Fabia II kombi – pierwsza jazda

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Skoda Fabia to najchętniej kupowany przez Polaków nowy samochód osobowy. Od kwietnia oferowana jest jej druga generacja, na razie tylko w wersji hatchback. W lutym 2008 r. dołączy do niej kombi.

 

Rynkowy sukces Fabia zawdzięcza dobrej relacji ceny do jakości i związkom z koncernem Volkswagena. W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że mała Skoda to nic innego jak Polo tyle, że w innym opakowaniu. Z małego Volkswagena pochodzą m.in. płyta podłogowa i silniki.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

 

To, że Fabia cieszy się powodzeniem to także zasługa wersji kombi. W 2006 r. stanowiła ona 45 proc. całkowitej sprzedaży Fabii pierwszej generacji. Polacy wybierają to auto, bo chcąc kupić nowe małe kombi w zasadzie nie mają wyboru. Dostępna obecnie Fabia kombi ma tylko jednego rynkowego rywala -

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Peugeota 207 SW. Pozostałe auta segmentu B, do którego należy Fabia, oferowane są albo jako hatchbacki (3- i 5-drzwiowe), albo sedany. W marcu do grona małych kombi dołączy Renault Clio Grandtour.

 

W porównaniu z dotychczas oferowaną Fabią kombi, jej następczyni urosła tylko nieznacznie. Jest dłuższa o 0,7 cm, szersza o 0,4 cm i o 4,6 cm wyższa. Bez zmian pozostał

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

rozstaw osi. Bagażnik ma pojemność 480 l - o 54 l więcej niż w poprzedniku. Po całkowitym złożeniu tylnych siedzeń (oprać i siedzisk) objętość przestrzeni bagażowej wynosi 1460 l (wzrost o 235 l). To dobry wynik. Dla porównania w 207 SW pojemność bagażnika wynosi 337/1258 l, a w Clio Grandtour 439/1227 l.

 

Bagażnik Fabii II kombi jest dość ustawny. Przestrzeń obok wnikających do jego wnętrza nadkoli może być oddzielona przegródkami, co pozwala na przewożenie drobniejszych

Fabia II kombi – pierwsza jazda

przedmiotów bez ryzyka ich przemieszczania się w trakcie jazdy. Pod podłogą bagażnika znalazło się miejsce na koło zapasowe i kolejny schowek. Przydatną funkcją jest szybkie zwijanie się rolety zakrywającej przestrzeń bagażową po mocniejszym naciśnięciu jej zewnętrznej krawędzi. To rozwiązanie zapożyczono ze Skody Octavii kombi. W opcji mają znaleźć się mocowania pozwalające na przewożenie w bagażniku dwóch rowerów.

 

Fabia II kombi będzie oferowana z tymi samymi silnikami, z jakimi jest już sprzedawana wersja hatchback. Będą to cztery jednostki benzynowe: 1,2 l/60 KM, 1,2 l/70 KM, 1,4 l/85 KM i 1,6 l/105 KM. Do wyboru będą też

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

trzy diesle: 1,4 l/70 KM, 1,4 l/80 KM i 1,9 l/105 KM. Standardowo współpracują one z 5-stopniową ręczną skrzynią biegów, a w przypadku najmocniejszego silnika benzynowego można będzie wybrać 6-biegową przekładnię automatyczną.

 

W wyposażeniu standardowym podstawowej wersji Fabii II kombi są przednie i boczne poduszki powietrzne, układ ABS, wspomaganie kierownicy oraz jej regulacja w dwóch płaszczyznach. Fabia II kombi ma kosztować od ok. 39 tys. zł.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Tyle kosztuje najtańsza obecnie dostępna Fabia kombi pierwszej generacji.

 

Wrażenia z jazdy

 

Testowaną przez nas Fabię napędzał turbodoładowany silnik diesla o pojemności 1,4 l i mocy 80 KM. Zapewnia on przeciętne osiągi - pierwsza setka pojawia się na liczniku po ok. 14 sekundach. O ile auto przyspiesza dość sprawnie na pierwszych trzech biegach, to po wrzuceniu czwórki wyraźnie traci na

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

animuszu. Zastrzeżenia można mieć też do wyciszenia - dźwięk pracy silnika zaczyna przeszkadzać już przy 2700 obr./min i jest szczególnie uciążliwy podczas rozpędzania.

 

Zawieszenie jest dość twardo zestrojone, dzięki czemu nadwozie nie przechyla się podczas szybszego pokonywania zakrętów. Minusem jest za to niezbyt dobre tłumienie nierówności nawierzchni.

 

Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie powinno sprawiać problemu, m.in. dzięki regulowanej w dwóch płaszczyznach kierownicy. Fotele w testowanej przez nas wersji były głębiej wyprofilowane od standardowych i dobrze podtrzymywały ciało kierowcy i pasażera.

 

Materiały użyte do wykończenia wnętrza są przyzwoitej jakości, a poszczególne jego elementy precyzyjnie dopasowano, dzięki czemu nic nie trzeszczy i nie skrzypi - przynajmniej w testowanym przez nas aucie, które przejechało ponad 2500 km.

 

Wybrane dane techniczne:**Skoda Fabia II kombi 1.4 TDI **

 

Typ silnika

diesel

Pojemność skokowa (cm3):

1422

Moc maksymalna (KM/obr./min):

80/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

195/2200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

13,7

Prędkość maksymalna (km/h):

173

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

4,0/5,7

Długość x szerokość x wysokość (cm):

423,9 x 164,2 x 149,8

Rozstaw osi (cm):

246,2

Pojemność bagażnika (l):

480/1460

 

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty