Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Euro NCAP. Najgorszy wyniki w historii testów zderzeniowych

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Euro NCAP Tym razem Euro NCAP postanowiło zbadać bezpieczeństwo zarówno nowych modeli, ale również takich, które są już dostępne w sprzedaży kilka lat i zostały poddane liftingowi.

Fiat Punto nie otrzymał żadnej gwiazdki. Fatalnie wypadł szczególnie podczas oceny systemów bezpieczeństwa. Na wyposażeniu podstawowej wersji samochodu znajdziemy jedynie system przypominający o konieczności zapięcia pasów bezpieczeństwa.

Tak prezentują się wyniki Fiata Punto:

- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 51%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 43%
- ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 52%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 0%

W pozostałych kategoriach model dostał na tyle dużo punktów, że otrzymałoby dwie gwiazdki, ale brak dostatecznej liczby punktów za systemy bezpieczeństwa sprawił, że Fiat Puno nie otrzymał żadnej.

Redakcja poleca:

Ryś 126. tak wygląda nowy Maluch!
Najdroższe modele aut. Przegląd rynku
Nawet 2 lata więzienia za jazdę bez prawa jazdy

Przypomnijmy, że podczas testów sprzed kilkunastu lat Fiat Punto był jednym z pierwszych samochodów, które uzyskały 5 gwiazdek w swojej klasie.

Poniżej zestawienie jak poradziły sobie inne modele:

Euro NCAP - wyniki testów zderzeniowych:

Samochody nowe

  • Hyundai Kona - 5 gwiazdek
  • Kia Stinger - 5 gwiazdek
  • BMW Serii 6 - 5 gwiazdek
  • Jaguar F-Pace - 5 gwiazdek
  • MG ZS - 3 gwiazdki
  • Dacia Duster - 3 gwiazdki
  • Kia Stonic - 3 gwiazdki (5 gwiazdek z opcjonalnym wyposażeniem)

Samochody po liftingu

  • Toyota Yaris - 5 gwiazdek
  • Toyota Aygo - 3 gwiazdki (4 gwiazdki z opcjonalnym wyposażeniem)
  • Alfa Romeo Giulietta - 3 gwiazdki
  • Ford C-MAX - 3 gwiazdki
  • Ford Grand C-MAX - 3 gwiazdki
  • Opel Karl - 3 gwiazdki
  • DS3 - 3 gwiazdki
  • Fiat Punto - 0 gwiazdek

Jak to się odbywa?

Ocena samochodów odbywa się w czterech podstawowych kategoriach. W symulacji zderzenia czołowego testowany samochód uderza 40% swojej przedniej powierzchni w przeszkodę. Pojazd przemieszcza się z prędkością 64 km/h, co ma symulować zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h. W zderzeniu bocznym w bok testowanego pojazdu, od strony i na wysokości kierowcy, uderza wózek z deformowalnym przodem. Wózek przemieszcza się z prędkością 50 km/h. W zderzeniu ze słupem auto uderza z prędkością 29 km/h bokiem, od strony kierowcy w słup. Celem tego testu jest sprawdzenie ochrony głowy kierowcy oraz klatki piersiowej.

Zobacz też: redakcyjny test Mazdy CX-5

W zderzeniu z pieszym w różne punkty z przodu pojazdu (na masce, na wysokości przednich reflektorów, na przednim zderzaku) wystrzeliwane z prędkością 40 km/h manekiny pełniące role pieszych. Z kolei w teście whiplash wykorzystywany jest tylko fotel z manekinem, jadący po szynach. Jego zadaniem jest sprawdzenie, jaką ochronę kręgosłupa gwarantuje fotel przy uderzeniu w tył pojazdu.

W tych testach samochód uzyskuje od jednej do pięciu gwiazdek, których ilość określa poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów pojazdu. Im wyższa ich ilość, tym bezpieczniejsze auto według Euro NCAP. Piątą gwiazdkę wprowadzono w 1999 roku i początkowo uważano, że jej zdobycie w teście zderzenia czołowego jest niemożliwe. Dziś wynik 5-gwiazdkowy nikogo nie dziwi, zdobywa je coraz więcej samochodów także z niższych klas. Ciekawostką jest przekreślona gwiazdka. Oznacza ona wykryte w trakcie testu poważne wady konstrukcyjne auta pogarszające poziom bezpieczeństwa, tworząc realne zagrożenie dla życia kierowcy bądź pasażerów.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

W związku z ciszą wyborczą komentarze zostały wyłączone, zapraszamy z powrotem w poniedziałek.

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości