Wszystko
o samochodach

Premiery / Samochody osobowe

Fiat 500L nawiązuje do tradycji

Data publikacji: Autor: (TSz/ip)

Fiat 500L, Fot: Fiat Niedługo po światowej premierze nowego Fiata 500L na ostatnim salonie samochodowym w Genewie, włoski koncern odkrył kulisy powstania tego ciekawego modelu.

Poza wydaniem interesującej publikacji „500L: a Fiat Design Approach" (500L: Design samochodu według Fiata), projektanci tego samochodu spotkali się w Turynie z dziennikarzami z całego świata, przybliżając założenia tego projektu i inspiracje, dzięki którym to auto powstało. Oddział Fiat Design działający pod  kierownictwem Roberto Giolito już wielokrotnie przyczynił się do sukcesów włoskiego wzornictwa na świecie. Ich najnowsze dzieło śmiało nawiązuje do tradycji, z której włoscy styliści mogą czerpać całymi garściami.

A historii tej firmy nie brakowało oryginalnych, a czasem prostych, ale cieszących się uznaniem klientów modeli. Wymieńmy choćby Fiata Multipla 600 z roku 1956, któremu „swoisty hołd składa" 500L, przejmując niektóre uniwersalne walory pierwowzoru ale i zachowując  jego szczególny „dziedziczny" pierwiastek, „Pięćsetkę" w roku 1957, Fiata 127 z roku 1972, pierwszą Pandę 1980 i Fiata Uno 1983, czy oryginalną stylistycznie uniwersalną Multiplę z 1998 roku.

Droga realizacji projektu „500", która dla Fiata oznaczała istotny etap w kształtowaniu własnego stylu, znajduje obecnie kontynuację w postaci wielofunkcyjnego modelu 500L. Samochód ten jest zwieńczeniem pracy, w czasie której zespół jego projektantów stawiał czoła problematyce znalezienia odpowiednich technologii, realizacji strategii marki oraz badaniom nad stopniem zadowolenia klientów, obecnie i w przyszłości. Należało także wyjść poza zwyczajową relację forma-funkcjonalność, by w centrum uwagi znalazł się użytkownik samochodu i jego potrzeby.

Skonstruowany na bazie nowej platformy segmentu B, Fiat 500L jest samochodem adresowanym do szerokiej i zróżnicowanej społeczności, poszukującej wyższych standardów w zakresie  wnętrza i komfortu. I tak dochodzimy do „optymalnego wykorzystania przestrzeni", jednego z najważniejszych zadań postawionych przed stylistami Fiat Group w trakcie projektowania nadwozia 500L. Przednia część kabiny pasażerskiej ma maksymalną szerokość (mierzoną na poziomie ramion) 1456 mm, a przestrzeń na głowę (odległość od siedzenia do sufitu) - 1034 mm (w części tylnej odpowiednio 1387 oraz 993 mm). Pojemność bagażnika sięgająca 400 litrów może być jeszcze zwiększona odpowiednią konfiguracją kabiny pasażerskiej. Wskaźniki, pokrętła i wyłączniki oraz wyposażenie audio-infotainment  zgrupowano w dwóch wydzielonych, ale sąsiadujących ze sobą tzw. „wyspach" na tablicy przyrządów.

Efektem zastosowania budowy typu „cab forward", jest ograniczenie długości błotników i przedniej części nadwozia, na rzecz zwiększenia pojemności wnętrza, szczególnie pod względem szerokości na poziomie okien bocznych i przestrzeni pionowej. Największe w tej kategorii pojazdów szklane okno dachowe posiada powierzchnię 1,5 metra kwadrtowego.

Użytkowanie samochodu oznacza zdolność korzystania z jego funkcjonalnego wyposażenia tak, aby ułatwiać i uprzyjemniać jego codzienną eksploatację. Wiąże się to z zastosowaniem nowoczesnych technologii, których właściwości mają wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie, i fizyczne, i psychiczne użytkowników. Obejmują one m.in. wzmocnioną strukturę kabinę pasażerską, zgodną z wymogami konstrukcyjnymi i materiałowymi amerykańskich testów zderzeniowych oraz nową płytę podłogową, którą 500L dzielić będzie z kolejną generacją tego modelu. Sterowanie systemami łączności sieciowej, nawigacji oraz infotainment odbywa się przy pomocy intuicyjnych interfejsów i funkcjonalnych narzędzi.

Wybór gamy kolorystycznej Fiata 500L oraz materiałów wystroju wnętrza należał do  zespołu Colour & Material Fiat Group Automobiles. Dzięki przeprowadzonym badaniom , oprócz uzyskania ponad trzydziestu kombinacji barw karoserii i dachu, możliwe było określenie i zastosowanie szeregu nowych technologii oraz procesów produkcji, które gwarantują wysoką jakość wykonania.

Nowy model Fiata produkowany jest w nowych zakładach w Serbii, a na rynku polskim zadebiutuje w drugiej połowie roku.



Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • hirohito (gość)

    Włosi mają naprawdę piękną motoryzacyjna tradycję i dorobek przeszłości aby móc tworzyć równie piękną przyszłość. Pięćsetki są najlepszym na to dowodem. Piękny samochód przenoszący nas swoim wzornictwem w złote lata motoryzacji. Piękne.

  • 4wheel (gość)

    Powiem szczerze, że z początku nie doceniałem designu tego auta patrząc tylko na zdjęcia zamieszczone w necie. Dopiero kiedy zobaczyłem to auto na żywo, mogę stwierdzić, że naprawdę jest to prawdziwy pokaz mistrzostwa projektantów Fiata. To jedna z ładniejszych i ciekawszych produkcji. Brawo.

  • Mario (gość)

    Do jakiej tradycji? To auto z kilometra wygląda na kopię Mini Countrymana. Oczywiście ideologię zawsze można dorobić itp. Faktem jest że Fiat ma problem ze swoim podstawowym modelem - Pandą która już raczej nie będzie liderem segmentu A w europie. Volkswagen Up! i jego klony skutecznie zamieszały na rynku i już liczba zamównień na niemieckie auta przekracza zamówienia na Pandę.

  • kintek (gość)

    dla mnie słabo że nie można testować tych samochodów tak dłużej, ostatnio byłem na stronie volvocars tam jest jakoś tak że przez 3 miesiące można jeździć za darmo samochodem tylko trzeba to umotywować

  • żorż (gość)

    skoda fabia kombi

  • LechI (gość)

    Chcę się wybrać na jazdę testową, to bardzo fajne autko, a że czekamy z żona na pieniądze i szukamy jej samochodu ten byłby jednym z typów. Ktoś coś o nim więcej powie?

  • Sebastian004 (gość)

    No to tak, ja oglądałem L, siedziałem w środku i jest przestronnie, miło i elegancko. Auto z zewnątrz robi wrażenie niewielkiego ale to dobrze - wszędzie się zmieści i jako miejski samochód sprawdzi się naprawdę dobrze. W trasy... w podobnych cenach Panda w tej trzeciej generacji (bo zakładam że chcesz czegoś nowego)

  • MagdaDa (gość)

    Nawet nie wiedziałam, że to auto z taką historią :) Fajnie że Fiat wrócił do czegoś co już było i nie szukał pomysłów na całkiem nowy model - takie łączenie tradycji i nowoczesnością często przynosi sporo dobrego :)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości