Engine of the Year: silniki BMW zwyciężają w swoich klasach

(red) źródło: Mototarget
Cztero, sześcio- i ośmiocylindrowe jednostki triumfują w swoich klasach pojemnościowych – firma BMW Group zdobywa najwięcej nagród w prestiżowym, międzynarodowym konkursie.
Fot. BMW
Fot. BMW

Cztero, sześcio- i ośmiocylindrowe jednostki benzynowe oraz wysokoprężne triumfowały w swoich klasach pojemnościowych. Silniki te montowane są w wielu dostępnych obecnie na rynku modelach BMW oraz MINI. Oprócz niezwykle mocnej V ósemki z BMW M3 oraz rzędowego, sześciocylindrowego silnika benzynowego wykorzystującego technologię BMW TwinPower Turbo, tytułem jednostki napędowej roku 2011 wyróżniono również czterocylindrowego diesla z BMW TwinPower Turbo oraz nowy, dynamiczny, czterocylindrowy motor, który znaleźć można pod maską modelu MINI Cooper S. Ceremonia wręczenia nagród odbyła się podczas odbywających się w Stuttgarcie targów handlowych Engine Expo.

**CZYTAJ TAKŻE

Nagroda Plus X dla BMW GroupBMW i - ekologiczna submarka BMW

**

O przyznaniu nagród decyduje międzynarodowe jury, w którego skład w tym roku weszło 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z 32 krajów. W klasie pojemnościowej od 1,4 do 1,8 litra główną nagrodę otrzymała jednostka napędowa nowego MINI Coopera S. Czterocylindrowy motor o pojemności 1,6 litra wyposażono w turbosprężarkę Twin Scroll, bezpośredni wtrysk paliwa oraz układ sterowania zmiennymi fazami rozrządu oparty na opatentowanym przez firmę BMW systemie VALVETRONIC. Taka konfiguracja sprawia, że jednostka generująca 135 kW/184 KM mocy jest w swojej kategorii najefektywniejszym silnikiem na świecie. Motor ten przejął tytuł po swym

Fot. BMW
Fot. BMW

poprzedniku montowanym w modelu MINI Cooper S. Warto wspomnieć, że w konkursie Engine of the Year Award tamta jednostka zdobywała nagrodę w swojej klasie pojemnościowej cztery razy z rzędu.

Drugi rok z rzędu triumfuje czterocylindrowy silnik wysokoprężny z technologią TwinPower Turbo. Podobnie jak w ubiegłym roku, dwulitrowa jednostka, która napędza model BMW 123d oraz BMW X1 xDrive23d, wygrała w klasie pojemnościowej od 1,8 do 2,0 litra. Dzięki niezwykłej sile uciągu, wyjątkowo małemu zapotrzebowaniu na paliwo oraz niskiemu poziomowi emisji, ten 204-konny (150kW) motor nadal wyznacza standardy w swojej klasie.

Kolejnym silnikiem firmy BMW, który zdołał powtórzyć zeszłoroczny sukces w klasie pojemnościowej od 2,5 do 3,0 litra była 3-litrowa rzędowa szóstka generująca 306 KM mocy (225 kW) i wykorzystująca technologię BMW TwinPower Turbo. Jednostkę tę odnaleźć można w nowym BMW serii 5 oraz nowym BMW X3, a jej 320-konna (235kW) odmiana napędza nowe BMW 6 Series w wersji kabrio i coupé. Silnik wykorzystuje unikalne rozwiązania technologiczne takie jak turbosprężarka Twin Scroll, układ bezpośredniego wtrysku paliwa (High Precision Injection) oraz system sterowania zmiennym skokiem zaworu ssącego w rozrządzie (VALVETRONIC). Taka konfiguracja

Fot. BMW
Fot. BMW

zapewnia niezwykle korzystny kompromis między dynamiczną radością z jazdy a rozsądnym zużyciem paliwa.

Jedyny wśród czterech zwycięzców silnik wolnossący jest odpowiedzialny za najbardziej obecnie spektakularną serię zwycięstw. Czwarty rok z rzędu znana z modelu BMW M3 V ósemka otrzymuje główną nagrodę w klasie pojemnościowej od 3,0 do 4,0 litra. Czterolitrowy, 420-konny (309 KW) motor po raz kolejny przekonał do siebie jury dzięki wyjątkowej sile uciągu. Jednostka generuje ją wkręcając się na bardzo wysokie obroty, których charakterystykę jeszcze poprawiono. Silnik pracuje pod maską wyjątkowo dynamicznych modeli sportowych - BMW M3 Coupé, BMW M3 Saloon oraz BMW M3 Convertible - gdzie łączy niezwykłą dynamikę osiągów z nadzwyczajną efektywnością. Osiągnięcie takiego kompromisu możliwe jest m.in. dzięki funkcji Auto Start Stop, systemowi odzysku energii kinetycznej hamowania oraz innym technologiom Efficient Dynamics.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty