Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Elektryczne hamulce

Data publikacji: Autor: (w)

W przyszłości płyn hamulcowy nie będzie znany samochodziarzom.

W ostatnich latach motoryzacja rozwija się niezwykle szybko. Jednym z najlepszych przykładów postępu są zmiany w zasilaniu silników spalinowych w paliwo - coraz większą rolę zaczyna odgrywać wtrysk bezpośredni.

Wiele wskazuje na to, że kolejnym elementem samochodu, który zostanie poddany rewolucyjnym zmianom będzie układ hamulcowy.

Zasada działania tradycyjnego układu hamulcowego nie zmienia się od lat. W największym uproszczeniu układ składa się ze zbiornika, z którego płyn hamulcowy doprowadzany jest wysokociśnieniowymi przewodami do kół i pedału hamulca. Żeby zahamować, trzeba nacisnąć pedał hamulca, który za pomocą pompy przetłoczy płyn hamulcowy w kierunku kół; tam płyn dociśnie elementy cierne do tarcz lub bębnów i samochód się zatrzyma. Prawdopodobnie taki tradycyjny hamulec ma przed sobą niezbyt już długi żywot.

Kierunek, w którym pójdą zmiany, pokazuje najnowszy mercedes SL, który jako pierwszy zastosował hamulce elektrohydrauliczne. W mercedesie tym pedał hamulca nie ma bezpośredniego połączenia z układem hydraulicznym. Kierowca naciskając pedał hamulca przesyła impulsy elektryczne do sterownika, którego mikroprocesor błyskawicznie przelicza impulsy na oczekiwaną siłę hamowania i następnie przesyła odpowiedni sygnał do elektrycznej pompy hamulcowej, która przepycha z odpowiednią siłą płyn hamulcowy w stronę kół, czyli działa, jak tradycyjny hamulec.

Układ hamulcowy mercedesa SL to pośredni etap. Następnym etapem będzie eliminacja płynu hamulcowego, ciężkiej pompy i wysokociśnieniowych rurek-przewodów. Rurki zostaną zastąpione przewodami elektrycznymi, a płyn hamulcowy - impulsami elektrycznymi. Częścią składową hamulca nowej generacji będą cztery niewielkie, ale wydajne silniki przy każdym kole - ich zadaniem będzie dociskanie elementów ciernych do tarcz hamulcowych. To do tych silników zostanie przekazany elektryczny sygnał hamowania.

Zyski z zastosowania całkowicie elektrycznych systemów hamowania będą co najmniej dwa. Po pierwsze, zmniejszy się ciężar samochodu, gdyż obecny system hydrauliczny jest ciężki. Po drugie, hamowanie będzie szybsze i skuteczniejsze.

Inną prawdopodobną korzyścią będzie możliwość zespolenia wszystkich dotychczasowych systemów aktywnego bezpieczeństwa (np. ABS, ASR, MSR czy ESP) w jednym, nowym elektrycznym systemie hamulcowym.

Nad nowymi hamulcami prace prowadzi kilka światowych firm. Uważa się jednak, że najbliżej sukcesu jest amerykańska korporacja Delphi, która na ten cel otrzymała wsparcie finansowe od rządu Stanów Zjednoczonych.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości