Ferie odkorkowały duże miasta

(ip)
Fot: NaviExpert
Fot: NaviExpert
Warszawscy i wrocławscy kierowcy wyjeżdżając na ferie spowodowali tzw. „wakacyjny efekt motyla”. Niewielkie zmniejszenie liczby samochodów na drogach spowodowało wzrost prędkości pojazdów nawet o kilkadziesiąt procent. Jak wynika z danych NaviExpert miejscami w Warszawie można zaoszczędzić nawet połowę czasu do tej pory bezpowrotnie traconego na stanie w korkach. Za to tuż po feriach kierowców czeka dwudniowy horror…

Największą poprawę podczas ferii odczuli warszawscy kierowcy podróżujący m.in. po trasach prowadzących ulicami:

Fot: NaviExpert
Fot: NaviExpert

Nowowiejską, Niepodległości, Chałubińskiego, Jana Pawła II oraz Kopińską, Wawelską, Al. Armii Ludowej, przez Most Łazienkowski i Al. Stanów Zjednoczonych. To właśnie na tych ulicach, w godzinach popołudniowego szczytu można aktualnie zaoszczędzić nawet połowę czasu podróży.

Jak wynika z analiz NaviExpert - warszawiacy przyspieszyli w ferie bardziej niż wrocławscy kierowcy. Po stolicy między godziną 15 a 18 jeździ się bowiem średnio 36% szybciej niż przed feriami, po Wrocławiu natomiast średnio 22%. Największą różnicę odczuwają kierowcy z Wrocławia, którzy podróżują w godzinach popołudniowego szczytu m.in. po trasach wiodących ulicami Kazimierza Wielkiego, Oławską, Traugutta, Powstańców Warszawy oraz przez Most Pokoju. Tam jeździ się średnio blisko o 1/3 szybciej niż przed feriami.

Radość kierowców potrwa niestety tylko do poniedziałku, gdyż w pierwszych dniach po feriach wystąpi tzw. „korkowy efekt motyla” - odwrotny do tego, który występował podczas ferii. W tym przypadku niewielkie zwiększenie liczby samochodów powyżej standardowej wielkości zaowocuje wyraźnym zmniejszeniem szybkości jazdy.

Jak wynika z prognoz NaviExpert, popartych analizą sytuacji na drogach w miastach, które zimowe wakacje mają już za sobą -  w pierwszych dniach po feriach warszawscy i wrocławscy kierowcy będą jeździli średnio 10% wolniej niż przed feriami. - Przepustowość ulic zależy od natężenia ruchu i po przekroczeniu pewnego progu zaczyna dramatycznie spadać, również z powodu wzrostu liczby sytuacji drogowych powodujących utrudnienia, takich jak wymuszone zwolnienia na skrzyżowaniach, „zapchane” lewoskręty itp. Potrzeba średnio dwóch dni, by natężenie ruchu się unormowało i wróciło do tego sprzed ferii. Kierowcy na nowo muszą się przyzwyczaić do jazdy po danym mieście. Pomocna w przetrwaniu tego czasu będzie nawigacja NaviExpert, która dzięki monitorowaniu ruchu drogowego umożliwia układanie tras, omijających zakorkowane odcinki dróg  – tłumaczy Adam Bąkowski, Prezes Zarządu NaviExpert.  

Eksperci z firmy NaviExpert przeanalizowali czasy przejazdów samochodów poruszających się m.in. po kluczowych trasach w Warszawie i we Wrocławiu w dniach roboczych tygodnia poprzedzającego ferie i w pierwszym tygodniu ferii. Anonimowe dane pochodzą od społeczności użytkowników aplikacji NaviExpert oraz z profesjonalnego monitoringu floty i są wykorzystywane w nawigacji NaviExpert do układania tras omijających zakorkowane odcinki dróg.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty