Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat 500. Nowy model w pełni elektryczny. Zasięg ponad 300 km

Wojciech Frelichowski
Nowy Fiat 500, to pierwszy w pełni elektryczny model FCA. Jak informuje producent, akumulatory litowo-jonowe o pojemności 42 kWh zapewniają nowej 500 zasięg do 320 km. Fot. FCA
Nowy Fiat 500, to pierwszy w pełni elektryczny model FCA. Jak informuje producent, akumulatory litowo-jonowe o pojemności 42 kWh zapewniają nowej 500 zasięg do 320 km. Fot. FCA
Trzecia generacja Fiata 500 została całkowicie odnowiona. Najważniejsze cechy nowego modelu to więcej przestrzeni, bardziej zaawansowana technologia, nowy styl, a przede wszystkim elektryczny napęd.

Nowy Fiat 500, to pierwszy w pełni elektryczny model FCA. Jak informuje producent, akumulatory litowo-jonowe o pojemności 42 kWh zapewniają nowej 500 zasięg do 320 km według cyklu WLTP. Aby zoptymalizować czas ładowania, nowy model jest wyposażony w szybką ładowarkę (fast charger) o mocy 85 kW. Wystarczy zaledwie 5 minut, aby zgromadzić rezerwę energii wystarczającą na pokonanie 50 km, czyli więcej niż to potrzebne do przeciętnego codziennego użytkowania samochodu. Dzięki szybkiej ładowarce można również naładować akumulator do 80% w 35 minut.

Dostępne są również rozwiązania do ładowania w domu. Premierowa wersja nowej 500 zawiera Easy Wallbox™, domowy system ładowania, który można podłączyć do normalnego gniazdka domowego. System ten został opracowany przez firmę ENGIE EPS specjalnie dla FCA i będzie sprzedawany przez Mopar w Europie wraz z wprowadzeniem nowego modelu na rynek. Jest to proste rozwiązanie typu „plug&charge”, którym można łatwo zarządzać przez Bluetooth. Ładowanie rozpoczyna się automatycznie po podłączeniu z pojazdem, korzystając z mocy ładowania do 3 kW. Ponadto, Easy Wallbox™, jest przystosowany do zwiększenia mocy do 7,4 kW, zapewniając pełne ładowanie w domu w nieco ponad 6 godzin. Model jest również wyposażony w kabel ładujący Mode-3 do ładowania prądem zmiennym na publicznych stacjach ładowania.

Fiat 500. Trzy tryby jazdy

Silnik generuje moc 87 kW, zapewniając maksymalną prędkość 150 km/h (samoograniczenie) i przyspiesza od 0-100 km/h w 9 sekund, a od 0 do 50 km/h w 3,1 sekundy.
Auto jest wyposażone w trzy tryby jazdy. Tryb Normal jest najbardziej zbliżony do prowadzenia samochodu z silnikiem spalinowym, natomiast tryb Range włącza funkcję one-pedal-drive. Wybierając ten tryb jazdy można praktycznie prowadzić nowego Faita 500 za pomocą samego pedału przyspieszenia. Zwolnienie pedału powoduje znacznie szybszą redukcję prędkości niż w przypadku normalnego silnika spalinowego, prawie tak, jak przy naciskaniu pedału hamulca.

W szczególności, tryb Sherpa optymalizuje dostępne zasoby energii. Ten tryb steruje kilkoma elementami w celu maksymalnego zmniejszenia zużycia energii, właśnie po to, aby wygodnie dotrzeć do celu ustawionego w systemie nawigacyjnym lub do najbliższej stacji ładowania. Tryb Sherpa dostosowuje różne parametry: maksymalną prędkość, która zostaje ograniczona do 80 km/h; reakcję pedału gazu w celu zmniejszenia zużycia energii oraz wyłączenia klimatyzacji i podgrzewanych foteli (kierowca może je włączyć dowolnym momencie).

Fiat 500. Poziom 2 autonomicznej jazdy i łączność ze światem

Nowy Fiat 500 jest pierwszym samochodem w swoim segmencie, który zapewnia autonomiczną jazdę na poziomie 2. Przednia kamera dzięki zaawansowanej technologii monitoruje wszystkie obszary auta, zarówno wzdłużnie, jak i bocznie. Inteligentny adaptacyjny tempomat (iACC) hamuje lub przyspiesza, reagując na wszystkich uczestników ruchu drogowego: samochody, rowerzystów, pieszych. System kontroli toru jazdy utrzymuje pojazd na środku pasa, gdy oznaczenia są poprawnie umieszczone na drodze.

Nowy Fiat 500, to pierwszy w pełni elektryczny model FCA. Jak informuje producent, akumulatory litowo-jonowe o pojemności 42 kWh zapewniają nowej 500
Nowy Fiat 500, to pierwszy w pełni elektryczny model FCA. Jak informuje producent, akumulatory litowo-jonowe o pojemności 42 kWh zapewniają nowej 500 zasięg do 320 km. Fot. FCA

Inteligentny asystent prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych odczytuje ograniczenia prędkości i zaleca ich stosowanie, a system kontroli martwego pola podczas jazdy miejskiej wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe do monitorowania martwych punktów i ostrzegania o przeszkodach za pomocą trójkątnych lampek ostrzegawczych wbudowanych w lusterka boczne. Natomiast, funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy, jeżeli rozpozna u kierowcy oznaki zmęczenia lub narastającą dekoncentrację, proponuje zrobienie przerw. Wreszcie, czujniki parkowania 360° pozwalają wyświetlić podgląd auta imitujący widok z lotu ptaka, aby uniknąć przeszkód podczas parkowania lub wykonywania skomplikowanych manewrów.

Fiat 500 trzeciej generacji to pierwszy samochód FCA wyposażony w nowy system multimedialny UConnect 5 i platformę łączności zaprojektowaną z myślą o przyszłości. Urządzenie korzysta z systemu operacyjnego Android Auto. Można na przykład użyć widgetów, aby skonfigurować sposób wyświetlania funkcji i aplikacji. Apple CarPlay jest już dostępny bezprzewodowo. System jest również przystosowany, by zaoferować tę samą funkcjonalność dla systemu Android Auto. Sterowanie odbyw się za pośrednictwem ekranu dotykowego o wysokiej rozdzielczości i przekątnej aż 10,25 cala.

Fiat 500. Styl i design

Zastosowanie nowej platformy w trzeciej generacji 500 widać już na pierwszy rzut oka: model jest o 6 cm szerszy i o 6 cm dłuższy, rozstaw osi został przedłużony o 2 cm, a koła są większe i bardziej oddalone od siebie, nadając mu bardziej wyrazisty charakter i zapewniając większy komfort, mimo że długość 500 nadal nie przekracza czterech metrów.

Na etapie projektowania, Centrum Stylu Fiata pracowało nad czystymi liniami i spójnym stylem, aby zdefiniować wygląd trzeciej generacji. Nowa 500 jest wyrazista, okazała i kompaktowa, a jednocześnie ma bardziej zaokrąglone, eleganckie kształty, uformowane bardziej proporcjonalnie w stosunku do podwozia. Dzięki temu jest bardziej atrakcyjna pod względem oferowanej przestrzenni i daje wrażenie większej stabilności wymiarów.

Nowy Fiat 500, to pierwszy w pełni elektryczny model FCA. Jak informuje producent, akumulatory litowo-jonowe o pojemności 42 kWh zapewniają nowej 500
Nowy Fiat 500, to pierwszy w pełni elektryczny model FCA. Jak informuje producent, akumulatory litowo-jonowe o pojemności 42 kWh zapewniają nowej 500 zasięg do 320 km. Fot. FCA

Kolejnym wymogiem była konieczność natychmiastowego skojarzenia nowego modelu ze specjalnym logo 500, które po raz pierwszy pojawia się na środku przedniego emblematu, w miejscu logo Fiata. Aktualne logo 500 umieszczone z tyłu jest ozdobione jasnoniebieską ramką, a gra kolorów i designu zmienia końcowe zero w literę "E” .

Typowa linia stylistyczna Fiata 500, która w pierwszej generacji oddzielała pokrywę silnika od okrągłych reflektorów, obecnie ponownie powraca do tego podziału, gdyż elipsa reflektora zostaje przecięta linią klapy silnika.

Wnętrze zostało całkowicie odnowione i ma wyraźne odniesienia do elementów występujących w pierwszej generacji. Uwagę zwraca szeroka i smukła deska rozdzielcza oraz modułowe schowki umieszczone między dwoma przednimi siedzeniami.
Nowy model oferuje znacznie więcej miejsca na nogi, a pod płaską podłogą mieszczą się akumulatory litowe bez uszczerbku dla pojemności bagażnika, która pozostaje bez zmian. W rezultacie powstało dobrze przemyślane i bardziej „czyste” wnętrze, z mniejszą liczbą przycisków i wyrazistymi, harmonijnymi liniami.

Podobnie jak w przypadku Fiata 500 z napędem hybrydowym, również w wersji elektrycznej, niektóre wersje wyposażenia mają tapicerkę wykonaną z przędzy Seaqual uzyskiwanej z recyklingowanego plastiku pochodzącego z mórz, a inne w znacznym stopniu wykorzystują skórę ekologiczną zamiast tej prawdziwej.

Nowy Fiat 500 debiutuje również w wersji kabriolet: jest to pierwszy czteroosobowy samochód z otwartym dachem z zerową emisją.

Nowy Fiat 500, to pierwszy w pełni elektryczny model FCA. Jak informuje producent, akumulatory litowo-jonowe o pojemności 42 kWh zapewniają nowej 500
Nowy Fiat 500, to pierwszy w pełni elektryczny model FCA. Jak informuje producent, akumulatory litowo-jonowe o pojemności 42 kWh zapewniają nowej 500 zasięg do 320 km. Fot. FCA

W późniejszym czasie auto otrzyma akustyczny system ostrzegania o pojeździe w skrócie AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) - to akustyczne ostrzeżenie dla pieszych, które jest obowiązkowe podczas jazdy z prędkością do 20 km/h. Wybrano jednak nie zwykły sygnał dźwiękowy, lecz utwór Amarcorda Nino Roty.

W projekt nowego Fiata 500 zaangażował się również Leonardo DiCaprio. Gwiazda światowej sławy, od ponad dwudziestu lat osobiście zaangażowany w działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego, zaoferował swoje poparcie dla wizji nowego elektrycznego samochodu miejskiego. W kampanii wideo „All-In” zaprasza wszystkich, aby wnieśli swój własny wkład, podobnie jak zrobiła to marka Fiat dzięki nowej 500.

Tę samą wizję podzielają pozostali partnerzy: Giorgio Armani, Bvlgari i Kartell, trzy kultowe, 

marką Fiat wprowadziły w życie strategię, w której zrównoważony rozwój jest ściśle powiązany z doskonałością w dziedzinie know-how, kreatywności i innowacji. W ten sposób powstały specjalne wersje typu One-offs, trzy wyjątkowe i ekskluzywne egzemplarze nowego Fiata 500.znane na całym świecie luksusowe marki Made in Italy, które wraz z 

W tę strategię, której celem jest pomoc naszej planecie, wpisuje się również przygotowana aukcja charytatywna. Wszystkie wpływy ze sprzedaży trzech unikalnych modeli - 500 Giorgio Armani, B.500 „MAI TROPPO” by Bvlgari i 500 Kartell - trafią do organizacji non-profit założonej przez Leonardo DiCaprio i zajmującej się ochroną środowiska.

Zobacz także: Taki jest Opel Corsa szóstej generacji.__

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty