Wszystko
o samochodach

Motocykle / Motocykle

Enfield Bullet

Data publikacji: Autor: Tadeusz Suchomski

Indyjski szlachcic

Modele Bullet pojawiły się na rynku w 1937 roku. Jako jednostka jednocylindrowa produkowana była o pojemnościach 250, 300 i 500 ccm. Motocykl nie był modyfikowany do 1962 roku. Przed plajtą, pod koniec lat 60. przeniesiono Bulleta z Zakładu Royal Enfield do Redditch w Anglii. Jednak kiedy i ta firma ogłosiła upadłość, przeniesiono całe wyposażenie linii produkcyjnej do miasta Madras w Indiach. Początkowo zakłady indyjskie były filią angielskiej wytwórni. Po zaprzestaniu wytwarzania motocykli w wytwórni w Anglii, Indie zakupiły całe wyposażenie zakładu i rozpoczęły produkcję modeli Bullet 350 i 500 - znanych na całym świecie. Modele, które także wysyłane są do Europy niewiele odbiegają od pierwowzoru sprzed kilkudziesięciu lat. Wśród wszechobecnych motocykli japońskich Enfield o angielskim rodowodzie prezentuje się staroświecko, ale bardzo pięknie.

Enfield Bullet 500 wyposażony jest w jednocylindrową, czterosuwową jednostkę napędową o pojemności 499 ccm. Osiąga moc 22 KM przy 4600 obr/min maksymalny moment obrotowy wynosi 34 Nm przy 3000 obr./min. Silnik osadzony jest w zamkniętej, jednorurowej stalowej ramie. Pojazd uruchamiany jest kickstarterem.
Ten oryginał techniki z zewnętrznie ułożonymi przewodami olejowymi, wybrzuszonym bakiem, szprychowymi kołami oraz chromowanym układem wydechowym to niespotykany dzisiaj już model.
Kto dzisiaj podróżuje Bulletem, czuje stare dobre czasy. Kiedy jazda motocyklem była jeszcze "męską sprawą", trzeba było również być mechanikiem. Całość ma jednak indyjski charakter i z nim życie nie może być nudne.
Ciekawostką jest to, że przed wojną w Zakładach Przemysłowych "Podkowa" SA w Poniatowie k. Legionowa były montowane na licencji Royal Enfield modele Podkowy, które prezentowano na Targach Poznańskich w 1939 r.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Komentarze

  • ociec (gość)

    W Wejcherowie diler sprzedaje RE. Najdroższa wersja kosztuje 18,5 tys. Pali 3,5l/100km. silnik 500ccm. Wspaniały!!! Wolałbym od junaka.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości