Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat 500X. Odświeżona wersja w segmencie SUV

Stanisław Rochowicz
Włoski SUV Fiata model 500X, ma za sobą zmiany. Wszystko po to, by zaspokoić najnowsze potrzeby klientów w szybko rozwijającym się segmencie, w którym 500X jest już liderem we Włoszech, a w Europie znajduje się w pierwszej piątce najlepiej sprzedających się modeli w swoim segmencie nieprzerwanie od 2016 roku.Fot. Fiat
Włoski SUV Fiata model 500X, ma za sobą zmiany. Wszystko po to, by zaspokoić najnowsze potrzeby klientów w szybko rozwijającym się segmencie, w którym 500X jest już liderem we Włoszech, a w Europie znajduje się w pierwszej piątce najlepiej sprzedających się modeli w swoim segmencie nieprzerwanie od 2016 roku.Fot. Fiat
Włoski SUV Fiata model 500X, ma za sobą zmiany. Wszystko po to, by zaspokoić najnowsze potrzeby klientów w szybko rozwijającym się segmencie, w którym 500X jest już liderem we Włoszech, a w Europie znajduje się w pierwszej piątce najlepiej sprzedających się modeli w swoim segmencie nieprzerwanie od 2016 roku.

Nadwozie nowego 500X zostało całkowicie odświeżone dzięki światłom do jazdy dziennej LED i reflektorom Full LED, natomiast wnętrze ma – według producenta - jeszcze bardziej podkreślać niepowtarzalną tożsamość „pięćsetki”, jednocześnie zapewniając większą funkcjonalność i komfort. Ponadto, nowy model oferuje po raz pierwszy w gamie Fiata nową rodzinę silników trzy- i czterocylindrowych.

Nowe jednostki benzynowe

Włoski SUV Fiata model 500X, ma za sobą zmiany. Wszystko po to, by zaspokoić najnowsze potrzeby klientów w szybko rozwijającym się segmencie, w którym
Włoski SUV Fiata model 500X, ma za sobą zmiany. Wszystko po to, by zaspokoić najnowsze potrzeby klientów w szybko rozwijającym się segmencie, w którym 500X jest już liderem we Włoszech, a w Europie znajduje się w pierwszej piątce najlepiej sprzedających się modeli w swoim segmencie nieprzerwanie od 2016 roku.

Fot. Fiat

500X jest pierwszym modelem marki Fiat, w której zastosowano innowacyjną rodzinę silników benzynowych z turbodoładowaniem zaprojektowanych, aby zaoferować klientom “złoty środek” między osiągami a przyjemnością prowadzenia najlepszych silników  turbodiesel (będąc od nich o 20% cichsze) jednocześnie oszczędzając do 20% paliwa w stosunku do swoich poprzedników .  
Zgodne z normą Euro 6D-TEMP i wyposażone w filtr cząstek stałych dla silników benzynowych GPF (Gasoline Particulate Filter), nowe silniki turbo zostały przetestowane podczas ponad 75.000 godzin analiz wirtualnych, 60.000 godzin testów na hamowni i 5 milionów kilometrów przejechanych na całym świecie, aby przetestować ich solidność i niezawodność.  
Turbodoładowane silniki benzynowe są dostępne w dwóch konfiguracjach:  1-litrowy trzycylindrowy silnik oferujący moc 120 KM i 190 Nm maksymalnego momentu obrotowego, współpracujący z sześciostopniową manualną skrzynią biegów  oraz 1,3-litrowy czterocylindrowy silnik o mocy 150 KM i momencie obrotowym wynoszącym 270 Nm, w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów z  podwójnym suchym sprzęgłem DDCT -  oba z napędem na przednie koła.
Specjalna konstrukcja silników zapewnia wydajność, modułowość i wysoki stopień standaryzacji w odniesieniu do komponentów i procesu produkcyjnego, elastyczność i możliwość dodatkowego rozwoju. Nowe silniki są wykonane w całości z aluminium, aby zapewnić lekkość (wersja trzycylindrowa waży zaledwie 93 kg). Korpus silnika, opracowany we współpracy z firmą Teksid, wykonany jest z wysokociśnieniowego odlewu aluminiowego. W celu zwiększenia odporności konstrukcji zastosowano tuleje z odlewów żeliwnych.

Włoski SUV Fiata model 500X, ma za sobą zmiany. Wszystko po to, by zaspokoić najnowsze potrzeby klientów w szybko rozwijającym się segmencie, w którym
Włoski SUV Fiata model 500X, ma za sobą zmiany. Wszystko po to, by zaspokoić najnowsze potrzeby klientów w szybko rozwijającym się segmencie, w którym 500X jest już liderem we Włoszech, a w Europie znajduje się w pierwszej piątce najlepiej sprzedających się modeli w swoim segmencie nieprzerwanie od 2016 roku.

Fot. Fiat

Wysoki poziom zaawansowania technologicznego nowego układu napędu potwierdzają liczne innowacyjne funkcje techniczne, takie jak bezpośredni wtrysk paliwa maksymalizujący wydajność objętościową i turbosprężarka o niskiej bezwładności, zarządzana przez sterowany elektrycznie siłownik Wastegate połączony z chłodzoną wodą sprężarką i intercoolerem wodnym (WCAC) w kolektorze dolotowym, aby zapewnić szybszą reakcję.
W nowych silnikach Turbo debiutuje trzecia generacja ekskluzywnej technologii MultiAir (o nazwie MultiAir III), która poprawia efektywność spalania poprzez regulację wysokości, czasu i momentu podnoszenia zaworu wlotowego. Najnowsza ewolucja MultiAir III dodatkowo optymalizuje charakterystyki otwarcia i zamknięcia zaworu wlotowego. Dzięki specjalnym profilom krzywki wlotu i wydechu, wydajność niskiego obciążenia poprawia się dzięki recyrkulacji gazów wydechowych, otwierając zawory wlotowe z wyprzedzeniem, natomiast moc wysokiego obciążenia jest podkreślona przez opóźnienie zamknięcia zaworu wlotowego. Innymi słowy, technologia MultiAir III może zmniejszyć rzeczywisty współczynnik kompresji, lepiej kontroluje spalanie stukowe i znacznie poprawia efektywność paliwową również, kiedy silnik dostarcza dużą moc.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

 

Warto też przypomnieć, że gamę silników benzynowych  nowej  500X uzupełnia niezawodny 1.6 E-Torq o mocy 110 KM, połączony z manualną skrzynią biegów i napędem na przód, który został odświeżony, aby spełniać wymogi normy środowiskowej  Euro 6D.
500X może być również wyposażony w dwa silniki turbodiesel MultiJet II -  technologię opracowaną i opatentowaną przez FCA Group – wzbogacone w technologię SCR (Selective Catalytic Reduction) zapewniającą zgodność z normą Euro 6D-TEMP. Dostępne są dwie pojemności: 1.6 l i 2.0 l.  Silnik 1.6-turbodiesel MultiJet II o mocy 120 KM w połączeniu z manualną skrzynią biegów lub automatyczną DDCT z podwójnym sprzęgłem, z napędem na przednia oś oraz 2.0-litrowy MultiJet II o mocy 150 KM z dziewięciobiegową skrzynią automatyczną i napędem na cztery koła.
Aby zmaksymalizować skuteczność oczyszczania spalin, wszystkie silniki Diesel posiadają nowy system, który łączy w ramach jednego rozwiązania, technologię SCR z wtryskiem AdBlue* w celu redukcji emisji azotu (NOx)  i  DPF (Diesel Particulate Filter), w celu wychwytywania i redukcji cząstek stałych. Umożliwia to uzyskanie najwyższego poziomu eko-kompatybilności oferowanego obecnie na rynku przez silniki diesla, nie wpływając negatywnie na osiągi.  Krzywe mocy i momentu obrotowego potwierdzają doskonałość rodziny MultiJet II także w tej nowej konfiguracji, oferującej optymalizację wartości momentu obrotowego przy niskich obrotach: 1.6 MutliJet II dostarcza moc 120 KM i maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy zaledwie 1750 obr./min.; a silnik 2.0  MultiJet II oferuje moc 150 KM i maksymalny moment obrotowy  350  przy 1500 obr./min.

Systemy wspomagające kierowcę  

Włoski SUV Fiata model 500X, ma za sobą zmiany. Wszystko po to, by zaspokoić najnowsze potrzeby klientów w szybko rozwijającym się segmencie, w którym
Włoski SUV Fiata model 500X, ma za sobą zmiany. Wszystko po to, by zaspokoić najnowsze potrzeby klientów w szybko rozwijającym się segmencie, w którym 500X jest już liderem we Włoszech, a w Europie znajduje się w pierwszej piątce najlepiej sprzedających się modeli w swoim segmencie nieprzerwanie od 2016 roku.

Fot. Fiat

Oprócz wyjątkowego charakteru i stylu, bogatego wyposażenia i niezwykłego komfortu,  nowy 500X spełnia również wymagania najbardziej wymagających klientów, jeśli chodzi o  technologie wspomagające kierowcę oraz łączność, oferując niezwykłe doświadczenia z jazdy, komfort i bezpieczeństwo.
Do najważniejszych nowości należą dwa systemy oferowane w standardzie we wszystkich wersjach:  “Traffic sign recognition”, który rozpoznaje znaki drogowe,  “Speed advisor” , który pozwala kierowcy dostosować prędkość do dopuszczalnej,  unikając w ten sposób kosztowych mandatów za przekroczenie prędkości.  Ponadto, w standardzie oferowany jest asystent pasa ruchu (“Lane Assist”), natomiast na zamówienie dostępne są:  system wykrywania martwego pola podczas zmiany pasa ruchu (“Blind Spot Alert”); aktywny tempomat (“ACC”), który utrzymuje bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu oraz system awaryjnego hamowania (“Autonomous Emergency Brake”).
System rozpoznawania znaków drogowych: to nowy system automatycznego rozpoznawania znaków drogowych, który odczytuje za pomocą kamery umieszczonej wewnątrz szyby przedniej,  stałe i tymczasowe znaki drogowe z ograniczeniem prędkości lub zakazem wyprzedzania. Symbol rozpoznanego znaku wyświetlany jest na zegarach, zmieniając się za każdym razem wraz z nowym ograniczeniem.
Speed Advisor:  to nowa funkcja „Speed Limiter która jeśli jest włączona, pozwala, za pomocą jednego kliknięcia, dostosować prędkość samochodu do prędkości dozwolonej na drodze:  za pomocą systemu rozpoznawania znaków drogowych, który odczytuje i sygnalizuje ograniczenia prędkości na drodze, innowacyjny “Speed Advisor” redukuje prędkość, zapewniając pełne bezpieczeństwo.  Jest to z pewnością cenny “towarzysz” podróży.
Asystent pasa ruchu: to system utrzymania pasa ruchu, który wykorzystuje czujnik optyczny kamery, aby ustalić położenie samochodu względem znaków poziomych umieszczonych na nawierzchni jezdni.  Kiedy samochód zbliża się do krawędzi pasa ruchu, wyznaczonej namalowanymi pasami , a kierowca nie włącza kierunkowskazu, „Lane Assist” zastosuje delikatną korektę kierownicy i wyśle wizualne ostrzeżenie, by zapobiec niezamierzonemu zjechaniu ze swojego pasa ruchu. System “Lane Assist” działa przy większych prędkościach – od 65 km/h 180 km/h i może być włączony przez kierowcę.  
Safety Distance Manager: może zostać włączony w celu automatycznego zmniejszenia ustawionej prędkości, gdy pojazd zbliża się do pojazdu znajdującego się z przodu na tym samym pasie. „Safety Distance Manager” powraca do ustawionej prędkości, gdy pojazd znajdujący się z przodu przyspiesza lub zmienia pas ruchu. Ponadto, system utrzymuje samochód w odległości ustawionej przez kierowcę w stosunku do znajdującego się przed nim samochodu. Safety Distance Manager działa przy prędkości powyżej 30 km/h.
Autonomous Emergency Brake:  w nowym500X dostępny jest opcjonalnie system awaryjnego hamowania, który jest w stanie rozpoznać przeszkody znajdujące się przed samochodem i automatycznie zahamować, jeśli kierowca wcześniej nie zareaguje tak, by uniknąć kolizji. System awaryjnego hamowania oferuje trzy funkcje: “Autonomous Emergency Brake”, “Prefill” i “Brake Assist”. Pierwsza powoduje rozpoczęcie awaryjnego hamowania po dokonaniu dokładnej oceny pozycji i prędkości zbliżających się przeszkód, prędkości samochodu, przyśpieszenia bocznego, kąta skrętu oraz nacisku na pedał przyśpieszenia i jego zmiany.
Funkcja Prefill natomiast podnosi wstępnie ciśnienie płynu w układzie hamulcowym tak, aby przyspieszyć działanie hamulców aktywowanych przez system AEB i/lub kierowcę. System Brake Assist z kolei - identyfikuje sytuację zagrożenia  i modyfikuje reakcję pedału tak, aby do maksimum skrócić drogę hamowania.
Automatyczne światła z funkcją “Adaptive-High Beam”: automatycznie włączają się i wyłączają w zależności od poziomu oświetlenia zewnętrznego i mogą posiadać funkcję „Auto High Beam", która, przy włączonych światłach drogowych, umożliwia automatyczne przełączenie na światła mijania, gdy z przeciwka nadjeżdża inny pojazd lub gdy zbliżamy się do pojazdu jadącego przed nami.

Włoski SUV Fiata model 500X, ma za sobą zmiany. Wszystko po to, by zaspokoić najnowsze potrzeby klientów w szybko rozwijającym się segmencie, w którym
Włoski SUV Fiata model 500X, ma za sobą zmiany. Wszystko po to, by zaspokoić najnowsze potrzeby klientów w szybko rozwijającym się segmencie, w którym 500X jest już liderem we Włoszech, a w Europie znajduje się w pierwszej piątce najlepiej sprzedających się modeli w swoim segmencie nieprzerwanie od 2016 roku.

Fot. Fiat

“Blind Spot Alert” i “Rear Cross Path Detection”: system wykorzystuje czujniki wspomagające kierowcę w sytuacjach zmiany pasa ruchu lub wyprzedzania pojazdów niewidocznych w lusterku bocznym. System “Blind Spot Alert” sygnalizuje kierowcy obecność pojazdów w martwych polach poprzez świetlne ikonki w lusterku bocznym oraz sygnały dźwiękowe. Zadaniem detektora ruchu „Rear Cross Path” (RCP) jest ułatwienie manewrowania na ruchliwych parkingach. Ponadto, system ten działa po włączeniu biegu wstecznego i wykrywa obiekty przecinające drogę cofania lub zbliżające się do pojazdu.
Czujnik deszczu i zmierzchu: system wykorzystuje umieszczony za wewnętrznym lusterkiem czujnik na podczerwień, który cały czas wysyła w stronę szyby przedniej promienie podczerwone, by wykryć krople deszczu. W przypadku opadów, system automatycznie uruchamia pióra wycieraczek. Analogicznie, w przypadku ograniczonej widzialności, czujnik zmierzchu automatycznie uruchamia światła, poprawiając zarówno widoczność, jak i bezpieczeństwo.
Kamera cofania: system Uconnect umożliwia szerokokątny podgląd przestrzeni tuż za pojazdem, zapewniając większy spokój i bezpieczeństwo podczas cofania. System posiada siatkę pozycyjną ułatwiającą manewrowanie na ciasnych parkingach.
“Keyless Entry & Keyless  Go”: kiedy zbliżamy się do pojazdu i chwytamy klamkę drzwi, elektroniczna centralka „Keyless Entry & Keyless Go" sprawdza obecność kluczyka i po rozpoznaniu unikatowych kodów przekazanych na częstotliwości radiowej, otwiera drzwi. W tym momencie pozostaje jedynie usiąść za kierownicą, uruchomić silnik naciśnięciem przycisku i rozpocząć jazdę, bez wkładania tradycyjnego kluczyka do stacyjki. System daje nam więc duże poczucie komfortu, szczególnie, jeśli nosimy kluczyk w kieszeni lub torebce, a w rękach trzymamy już torby czy walizki.
Active Rear View Mirror: jest to lusterko wsteczne fotochromatyczne, które po uruchomieniu specjalnym przyciskiem, automatycznie redukuje odbicie światła dochodzącego z tyłu samochodu.

Trzy wersje „pięćsetki”

Włoski SUV Fiata model 500X, ma za sobą zmiany. Wszystko po to, by zaspokoić najnowsze potrzeby klientów w szybko rozwijającym się segmencie, w którym
Włoski SUV Fiata model 500X, ma za sobą zmiany. Wszystko po to, by zaspokoić najnowsze potrzeby klientów w szybko rozwijającym się segmencie, w którym 500X jest już liderem we Włoszech, a w Europie znajduje się w pierwszej piątce najlepiej sprzedających się modeli w swoim segmencie nieprzerwanie od 2016 roku.

Fot. Fiat

Obecnie gama odświeżonej „pięćsetki” składa się z trzech wersji: nowego 500X Urban, najbardziej miejskiej odsłonie modelu Fiat; nowego 500X City Cross, która pozwala “wyrwać się” z codziennego ruchu; oraz nowego 500X Cross (najlepsze wyposażenie w gamie), którą można stawić czoła ekscytującym przygodom poza miastem, nawet na śniegu czy bezdrożach.
W ofercie jest sześć wersji silnikowych, dwa napędy (na przód lub 4x4) oraz cztery skrzynie biegów (manualna pięciostopniowa, manualna sześciostopniowa, automatyczna DDTC sześciostopniowa i automatyczna dziewięciostopniowa).
Ponadto, klient może wybrać spośród 14 kolorów nadwozia: oprócz nowego, trójwarstwowego  lakieru Kość Słoniowa oraz nowych lakierów metalizowanych- niebieskiego Italia i zielonego Techno, dostępne są również niebieskie kolory nadwozia w wersji metalizowany Jeans, Venezia, szary Argento oraz Moda; ponadto, w ofercie są również pastelowy biały Gelato, czarny Cinema, beżowy Cappuccino oraz czerwony Passione; matowe lakiery natomiast dostępne są w kolorze niebieskim Jeans i zielony Alpi oraz ekskluzywny czerwony Amore przypominający stylem lakier perłowy. Dopełnienie oferty stanowi siedem wzorów felg (16”, 17 “i 18”) oraz siedem konfiguracji kolorystyki wnętrza.
Gama nowego 500X rozpoczyna się od poziomu wyposażenia Urban, który stanowi ciekawą alternatywę dla samochodów z segmentu C, oferując dobry stosunek ceny do wyposażenia. Wystarczy pomyśleć, że najbardziej miejska wersja SUV-a proponuje w standardzie: światła do jazdy dziennej i tylne światła LED, nową kierownicę ze skóry ekologicznej , nowy, monochromatyczny zestaw wskaźników z TFT 3,5’’,podwójne gniazdo USB, system Uconnect z 7” ekranem dotykowym i systemem Bluetooth oraz funkcjonalnością manualną klimatyzację, tempomat, elektryczny hamulec ręczny oraz dzieloną kanapę tylną 60/40. Dopełnieniem wyposażenia są nowe systemy wspomagania jazdy “Traffic Sign Recognition” i “Speed Advisor”, które dołączają do systemu “Lane Assist”, 6 poduszek powietrznych (przednie, window-bag i boczne) i do systemu ESC (Electronic Stability Control).  
Drugie oblicze nowego 500X reprezentuje wersja City Cross, która wyróżnia się odnowioną dolną osłoną zderzaka oraz specjalnymi zderzakami. Ponadto, terenowa estetyka podkreślona jest przez 16” felgi aluminiowe, satynowe detale oraz obudowy lusterek w kolorze nadwozia. W standardzie montowane są również światła przeciwmgielne przednie, deska rozdzielcza w kolorze nadwozia oraz system Uconnect 7’’ z cyfrowym radiem DAB oraz funkcjonalnścią Apple CarPlay i Android Auto.
Trzecią i ostatnią odsłoną modelu jest nowy 500X Cross, najlepsze wyposażenie w gamie, które oprócz specjalnego wyposażenia offroad’owego, takiego, jak we wcześniejszej wersji, oferuje również 17” felgi aluminiowe, relingi dachowe oraz przyciemniane szyby. We wnętrzu na pierwszy plan wysuwa się system Uconnect 7” z nawigacją satelitarną oraz funkcjonalnością Apple CarPlay i Android Auto. W standardzie dostępna jest również automatyczna klimatyzacja, tylne czujniki parkowania, kamera cofania oraz czujnik zmierzchu.

SILNIK

1.0 Turbo 3 cylindry 120 KM MT 4X2

Liczba i układ cylindrów

3 - rzędowy

Pojemność (cm3)

999

Średnica cylindra x skok tłoka (mm)

70x86.5

Liczba zaworów na cylinder

4

Stopień sprężania

10.5:1

Maksymalna moc w KM (kW) @ obr./min.

120 (88) przy 5750 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy w Nm przy obr./min.

190 Nm przy 1750 obr./min.

Wtrysk paliwa

BEZPOŚREDNI WTRYSK BENZYNY

Rodzaj paliwa

BENZYNA

NAPĘD

Skrzynia biegów

6 stopniowa, manualnana

Bieg 1

4.154

Bieg 2

2.118

Bieg 3

1.486

Bieg 4

1.116

Bieg 5

0.897

Bieg 6

0.767

Wsteczny

4.000

Przełożenie przekładni głównej

4.133

OSIĄGI

Przyspieszenie: 0-100 km/h (s)

10.9

Maksymalna prędkość (km/h)

188

ZUŻYCIE PALIWA I EMISJA SPALIN

Norma emisji spalin

Euro 6D-Temp

Zużycie paliwa - cykl mieszany (l/100km)

5.8 – 6.0

Zużycie paliwa - cykl pozamiejski (l/100km)

5.0 – 5.1

Zużycie paliwa – cykl miejski (l/100km)

7.0 – 7.9

Emisja CO2 - cykl mieszany (g/km)

133 - 139

Zbiornik paliwa (l)

48

POJEMNOŚCI I WYMIARY

Dopuszczalna masa własna std (kg)

1320

Rozłożenie masy pomiędzy oś przednią a tylną (%)

62 / 38

Wysokość (mm) [Bez/ z bagażnikiem na dach]

1595 / 1603

Szerokość (mm) / + lusterka na drzwiach

1796 / 2025

Długość (mm) [Urban Look/Cross Look]

4264 / 4269

Rozstaw osi (mm)

2570

Prześwit (mm)

157

Pojemność bagażnika (l), siedzenia ustawione w pionie (l)

350

Pojemność bagażnika (l) z tylnymi siedzeniami rozłożonymi

1000

INNE

Średnica skrętu (m)

11.05

Przełożenie układu kierowniczego

15.7

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty