Wszystko
o samochodach

Porady / Opony

Etykiety na oponach. Jak je odczytywać?

Data publikacji: Autor: Stanisław Rochowicz

Fot. Goodyear Dunlop 1 listopada 2012 roku na terenie krajów członkowskich UE został wprowadzony obowiązek etykietowania opon do samochodów osobowych specjalnymi naklejkami. Są one graficznie bardzo podobne do tych, które znamy ze sprzętu AGD.

Etykiety dzięki przejrzystym piktogramom i łatwej w identyfikacji skali porównawczej mają ułatwić nabywcom rozeznanie się w podstawowych parametrach ogumienia, a przez to podjęcie bardziej świadomej decyzji zakupu.

Na każdej etykiecie znajdziemy trzy piktogramy wraz z oznaczeniem literowym lub cyfrowym opisujące właściwości każdej opony, a są to:

- efektywność paliwowa opony (opory toczenia opony);

- przyczepność opony na mokrej nawierzchni;

- poziom generowanego przez oponę hałasu.

Efektywność paliwowa opony

Fot. materiały prasowe Informuje nabywcę o oporach toczenia opony, co ma bezpośredni wpływ na zużycie paliwa. Im wyższa klasa efektywności paliwowej, tym mniejsze zużycie paliwa. Przyjmuje się, że różnica w stosowaniu opon klasy „A” i opon klasy „G” powinna przynieść oszczędności rzędu 7,5 procent.

Zobacz także: Prawo jazdy. Czy można zobaczyć nagranie z przebiegu egzaminu?

W dużym uproszczeniu można przyjąć, że wraz ze zmniejszaniem się klasy efektywności paliwowej o jeden stopień, różnica w zużyciu paliwa będzie wzrastać o około 0,1 litra na każde 100 km przebiegu. Zatem opony klasy „A”, „B” i „C” możemy zaliczyć do tych o niskich oporach toczenia i niskim zużyciu paliwa, a opony klas „E”, „F” i „G” – o wysokim zużyciu paliwa. Klasa „D” jest klasą rozgraniczającą i nie używa się jej w oznaczaniu opon do samochodów osobowych.

Przyczepność opony na mokrej nawierzchni

Podobnie jak w przypadku efektywności paliwowej opony, także przyczepność na mokrej nawierzchni została sklasyfikowana i każda opona ma swoje oznaczenie literowe. Przyporządkowanie każdej z opon do poszczególnej klasy następuje w drodze specjalnego badania i porównania danej opony do tzw. „opony referencyjnej”. W przybliżeniu, różnica w drodze hamowania pomiędzy oponą klasy „A” i „F” wynosi około 30 procent (klasy „D” i „G” nie używa się do oznaczania opon do samochodów osobowych). W praktyce, różnica w drodze hamowania z prędkości 80 km do zera, pomiędzy oponą klasy „A” i „F” dla typowego, kompaktowego samochodu osobowego wynosi ok. 18 metrów. Oznacza to – także w dużym uproszczeniu – że wraz z każdą następną klasą, droga hamowania przyrasta o około 3,5 metra – czyli prawie o długość samochodu.

Poziom generowanego przez oponę hałasu

Tutaj zamiast oznaczeń literowych mamy symbol trzech fal dźwiękowych oraz poziom hałasu emitowanego w dB przez oponę.

1 fala – oznacza niski poziom głośności (co najmniej 3 dB poniżej limitu unijnego);

2 fale – oznaczają średni poziom głośności (przedział między limitem unijnym a poziomem niższym od niego o 3 db);

3 fale – oznaczają wysoki poziom głośności (powyżej limitu unijnego).

Poziom głośności jest obliczany wg skali logarytmicznej, zatem każde 3 dB więcej oznaczają dwukrotny wzrost emitowanego hałasu. Wynika zatem z tego, że opona o klasie głośności symbolizowanej przez trzy fale dźwiękowe, będzie czterokrotnie głośniejsza niż ta, oznaczona tylko jedną falą.

Zobacz także: Jak dbać o opony?

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • xai (gość)

    debil

  • To Nie Przejdzie (gość)

    i to skończony.

  • Grzesiek (gość)

    Ja kupuje opony na internecie i zawsze dopasuje je dobrze. Fajnie mają wszystko opisane w sklepie internetowym logistyka opon — polecam fajny serwis z dobrymi cenami.

  • Mariusz (gość)

    Też polecam bardzo logistykaopon.pl - ceny są naprawdę dobre, jakość tak samo no i wybór jest ogromny - 120 firm oponiarskich i 2 miliony opon! Ja mam od nich i jestem bardzo zadowolony.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości