Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36367 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Ferrari Enzo

Data publikacji: Autor: pim

 Przód ferrari nie bez powodu przypomina bolidy Formuły 1. Ten samochód ma z nimi wiele wspólnego.

Ten samochód ma być hołdem dla tego, który zauważył siłę połączenia wyścigowych, wyczynowych możliwości z luksusowym wykończeniem samochodów, założyciela firmy - Ferrari.

Przy projektowaniu aerodynamicznego kształtu nadwozia szeroko czerpano z potrzeb i uwarunkowań poszczególnych torów Formuły 1. Dokładnie zaplanowane pod kątem przepływu powietrza jest także podwozie samochodu.


Ferrari musiało być zaprojektowane z dbałością o każdy szczegół. Nie tylko dlatego, że w tej klasie aut nie można sobie pozwolić na jakiekolwiek "skróty i uproszczenia". Samochód, który w 3,65 sekundy osiąga 100 km/h, a 9,5 sekundy potrzebuje żeby osiągnąć 200 km/h, musi być ideałem, bo inaczej stanie się zagrożeniem dla samego kierowcy.

Na takie osiągi pozwala zbudowany w oparciu o doświadczenia z Formuły 1 pięciolitrowy silnik V12 o mocy 660 KM i maksymalnym momencie obrotowym 657 Nm. Prędkość maksymalna tego samochodu (?) przekracza 350 km/h.

Skoro tak szybko można go rozpędzić, trzeba także móc go szybko zatrzymać. Zastosowano więc węglowo - ceramiczne hamulce Brembo, od lat używane przez Ferrari w bolidach Formuły 1.

Także z Formuły 1 wzięto skrzynię biegów, która zmienia przełożenia w ciągu 150 milisekund. Podczas gdy w drogowych autach kierowca ma do dyspozycji dwa tryby zmiany biegów: normalny i sportowy (czasem też zimowy), dwa tryby pracy skrzyni w to: sportowy i wyścigowy. Przyciski sterowania pracą skrzyni i "łopatki" zmiany biegów znajdują się oczywiście w kole kierownicy.

Wspomagająca kierowcę elektronika także jest zapożyczona częściowo z Formuły 1. Obok tradycyjnego ASR jest podobny system, zwany launch control (kontrola odpalania), która pomaga startować z maksymalną mocą przy utrzymaniu dobrej przyczepności.

Przy takich możliwościach nie powinno być tylko luksusowym coupe, do jakich przyzwyczaiła nas firma Ferrari. Fotele z włókien węglowych są anatomicznie wykończone. Można wybrać sobie wielkość fotela, w rozmiarach od S do XL. Nieco kanciasta kierownica i zastosowanie włókien węglowych to kolejne atrybuty wyczynowego auta.

Planuje się wyprodukowanie tylko 349 takich samochodów.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl