Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37260 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Fiat 500L Cross 1.6 Multijet. Test, wrażenia z jazdy, cena

Data publikacji: Autor: Jakub Mielniczak

Fiat 500L Cross 

Cennik Fiata 500L startuje od 52 900 zł za wersję „POP” z silnikiem 1.4 o mocy 95 KM. Ceny odmiany „Cross” z tą samą jednostką zaczynają się od 64 900 zł.

Fot. Jakub Mielniczak Masz dwoje dzieci i szukasz oszczędnego, uniwersalnego auta do jazdy na co dzień za ok. 70-80 tys. zł. Twoje myśli pewnie skierują się w stronę kompaktowych kombi. Wybór jednego z nich będzie uzasadniony, ale też dość nudny. Na szczęście masz alternatywy. Oto jedna z nich - Fiat 500L Cross 1.6 Multijet.

Obecny na rynku od 2012 roku 500L został zbudowany na płycie podłogowej Fiata Punto. Auto można sklasyfikować na pograniczu segmentów B i Minivan. Samochód w ubiegłym roku przeszedł jedyny jak do tej pory facelifting, w ramach którego według producenta, zmieniło się ok 40% elementów. Nie zmienił się charakter 500L - w dalszym ciągu bryła samochodu nawiązuje do oferowanego w latach 1966-69 modelu Multipla, a stylistyka jest spójna z całą gamą współczesnych pięćsetek.

Fiat 500L Cross 

Cennik Fiata 500L startuje od 52 900 zł za wersję „POP” z silnikiem 1.4 o mocy 95 KM. Ceny odmiany „Cross” z tą samą jednostką zaczynają się od 64 900 zł.

Fot. Jakub Mielniczak Nadwozie i wnętrze

Testowana wersja „Cross” wyróżnia się akcentami, dzięki którym auto przypomina trochę crossovera - inny przedni zderzak zwiększający kąt natarcia, czy plastikowe nakładki na progi i nadkola, to niektóre z nich. Dopłata do 500L Cross (w stosunku do najdroższej, „zwykłej” wersji Lounge) wynosi w tej wersji silnikowej 2400 zł i zawiera w sobie również przełącznik trybów jazdy.

Chociaż prezentowane auto przy długości 4276 mm jest o 25-30 cm krótsze od głównych graczy w segmencie kompaktowych kombi, to pod niektórymi względami góruje nad nimi funkcjonalnością. Stosunkowo krótka maska i spory rozstaw osi pozwoliły na wygospodarowanie sporej przestrzeni w kabinie pasażerskiej. Fiat chwali się kubaturą wnętrza wynoszącą 3,17 m sześciennych. W praktyce oznacza to, że czworo dorosłych pasażerów nie będzie narzekało na brak miejsca. Z przodu siedzi się dość wysoko, a zakres regulacji fotela i kierownicy można uznać za wystarczający. W drugim rzędzie też nie jest źle - tylne fotele przesuwają się dając możliwość wyboru - więcej miejsca na nogi dla jadących na tylnej kanapie lub większy bagażnik. Cieszą stoliki zamontowane w oparciach przednich siedzeń - przydadzą się w dalszej podróży. W Fiacie 500L nie zabraknie miejsca nad głową - nawet wysokie osoby nie będą zawadzały nią o sufit. Widoczność z miejsca kierowcy jest generalnie niezła, chociaż przeszkadza gruby, podwójny słupek A. Bagażnik o pojemności 400 l ma podwójną podłogę, oraz niewielkie siatki na przedmioty na obu bocznych ścianach. Chociaż wyposażenie obejmuje też dwa haczyki na torby z zakupami, to nie są one praktyczne w użyciu - są dość filigranowe i trudno dostępne dla toreb z grubszymi „uszami”.

Zobacz także: Zakup auta używanego - jak nie dać się oszukać?

Fiat 500L Cross 

Cennik Fiata 500L startuje od 52 900 zł za wersję „POP” z silnikiem 1.4 o mocy 95 KM. Ceny odmiany „Cross” z tą samą jednostką zaczynają się od 64 900 zł.

Fot. Jakub Mielniczak Tablica przyrządów jest dość przejrzysta i całkiem funkcjonalna - przed pasażerem są dwa zamykane schowki i półka z podkładką antypoślizgową dobra do przechowywania np. smartfona. W konsoli środkowej jest spora półka - jednak położona dość nisko, przed dźwignią zmiany biegów. Do tego mamy mały schowek w podłokietniku środkowym, dwa uchwyty na napoje na tunelu środkowym i niezbyt duże kieszenie w drzwiach. Testowy egzemplarz wyposażony był w system inforozrywki Uconnect bez nawigacji. Nie jest to najbardziej intuicyjny w obsłudze interfejs dostępny na rynku. Poza tym, dwukrotnie w czasie testu urządzenie się zawiesiło. Zastrzeżenia budzi też obsługa multifunkcyjnej kierownicy - przyciski regulacji głośności i zmiany stacji radiowej umieszczono w tylnej części wieńca - po pierwsze trudno w nie trafić palcami, po drugie - takie rozwiązanie wymusiło zbytnie oddalenie przełączników kierunkowskazów i wycieraczek od kierownicy. Zestaw wskaźników jest czytelny i wygląda nowocześnie.

Napęd

Testowany Fiat napędzany był wysokoprężnym silnikiem o pojemności 1,6 l i mocy 120 KM. W tym wariancie napęd na przednie koła przenoszony jest za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej. Moment obrotowy 320 Nm dostępny jest już od 1750 obr/min, co pozwala na sprawną jazdę nie tylko w mieście. Według danych fabrycznych, „pięćsetka” z tym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 10,7 sekundy, subiektywnie jest to szybciej. Wyprzedzanie nie wymaga każdorazowych redukcji. I dobrze, bo precyzja pracy samej dźwigni zmiany biegów pozostawia nieco do życzenia - zdarza się jej haczyć. Mimo genów auta miejskiego, „pIęćsetka” z tym silnikiem to dobry kompan także w dalekich trasach. Tam można docenić zaskakująco wygodne fotele przednie i całkiem niezłe wyciszenie zespołu napędowego. W dalekiej podróży ucieszy też niskie spalanie - realnie wynosi ono ok 5 - 5,5 l/100 km. W mieście trzeba do tego dodać 1-1,5 l/100 km. Chociaż wartości te są wyższe niż obiecuje producent, to mimo wszystko zasługują na pochwałę.

Zobacz także: Test Opla Insignii Grand Sport 1.5 Turbo

 Podwozie i układ jezdny

Zestrojenie układu jezdnego jasno pokazuje, że 500L nie jest autem stworzonym do dynamicznej jazdy. W szybko pokonywanych zakrętach nadwozie pochyla się na boki. Dość lekko pracuje układ kierowniczy. To ogromna zaleta w mieście, poza nim już nie.

Jeżdżąc spokojnie, można docenić sprężystość zawieszenia i niezły komfort jazdy po w miarę równej drodze. Na wybojach słychać głośną pracę podwozia a w redakcyjnym egzemplarzu sytuacji nie poprawiały duże, 17-calowe felgi z niskoprofilowymi oponami. W wersji „Cross” producent instaluje przełącznik trybów jazdy - można wybrać ustawienie służące do jazdy po asfalcie, pomagające przy zjeździe ze wzniesienia oraz „udające” szperę, czyli mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. To ostatnie, ułatwia ruszenie na nawierzchni o ograniczonej przyczepności. Wszystko w połączeniu ze zwiększonym o 25 mm w odmianie „Cross” prześwitem oraz montowanymi w standardzie oponami wielosezonowymi pozwala bez większego strachu podróżować po drogach gruntowych i pokonywać niewielkie przeszkody jak np. wyższe krawężniki. Fiat 500L otrzymał wysoką ocenę 5 gwiazdek w teście Euro NCAP.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • janusz (gość)

    nie jest to piękne auto, i drogie!!!

  • superparts (gość)

    Cena troszkę za wysoka jak dla mnie;p

  • addam44 (gość)

    Poprzednicy maja racje;auti jest za drogie.Zwlaszcza w porownaniu do...Tipo.Tipo sedan z takim samym silnikiem jest zawsze o ok.10tys zl drozsze.I nie wazne ze to inny rodaj nadwozia;liczy sie kasa.I dlatego Tipo sprzedaje sie swietnie a 500L(500X tez)na ulicy niemal nie widac.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Fiat 500L zdjęcia

Fiat 500L dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Fiat 500L opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Fiat 500L Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł