Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Euro NCAP. Najgorszy wyniki w historii testów zderzeniowych

Mariusz Michalak
Tym razem Euro NCAP postanowiło zbadać bezpieczeństwo zarówno nowych modeli, ale również takich, które są już dostępne w sprzedaży kilka lat i zostały poddane liftingowi.

Fiat Punto nie otrzymał żadnej gwiazdki. Fatalnie wypadł szczególnie podczas oceny systemów bezpieczeństwa. Na wyposażeniu podstawowej wersji samochodu znajdziemy jedynie system przypominający o konieczności zapięcia pasów bezpieczeństwa.

Tak prezentują się wyniki Fiata Punto:

- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 51%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 43%
- ochrona pieszych przy zderzeniu z autem: 52%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 0%

W pozostałych kategoriach model dostał na tyle dużo punktów, że otrzymałoby dwie gwiazdki, ale brak dostatecznej liczby punktów za systemy bezpieczeństwa sprawił, że Fiat Puno nie otrzymał żadnej.

Przypomnijmy, że podczas testów sprzed kilkunastu lat Fiat Punto był jednym z pierwszych samochodów, które uzyskały 5 gwiazdek w swojej klasie.

Poniżej zestawienie jak poradziły sobie inne modele:

Euro NCAP - wyniki testów zderzeniowych:

Samochody nowe

  • Hyundai Kona - 5 gwiazdek
  • Kia Stinger - 5 gwiazdek
  • BMW Serii 6 - 5 gwiazdek
  • Jaguar F-Pace - 5 gwiazdek
  • MG ZS - 3 gwiazdki
  • Dacia Duster - 3 gwiazdki
  • Kia Stonic - 3 gwiazdki (5 gwiazdek z opcjonalnym wyposażeniem)

Samochody po liftingu

  • Toyota Yaris - 5 gwiazdek
  • Toyota Aygo - 3 gwiazdki (4 gwiazdki z opcjonalnym wyposażeniem)
  • Alfa Romeo Giulietta - 3 gwiazdki
  • Ford C-MAX - 3 gwiazdki
  • Ford Grand C-MAX - 3 gwiazdki
  • Opel Karl - 3 gwiazdki
  • DS3 - 3 gwiazdki
  • Fiat Punto - 0 gwiazdek

Jak to się odbywa?

Ocena samochodów odbywa się w czterech podstawowych kategoriach. W symulacjizderzenia czołowego testowany samochód uderza 40% swojej przedniej powierzchni w przeszkodę. Pojazd przemieszcza się z prędkością 64 km/h, co ma symulować zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h. W zderzeniu bocznym w bok testowanego pojazdu, od strony i na wysokości kierowcy, uderza wózek z deformowalnym przodem. Wózek przemieszcza się z prędkością 50 km/h. W zderzeniu ze słupemauto uderza z prędkością 29 km/h bokiem, od strony kierowcy w słup. Celem tego testu jest sprawdzenie ochrony głowy kierowcy oraz klatki piersiowej.

Zobacz też: redakcyjny test Mazdy CX-5

W zderzeniu z pieszym w różne punkty z przodu pojazdu (na masce, na wysokości przednich reflektorów, na przednim zderzaku) wystrzeliwane z prędkością 40 km/h manekiny pełniące role pieszych. Z kolei w teście whiplash wykorzystywany jest tylko fotel z manekinem, jadący po szynach. Jego zadaniem jest sprawdzenie, jaką ochronę kręgosłupa gwarantuje fotel przy uderzeniu w tył pojazdu.

W tych testach samochód uzyskuje od jednej do pięciu gwiazdek, których ilość określa poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów pojazdu. Im wyższa ich ilość, tym bezpieczniejsze auto według Euro NCAP. Piątą gwiazdkę wprowadzono w 1999 roku i początkowo uważano, że jej zdobycie w teście zderzenia czołowego jest niemożliwe. Dziś wynik 5-gwiazdkowy nikogo nie dziwi, zdobywa je coraz więcej samochodów także z niższych klas. Ciekawostką jest przekreślona gwiazdka. Oznacza ona wykryte w trakcie testu poważne wady konstrukcyjne auta pogarszające poziom bezpieczeństwa, tworząc realne zagrożenie dla życia kierowcy bądź pasażerów.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty