poselski zakłada, że dostęp do stref będą miały wszystkie samochody z napędem elektrycznym, a także diesle z datą pierwszej rejestracji od 2010 roku i "benzyniaki" z pierwszą rejestracją od 2001 roku. Dostęp aut z pozostałych klas będzie regulowany przez radnych, ale pewne jest, że pojazdy zarejestrowane przed 1993 rokiem nie wjadą do żadnej ekostrefy.

Na ten moment wszystko wskazuje na to, że regulacje nie będą dotyczyły samochodów zarejestrowanych jako zabytkowe, a także mieszkańców ekostref.

Które miasta są "zagrożone" wprowadzeniem ekologicznych obszarów? Na pewno projekt może dotyczyć Warszawy, Katowic, Krakowa, czy Wrocławia, gdzie zanieczyszczenie powietrza jest bardzo duże.

Ekostrefy w europejskich miastach

Podobne rozwiązania wprowadzono już w ponad dwustu miastach w całej Europie, a sama idea ekologicznych obszarów w miastach sięga lat 90. ubiegłego wieku. Przykładem mogą być Niemcy, gdzie pierwsze strefy pojawiły się w 2008 roku, jako odpowiedź na zanieczyszczenie powietrza i korki w centrach miast. "Umweltzonen" zostały wprowadzone najpierw w Berlinie, Hannoverze i Kolonii. Tamtejsze auta wyposażono w odpowiednie plakietki, a wjazd do strefy bez uprawnień skutkuje mandatem w wysokości 40 euro.

Ciekawe rozwiązanie wypracowano w Mediolanie, gdzie funkcjonuje tzw. Strefa C. Została ona wprowadzona, by zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Do Strefy C nie wjadą diesle spełniające standardy Euro 3 i poniżej, samochody benzynowe o klasie Euro 0 oraz pojazdy o długości przekraczającej 7 metrów.

W Londynie już w 2003 roku wprowadzono tzw. congestion zone. By móc wjechać do tego obszaru, należy uiścić opłatę w wysokości kilkunastu funtów (stawka za dzień). Ciekawie jest także w Paryżu, gdzie okresowo po mieście mogą jeździć tylko auta z numerem rejestracyjnym zakończonym parzystą, lub nieparzystą liczbą.

Norma Euro 6

W zakresie sprzedaży oraz rejestracji nowych typów pojazdów, norma Euro 6 zacznie obowiązywać od 1 września 2015 roku. Komunikat Komisji Europejskiej głosi, że: wszystkie pojazdy wyposażone w silnik Diesla są objęte obowiązkiem znacznego zmniejszenia emisji tlenków azotu wraz z wejściem w życie normy Euro 6. Oznacza to, że emisje pochodzące z samochodów oraz innych pojazdów przewozowych będą ograniczone limitem 80 mg/km. Łączna masa węglowodorów i tlenków azotu, które pochodzą z pojazdów wyposażonych w silnik Diesla, również zostanie zmniejszona, np. do 170 mg/km w odniesieniu do samochodów oraz innych pojazdów przeznaczonych do przewozu.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty