Obecny na rynku od 2012 roku 500L został zbudowany na płycie podłogowej Fiata Punto. Auto można sklasyfikować na pograniczu segmentów B i Minivan. Samochód w ubiegłym roku przeszedł jedyny jak do tej pory facelifting, w ramach którego według producenta, zmieniło się ok 40% elementów. Nie zmienił się charakter 500L - w dalszym ciągu bryła samochodu nawiązuje do oferowanego w latach 1966-69 modelu Multipla, a stylistyka jest spójna z całą gamą współczesnych pięćsetek.
Nadwozie i wnętrze
Testowana wersja „Cross” wyróżnia się akcentami, dzięki którym auto przypomina trochę crossovera - inny przedni zderzak zwiększający kąt natarcia, czy plastikowe nakładki na progi i nadkola, to niektóre z nich. Dopłata do 500L Cross (w stosunku do najdroższej, „zwykłej” wersji Lounge) wynosi w tej wersji silnikowej 2400 zł i zawiera w sobie również przełącznik trybów jazdy.
Chociaż prezentowane auto przy długości 4276 mm jest o 25-30 cm krótsze od głównych graczy w segmencie kompaktowych kombi, to pod niektórymi względami góruje nad nimi funkcjonalnością. Stosunkowo krótka maska i spory rozstaw osi pozwoliły na wygospodarowanie sporej przestrzeni w kabinie pasażerskiej. Fiat chwali się kubaturą wnętrza wynoszącą 3,17 m sześciennych. W praktyce oznacza to, że czworo dorosłych pasażerów nie będzie narzekało na brak miejsca. Z przodu siedzi się dość wysoko, a zakres regulacji fotela i kierownicy można uznać za wystarczający. W drugim rzędzie też nie jest źle - tylne fotele przesuwają się dając możliwość wyboru - więcej miejsca na nogi dla jadących na tylnej kanapie lub większy bagażnik. Cieszą stoliki zamontowane w oparciach przednich siedzeń - przydadzą się w dalszej podróży. W Fiacie 500L nie zabraknie miejsca nad głową - nawet wysokie osoby nie będą zawadzały nią o sufit. Widoczność z miejsca kierowcy jest generalnie niezła, chociaż przeszkadza gruby, podwójny słupek A. Bagażnik o pojemności 400 l ma podwójną podłogę, oraz niewielkie siatki na przedmioty na obu bocznych ścianach. Chociaż wyposażenie obejmuje też dwa haczyki na torby z zakupami, to nie są one praktyczne w użyciu - są dość filigranowe i trudno dostępne dla toreb z grubszymi „uszami”.
Tablica przyrządów jest dość przejrzysta i całkiem funkcjonalna - przed pasażerem są dwa zamykane schowki i półka z podkładką antypoślizgową dobra do przechowywania np. smartfona. W konsoli środkowej jest spora półka - jednak położona dość nisko, przed dźwignią zmiany biegów. Do tego mamy mały schowek w podłokietniku środkowym, dwa uchwyty na napoje na tunelu środkowym i niezbyt duże kieszenie w drzwiach. Testowy egzemplarz wyposażony był w system inforozrywki Uconnect bez nawigacji. Nie jest to najbardziej intuicyjny w obsłudze interfejs dostępny na rynku. Poza tym, dwukrotnie w czasie testu urządzenie się zawiesiło. Zastrzeżenia budzi też obsługa multifunkcyjnej kierownicy - przyciski regulacji głośności i zmiany stacji radiowej umieszczono w tylnej części wieńca - po pierwsze trudno w nie trafić palcami, po drugie - takie rozwiązanie wymusiło zbytnie oddalenie przełączników kierunkowskazów i wycieraczek od kierownicy. Zestaw wskaźników jest czytelny i wygląda nowocześnie.
Napęd
Testowany Fiat napędzany był wysokoprężnym silnikiem o pojemności 1,6 l i mocy 120 KM. W tym wariancie napęd na przednie koła przenoszony jest za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej. Moment obrotowy 320 Nm dostępny jest już od 1750 obr/min, co pozwala na sprawną jazdę nie tylko w mieście. Według danych fabrycznych, „pięćsetka” z tym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 10,7 sekundy, subiektywnie jest to szybciej. Wyprzedzanie nie wymaga każdorazowych redukcji. I dobrze, bo precyzja pracy samej dźwigni zmiany biegów pozostawia nieco do życzenia - zdarza się jej haczyć. Mimo genów auta miejskiego, „pIęćsetka” z tym silnikiem to dobry kompan także w dalekich trasach. Tam można docenić zaskakująco wygodne fotele przednie i całkiem niezłe wyciszenie zespołu napędowego. W dalekiej podróży ucieszy też niskie spalanie - realnie wynosi ono ok 5 - 5,5 l/100 km. W mieście trzeba do tego dodać 1-1,5 l/100 km. Chociaż wartości te są wyższe niż obiecuje producent, to mimo wszystko zasługują na pochwałę.
Zobacz także: Test Opla Insignii Grand Sport 1.5 Turbo
Podwozie i układ jezdny
Zestrojenie układu jezdnego jasno pokazuje, że 500L nie jest autem stworzonym do dynamicznej jazdy. W szybko pokonywanych zakrętach nadwozie pochyla się na boki. Dość lekko pracuje układ kierowniczy. To ogromna zaleta w mieście, poza nim już nie.
Jeżdżąc spokojnie, można docenić sprężystość zawieszenia i niezły komfort jazdy po w miarę równej drodze. Na wybojach słychać głośną pracę podwozia a w redakcyjnym egzemplarzu sytuacji nie poprawiały duże, 17-calowe felgi z niskoprofilowymi oponami. W wersji „Cross” producent instaluje przełącznik trybów jazdy - można wybrać ustawienie służące do jazdy po asfalcie, pomagające przy zjeździe ze wzniesienia oraz „udające” szperę, czyli mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. To ostatnie, ułatwia ruszenie na nawierzchni o ograniczonej przyczepności. Wszystko w połączeniu ze zwiększonym o 25 mm w odmianie „Cross” prześwitem oraz montowanymi w standardzie oponami wielosezonowymi pozwala bez większego strachu podróżować po drogach gruntowych i pokonywać niewielkie przeszkody jak np. wyższe krawężniki. Fiat 500L otrzymał wysoką ocenę 5 gwiazdek w teście Euro NCAP.
[page_break]
Ceny
Cennik Fiata 500L startuje od 52 900 zł za wersję „POP” z silnikiem 1.4 o mocy 95 KM. Ceny odmiany „Cross” z tą samą jednostką zaczynają się od 64 900 zł. Jeżeli zależy nam na dieslu, musimy na niego wyłożyć minimum 78 500 zł (odmiana „Cross”). Konfiguracja, jaką widzicie na naszych zdjęciach kosztuje ok. 95 tys. zł. Dopłaty wymaga m.in.: dwukolorowe malowanie z lakierem „Sicilian Orange” (3200 zł), skórzana tapicerka (3000 zł) i elektroniczna, dwustrefowa klimatyzacja (1700 zł). Dodatków jest znacznie więcej. Jednym z droższych jest szklany, panoramiczny dach (4400 zł), jednak testowe auto nie było w niego wyposażone. Jeżeli nie pokonujecie wielu kilometrów rocznie, można oszczędzić na silniku - oprócz wolnossącego benzyniaka, dostępne są doładowane o pojemności 0,9 i 1,4 l. Ten drugi wydaje się być dobrym kompromisem ceny zakupu, osiągów i spalania. Trudno wskazać bezpośredniego konkurenta Fiata 500L Cross. Zbliżony gabarytami Citroen C4 Cactus kosztuje od 52 990 zł, a Peugeot 2008 startuje od 63 400 zł.
Plusy
+ dynamiczny silnik
+ przestronne i funkcjonalne wnętrze
+ ciekawy design i możliwości personalizacji
Minusy
- nieprecyzyjna praca drążka zmiany biegów
- ograniczony komfort
- mało precyzyjny układ kierowniczy
Fiat 500L Cross 1.6 Multijet i konkurenci:
Fiat 500L Cross 1.6 Multijet 120 KM | Citroen C4 Cactus 1.6 BlueHDi 99 KM | Peugeot 2008 1.6 BlueHDi 120 KM Allure | |
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1598 cm3, R4, turbodiesel. | 1560 cm3, R4, turbodiesel | 1560 cm3, R4, turbodiesel |
Moc | 120 KM przy 3750 obr./min | 99 KM przy 3750 obr/min | 120 KM przy 3500 obr/min |
Moment obrotowy | 320 Nm przy 1750 obr./min | 254 Nm przy 1750 obr/min | 300 Nm przy 1750 obr/min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa manualna, napęd przedni | 5-biegowa manualna, napęd przedni | 6-biegowa manualna, napęd przedni |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1522\1519 | 1479\1477 | 1477\1488 |
Rozstaw osi (mm) | 2612 | 2595 | 2538 |
Pojemność bagażnika (l) | 400 | 348 | 350 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 45 | 50 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4276/1800/1679 | 4170/1714/1480 | 4159/1739/1556 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | minivan/crossover / 5 | crossover / 5 | crossover / 5 |
Prędkość maksymalna | 183 km/h | 185 km/h | 190 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,7 | 11,8 | 9,6 |
Średnie zużycie paliwa | 4,3 l/100 km (producent) | 3,8 l/100 km (producent) | 3,7 l/100 km (producent) |
Emisja CO2 (g/km) | 114 | 99 | 96 |
Masa własna (kg) | 1370 | 1075 | 1200 |
Cena | od 78500 zł | od 67190 zł | od 88300 zł |
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?