Fiat 500X zadebiutował w 2014 roku. Auto bazuje na płycie podłogowej Small US Wide 4x4, która jest pochodną płyty Fiat Small platform, na której powstały m.in. modele 500L i Grande Punto. Natomiast technologicznie bliźniaczym autem dla 500X jest Jeep Renegade.
Długość Fiata 500X wynosi 4,25 m, szerokość to 1,8 m, a wysokość to 1,6 m. W wyglądzie nadwozia widać wyraźne nawiązanie do kultowej „pięćstetki". To m.in. charakterystyczny grill, owalne reflektory czy tylne lampy otoczone chromowanymi listwami. W bardziej uterenowionej stylistyce zaprojektowano tył samochodu, który podkreślono czarnymi listwami otaczającymi dolną partię nadwozia.
Nietypowe wskaźniki
Echa modelu 500 są widoczne także w kabinie, np. w stylu, w którym zaprojektowano kokpit. Przed oczami kierowcy jest dość nietypowy zestaw trzech wskaźników w okrągłych tubach. Głównym i największym jest wyświetlacz komputera pokładowego, a po jego obu bokach zlokalizowano prędkościomierz i obrotomierz.
Takie ustawienie zegarów nieco utrudnia ich odczyt, tym bardziej, ż ich średnica jest niewielka. Szczególnie niewygodne jest obserwowanie prędkościomierza, który został zamontowany po lewej stronie wyświetlacza komputera. Na szczycie kokpitu znajduje się ekran systemu audio i nawigacji satelitarnej (jeśli jest w wyposażeniu). Poniżej są pokrętła nawiewu i klimatyzacji. To trochę niefortunna lokalizacja, bo aby nastawić właściwie ustawienie kierunku nawiewu kierowca musi spojrzeć w dół. Dobrze, że pokrętła są duże, co ułatwia ich regulowanie.
P
rzednie fotele są wygodne i mają niezłe boczne podparcia. Z tyłu miejsca na nogi nie brakuje, ale podróż na kanapie w trójkę należy planować w ostateczności, bo może być ciasno. Bagażnik, jak na takie auto, ma całkiem sporą pojemność wynoszącą 350 litrów. Przestrzeń bagażową można powiększyć do 1000 litrów po złożeniu oparcia kanapy.
Benzynowe turbo
Testowany egzemplarz Fiata 500X był wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra i mocy 170 KM. Jednostka z serii MultiAir II ma turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa.
Po mocnym wciśnięciu gazu prędkość rośnie szybko, choć wskazówka obrotomierza podnosi się raczej leniwie. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki wynosi 250 Nm, które są dostępne dopiero od 2500 obr./min. Ale to wystarcza, aby przyspieszenie od 0 do 100 k/h trwało poniżej 9 sekund.
Z silnikiem skonfigurowana jest dziewięciostopniowa, automatyczna skrzynia biegów. To pierwsze takie rozwiązanie w aucie marki Fiat, i jedno z nielicznych w samochodzie tej wielkości. Przekładnia jest sterowana elektronicznie i posiada funkcję przełączania "w locie" (shift-on-the-fly) z możliwością przełączenia na ręczny tryb sekwencyjny. Zastosowanie tak zaawansowanego automatu pozwoliło na zmniejszenie zużycia paliwa. Co prawda deklarowany przez producenta poziom 6,7 l na 100 km jest raczej osiągnięcia. W naszym teście średnie zużycie paliwa było o litr wyższe.
[page_break]
Napęd 4x4
Fiat 500X jest oferowany w dwóch wersjach napędowych - z napędem na przednią oś lub z napędem 4x4. Jeździliśmy autem w tej drugiej opcji. Napęd 4x4 jest sterowany elektronicznie, a jedyną czynnością, która zależy od kierowcy jest wybór trybu jazdy. Otóż może on korzystać z selektora jazdy „Mood Selector", który kontroluje nie tylko silnik i skrzynię biegów, ale także hamulce oraz układ kierowniczy.
Do wyboru są trzy tryby jazdy. Tryb Auto jest domyślny i służy do codziennej jazdy w mieście i na trasie. Tryb Sport pozwala na szybsze wydobycie z silnika pożądanej mocy, a ponadto dostosowuje układ kierowniczy do większej prędkości. Trzecim trybem jest tryb Traction, który można włączyć podczas jazdy na śliskiej bądź nieutwardzonej nawierzchni. Jego zadaniem jest przyspieszenie przekazywania momentu obrotowego na tylną oś.
Działanie tego trybu wypróbowaliśmy na grząskiej leśnej drodze. Auto było nieco nerwowe i od czasu do czasu "szło" bokiem. Jednak nie utknęło w błotnistej mazi.Natomiast kiedy auto jedzie po równej, suchej nawierzchni, tylna oś jest całkowicie odłączona od silnika w celu zmniejszenia zużycia paliwa. W momencie wprowadzenia Fiata 500X na rynek była to techniczna nowinka.
A jak jest na szosie? Tu nie mamy większych zastrzeżeń. Zawieszenie jest dość sztywno zestrojone, dzięki czemu nadwozie stabilniej zachowuje się na zakrętach. Natomiast poziom hałasu podczas jazdy po autostradzie po kilku godzinach staje się męczący.
Fiat 500X 1.4 170 KM aut. i konkurenci:
Marka/model | Fiat 500X 1.4 170 KM aut. Cross Plus | Mazda CX-3 2.0 150 KM aut. SkyPassion | Skoda Yeti 1.4 TSI 150 KM aut. Style | |||
Cena (zł) | 103 500 | 100 900 | 107 400 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4273/1796/1620 | 4275/1765/1535 | 4222/1793/1671 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | b.d. | b.d. | 1541/1537 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2570 | 2570 | 2578 | |||
Masa własna (kg) | b.d. | 1265 | 1396 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 350 | 350 | 416 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 48 | 44 | 55 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | |||
Pojemność (cm3) | 1368 | 1998 | 1395 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/9 | automatyczna/6 | automatyczna/6 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 170 przy 5500 | 150 przy 6000 | 150 przy 5000 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 250 przy 2500 | 204 przy 2800 | 250 przy 1500 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,6 | 9,6 | 8,9 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 195 | 191 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,7 | 6,3 | 6,4 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 157 | 146 | 147 | |||
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?