Fiat 126p. Kultowe auto PRL-u wiecznie żywe

(mm) TVN Turbo/x-news
Fot. TVN Turbo/x-news
Fot. TVN Turbo/x-news
Na torze o długości 200 metrów na lotnisku na warszawskim Bemowie zjawiło się kilkaset Maluchów, aby wziąć udział w tradycyjnym zlocie Fiatów 126p. Auta imponowały chociażby malowaniami na karoserii czy kwestiami technicznymi. W końcu popularne „kaszlaki" to wciąż jedne z najchętniej tuningowanych samochodów.

Masa własna około 600 kg, tylny napęd i czterobiegowa manualna skrzynia biegów. Takie są kultowe Maluchy. Ile aut, tyle stylizacji. Jedne z nich przyciągają wzrok m.in. różowym lakierem. Inne zwracają uwagę przeróbkami technicznymi. Na zlocie Maluchów można było zobaczyć m.in. przemalowany egzemplarz z obniżonym zawieszeniem oraz tarczowymi hamulcami.

Władza po raz pierwszy pokazała Polakom Malucha 9 listopada 1972 r. na Placu Defilad w Warszawie. Niespełna miesiąc wcześniej Fiat 126 zadebiutował na salonie w Turynie. Dziennikarzom podobało się nowoczesne nadwozie i funkcjonale, pojemne jak na klasę auta, wnętrze.

Kontrakt licencyjny na produkcję Fiacika nad Wisłą podpisano rok wcześniej, 29 października 1971 r. Mały samochód był prezentem dla mas od Edwarda Gierka i jego ekipy. Oznaką rozluźnienia surowych reguł „pracy dla kraju”. Teraz można było pracować również dla siebie i kupić sobie polski „samochód ludowy” – za jedyne 69 tys. zł. Średnia, miesięczna pensja wynosiła 2,5 tys zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty